Nøkkeltall brygging - noen som vil/kan svare?

Jeg har forsøkt å finne ut disse nøkkeltallene selv, men er usikker på om jeg har noenlunde riktige svar. Skal brukes i en kalkyle -  så det er litt greit at de stemmer  ::) Skjønner godt om folk ikke vil svare på det ettersom dette jo er litt "bedriftshemmeligheter" rundt forbi.

Prosjektet er et mikrobryggeri med kapasitet på rundt 200.000 liter i året. Er ute etter ca-tall som skal brukes i noen kalkyler:

- Salgspris pr liter til pub/restaurant
- Salgspris pr liter til butikk
- Salgspris pr liter til polet

Er mao ute etter å finne sannsynlig/mulig/realistisk dekningsbidrag/bruttofortjeneste.

Kostnadsbildet har jeg noenlunde kontroll på.

På forhånd takk

Rolf

Dette er en meget ukvalifisert gjetting: Jeg tipper de fleste mikrobryggerier selger ølet sitt til distributør som fordeler det til pol(polet kjøper utelukkende fra norske distributører, ingen direkte oppkjøp fra bryggerier), butikk og bar/restaurant, så jeg tror du vil få en utsalgspris fra bryggeriet. Noen gjør distribusjonen sin selv og får da en større del av kaken, men det enkleste i begynnelsen å gjøre en avtale med en distributør. Det er et par tråder her inne om skatter og avgifter per liter øl, og hvor mye fortjeneste du vil ta er vel opp til deg selv eller markedet.

Tilbake
Topp