Nøgne Ø Porter

Wlp007 på det meste, Nottingham til karbonering.

Eh, edit, sjønte etterpå det
var tempen du var ute etter....
 
Gahr skrev:
Lars B. skrev:
Så hvordan ville du fordelt humlen jeg har tilgjengelig (40g chinook, 80g Fuggles)? 23 liters batch og koker ned fra 27. Ble mer usikker nå enn jeg var før jeg postet tråden

Hehe, ikke meningen å gjøre noen usikre! Hvis meningen er å klone Nøgne Ø Porter, bør du gjøre som FrodeSy sier med centennial og Northern Brewer, men PERSONLIG ville jeg kanskje ha bruke Chinook som bitterhumle, ca. 30 g Fuggles på 15 min. og 30 g Fuggles igjen på 2 min. Eventuelt ville jeg ha brukt noe av Chinooken til aroma også. Jeg er også glad i Chinook i mørke øl. Forøvrig ser den originale oppskriften din helt fin ut!

Gjorde omtrent som du sa, men Chinook som bitterhumle + litt til aroma og Fuggles til smak og aroma. Ble en helt nydelig porter.
 
Fuggles er jo kongehumla av britiske mørke ales, men den gir et veldig jordlig og litt krydret preg, mens Northern Brewer gir mye mer urter og et hint av røde bær, synes jeg.
 
Forsøkte meg på denne, og fant ut at 7kg i en speidel 20L er altformye! hehe
Utbyttet ble veldig lavt og etter gjæring endte jeg på 4,8% ABV, men det ble en veldig god øl som smaker som (naturlig nok) en mildere nøgne ø porter :)
Robust porter er vel fra og med 4,8% og oppover, så jeg kan vel fortsatt kalle det for det :D
 
Jeg vurderer et restebrygg, basert på denne oppskriften.

Jeg må bytte halvparten av pale malten med pilsner og svartmalten med roasted barley. Kompenserer litt med å legge til 200g special b.

Blir challenger som bitter og styrian goldings/ekg som 15 minutters.

Wlp007 og 18grader gjæring

Hva tror dere? Flyr denne fuglen?
 
Jeg kan ikke tenke meg at det blir vondt, om det ellers blir et velbrygget øl. Special B trenger et par uker lenger tid på å roe seg ned, ellers får ølet en veldig søt aroma.
 
RuneS skrev:
Jeg vurderer et restebrygg, basert på denne oppskriften.

Jeg må bytte halvparten av pale malten med pilsner og svartmalten med roasted barley. Kompenserer litt med å legge til 200g special b.

Blir Challenger som bitter og Styrian goldings/ekg som 15 minutters.

Wlp007 og 18grader gjæring

Hva tror dere? Flyr denne fuglen?

synes ikke det var så dumt med litt sen humletilsetning til min versjon, så du kan jo vurdere det.
 
Jeg vurderer også et restebrygg, løst basert på denne. Med den forskjellen at jeg er en ekstrakt-nybegynner.

Passer veldig bra med beholdingen om jeg kan hive oppi noe saaz. Spesielt denne tilpasningen er jeg interessert i tilbakemelding på.

Har forenklet (og tilpasset) den til følgende grad:

Volume: 21 liters
OG: 1066
FG:
Alcohol: 6.6 % by vol.
Colour: 64 EBC (Very dark brown)
Bitterness: 39 IBU
BU/GU: 0.59

Fermentables
Dry Light Extract 3500 grammes
Chocolate Malt 500 grammes
Cara Munich 100 EBC 100 grammes


Hops
Chinook 12.6% alpha 30 grammes 60 minutes
Saaz 2.8% alpha 20 grammes 15 minutes
Saaz 2.8% alpha 25 grammes 5 minutes


Fermentation
Yeast: WLP007 Dry English Ale

Kommentarer/tips? Er det forsvarlig (les: drikkanes uten å bli kvalm) å hive i mer sjokolademalt?
 
Syns det virker som mye sjokolademalt, så jeg hadde byttet ut noe med black malt.. samt gått ned på mengden.
Jeg brygget en klone og 210 g black malt og 210 g  chocolate malt var mer en tilstrekkelig, ellers tror jeg du vil få en øl med et tomrom smaksmessig.
Og jeg hadde også økt mengden Munich.. evt  Vienna..

Saaz i mørke øl er jeg ikke tilhenger av, men smaken er som baken
 
prøvde meg på en variant av denne oppskriften i dag.

brygget på en 20l speidel.

