NM 10 MA1 - American West Coast Amber Ale - Jan Halvor Fjeld (Skien)

Da skal denn brygges på søndag. Med amarillo istedenfor centennial...var tomt på bakke brygg. Satser på et godt øl allikevel.
 
Denne ble brygget for 2 1/2 uke siden og tappet på fat i dag. FOR en herlig farge! Smaken var svært lovende, gleder meg til å prøve den ferdig karbonert og litt mer modnet om et par uker. Takk for oppskriften!
 
Tappet på flasker idag etter 14 dager med gjæring. Jeg droppa spraymalten og økte på med basemalt og fikk en OG på 1.058.
Fg havnet på 1.016. Smakte på den og smaken var meget lovende. Gleder meg til den får karbonert seg:)
 
Jeg skal brygge denne kommende helg. Gleder meg til batch #002. Fikk veldig gode tilbakemeldinger på #001.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
 
Dette ser jo veldig fristende ut!

Har en solid mengde slurry av WLP007.. Noen som har en formening om hvordan denne gjæren vil matche dette ølet?


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
 
Ingemarh skrev:
Dette ser jo veldig fristende ut!

Har en solid mengde slurry av WLP007.. Noen som har en formening om hvordan denne gjæren vil matche dette ølet?

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

WLP 007 vil nok funke supert til dette ølet. Det blir ikkje det same for 1056 er mykje reinare smaksmessig enn 007 som gir eit litt meir engelsk preg på ølet. Men etterkvart er det vel fleire amerikanske (m.a. Stone) og amerikanskinspirerte (m.a. Nøgne Ø) bryggeri som bruker 007 i sine øl, så det blir ein fin kombo.
 
Min første post på dette forumet:

Dette ble mitt andre brygg på min Spedeil 50liter, og for et fantastisk resultat!
Dette skal gjentas veldig snart! utrolig inspirerende!
 
Skal flaske denne i morgen. Fikk OG 1.060 og FG 1.014, så det er vi veldig fornøyd med..

Men hvor mange gram sukker vil det passe å karbonere denne med? Tenkte i utgangspunktet 6 gram pr liter..


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Ser ut som mange er fornøyd med denne oppskriften, så tenkte jeg skulle prøve meg på denne til helgen!

Jeg brygger med BIAB, så sliter litt med meskeskjemaet. Jeg tenkte å forenkle dette ved å meske på 67 grader i 60 minutter (jeg vil da meske med 4 L vann per kilo malt), og så skylle maltet ved å legge meskeposen i 15 - 20 minutter i en gjæringsbøtte med nok vann til at jeg når kokevolum, og med en temperatur på 77 grader. Noen som har noen synspunkter på om det kan funke greit?

Hilsen nybegynner :)
 
Brygget denne på fredag. Traff rett under 1060. Gjærer med WLP001

Ser jo fantastisk ut!
1604444_10153652838675012_1051101739_n.jpg
 
Morsomt å se at mitt spørsmål, to år etter at oppskriften ble lagt ut, har fått så mange til å teste den.
Håper dere alle ble like fornøyde som meg og at Jan Halvor får de rette papirene på plass og kommer i gang med (minst) like godt øl fra sitt bryggeri.
 
Amber ale er en av mine favoritter og skal prøve meg på denne. Lurer på en ting: hva er poenget med DME? Er det for å få opp OG? Hvorfor tar man ikke bare mer malt? Er det et bryggetriks for å slippe å kjøpe/bruke/meske så mye malt, eller er det en annen grunn?
 
Tipper det kun er for å booste OG. Denne er brygget på en Speidel 20 liter, og det er grenser for hvor mange kilo malt man får plass til i maltrøret før den blir tung og kranglete å jobbe med. Med 650 gram DME booster man OG'en tilsvarende over en kilo med malt.
 
Ser ut som mange er fornøyd med denne oppskriften, så tenkte jeg skulle prøve meg på denne til helgen!

Jeg brygger med BIAB, så sliter litt med meskeskjemaet. Jeg tenkte å forenkle dette ved å meske på 67 grader i 60 minutter (jeg vil da meske med 4 L vann per kilo malt), og så skylle maltet ved å legge meskeposen i 15 - 20 minutter i en gjæringsbøtte med nok vann til at jeg når kokevolum, og med en temperatur på 77 grader. Noen som har noen synspunkter på om det kan funke greit?

Hilsen nybegynner :)

Hvordan fungerte denne mesketemperaturen på denne? Brygger selv med BIAB og tenkte å sette en imårra. :)
 
I tillegg et generelt spørsmål, jeg har en del centennial 9.55% igjen, er det krise om jeg bruker det istedet for 8,7%. Vet det kan bli noe annen smak, men vel ikke markant?

På forhånd takk

Even
 
I tillegg et generelt spørsmål, jeg har en del centennial 9.55% igjen, er det krise om jeg bruker det istedet for 8,7%. Vet det kan bli noe annen smak, men vel ikke markant?

På forhånd takk

Even

Det går helt fint. Så sent i koken vil den lille forskjellen i alfasyre gjøre liten forskjell på antall IBU. Om du vil treffe nøyaktig samme antall IBU som oppskriften kan du eventuelt korrigere ved å bruke noen gram mindre da din har noe høyere alfasyre.
 
Ett spørsmål til som har dukka opp når det kommer til denne. Skal flaske denne idag, og lurer derfor på sukker/liter blanding?
 
Tilbake
Topp