Bjarte H skrev:Noen som vet hva NØ pleier å gjære de forskjellige ølene på?
Husker ikke om de sa noe om det i podcasten http://www.thebrewingnetwork.com/shows/622, men jeg holdt den litt kaldt iallefall. tror jeg var på 18-19
Bjarte H skrev:Noen som vet hva NØ pleier å gjære de forskjellige ølene på?
Gahr skrev:Lars B. skrev:Så hvordan ville du fordelt humlen jeg har tilgjengelig (40g chinook, 80g Fuggles)? 23 liters batch og koker ned fra 27. Ble mer usikker nå enn jeg var før jeg postet tråden
Hehe, ikke meningen å gjøre noen usikre! Hvis meningen er å klone Nøgne Ø Porter, bør du gjøre som FrodeSy sier med centennial og Northern Brewer, men PERSONLIG ville jeg kanskje ha bruke Chinook som bitterhumle, ca. 30 g Fuggles på 15 min. og 30 g Fuggles igjen på 2 min. Eventuelt ville jeg ha brukt noe av Chinooken til aroma også. Jeg er også glad i Chinook i mørke øl. Forøvrig ser den originale oppskriften din helt fin ut!
RuneS skrev:Jeg vurderer et restebrygg, basert på denne oppskriften.
Jeg må bytte halvparten av pale malten med pilsner og svartmalten med roasted barley. Kompenserer litt med å legge til 200g special b.
Blir Challenger som bitter og Styrian goldings/ekg som 15 minutters.
Wlp007 og 18grader gjæring
Hva tror dere? Flyr denne fuglen?
POSO skrev:Er det så at Nøgne Ø sin IBU utelukkende beregnes ut ifra humletilsetting ved 60/90 minutter?
Rune81 skrev:Northern Brewer ???????? min og hvor mye????
Rune81 skrev:Ok, takk da har en jo noe håndfast å gå etter. :yes:
Angående tilsetning av CaCl, så sa kjetil at vannverket i grimstad hadde satt i filter som stoppet mineralene i vannet. Hvor viktig er dette for oss hjemmeryggere??? Og hvordan vet man hvor mye som skal i?? . Finnes det et enkelt instrument for måling av klorider?? Han mente ihvertfall at disse filterene slo negativt ut på gjæringsforløpet. Blant annet så fikk de ikke så lav FG som de ville.