4.9kg pale ale malt
500g krystallmalt
200g black
200g sjokolademalt.

hadde egentlig planlagt å bruke munich malt også, men det glemte jeg å kjøpe  ;D

humlet med 20g colombus fra starten av kokingen, og 38g northern brewer 15min før slutt.

pre boil OG var 1060; 1070 etter koking.
endte opp med 18 liter vørter i gjæringskaret, og brukte Wyeast London ale gjær som var blitt startet på 2l vørter.

er 3 brygg i karrieren, og første forsøk på en porter, så håper den bli god  :namnam:


katten inspiserer kjølesystemet
dsc0534w.jpg


men ble stengt inne på badet når vørteren skulle i karet  ;)
dsc0547rg.jpg
 
Skal prøve meg på en versjon av NØ Porter

Volume: 20 liters
OG: 1061
FG: 1015
Alcohol: 6 % by vol.
Colour: 82 EBC (Black)
Bitterness: 35 IBU
BU/GU: 0.57

Fermentables: Mash schedule: 67 degrees for 60 minutes

Maris Otter Pale Malt 4500 grammes
Munich Malt 20 EBC 300 grammes
Chocolate M1200EBC 180 grammes
Black Malt 1400 EBC 180 grammes
Cara Crystal 60 EBC 450 grammes

Hops
Chinook 12.6% alpha 20 grammes 60 minutes
Challenger 7.6% alpha 15 grammes 15 minutes
Chinook 12.6% alpha 10 grammes 5 minutes
Fermentation: Yeast: Safale US-05, Fermented at 18 degrees C for 14 days.

Har ikke WLP007 og har heller ikke centennial, fuggeles eller northern brewer. Men vi får se om denne versjonen blir bra.
 
Er det noen som har en formening om årsaken til at den oppskriften som starter denne tråden har en IBU på 42, mens Nøgne Ø oppgir IBU på sin Porter til 30? Er det så at Nøgne Ø sin IBU utelukkende beregnes ut ifra humletilsetting ved 60/90 minutter?

Har lyst til å brygge denne, men er veldig i tvil om humletilsetningene, da jeg ønsker at den skal bli så lik originalen som mulig  :jaha:
 
Har også lyst til å brygge denne.

Lyttet til Podcasten med NØ Kjetil i dag. Men  sleit med å få med meg humletilsetningen. Det jeg fikk med meg:



81% Maris Otter
8% Crystal Malt
5% Munich
3% Black Malt
3% chokolate Malt

Humle: Centennial til 29IBU på 90min
            Northern Brewer ???????? min og hvor mye???? 

Meskeskjema:

45min 65 grader
15min 72grader
10 min 78 grader

OG: 16,5 Plato (1.066??)
FG: 3,5 Plato (1.014??)

Gjær: WLP 007
Gjær temp: 20 grader

Har lyst til å brygge denne med de humlene som skal i for å prøve å komme så nærme NØ sin. Noen som kan si noe om mengde Northern Brewer og når denne skal i. Har jeg glemt noe??  Bor like ved NØ så ingrediensene får jeg derifra  :skitbra:
 
En barmhjertig sjel på Homebrewtalk.com har transkribert oppskriftene fra CYBI.

OG 1068
42 IBU
FG 1014

5.75Kg British Pale Ale Malt
570g Crystal 60
350g Munich
210g Black Patent 525lov.
210g Chocolate 350lov

20g Centennial 10.5%AA at 90m
38g Northern Brewer 9%AA at 15m

90 minute boil

Mash at 149F for 60 minutes

150-180ppm CaCl
 
Rune81 skrev:
            Northern Brewer ???????? min og hvor mye???? 

Han sier Northern Brewer på 15 minutter. 7500 gram på en batch på 4600 liter  ;) Skulle vel bli ca 32 gram på en 20-liters batch... om man kun nedskalerer...
 
Ok, takk da har en jo noe håndfast å gå etter.  :yes:

Angående tilsetning av CaCl, så sa kjetil at vannverket i grimstad hadde satt i filter som stoppet mineralene i vannet. Hvor viktig er dette for oss hjemmeryggere???  Og hvordan vet man hvor mye som skal i?? . Finnes det et enkelt instrument for måling av klorider??  Han mente ihvertfall at disse filterene slo negativt ut på gjæringsforløpet. Blant annet så fikk de ikke så lav FG som de ville.
 
Rune81 skrev:
Ok, takk da har en jo noe håndfast å gå etter.  :yes:

Angående tilsetning av CaCl, så sa kjetil at vannverket i grimstad hadde satt i filter som stoppet mineralene i vannet. Hvor viktig er dette for oss hjemmeryggere???  Og hvordan vet man hvor mye som skal i?? . Finnes det et enkelt instrument for måling av klorider??  Han mente ihvertfall at disse filterene slo negativt ut på gjæringsforløpet. Blant annet så fikk de ikke så lav FG som de ville.

Det ligger en god artikkel om vannjustering under medlemsseksjonen paa forumet :)
 
Tilbake
Topp