Oppskrift på 1664 Blanc

Hei..
Etter mye god lesing her vil jeg prøve meg på denne, men lurer på noe ang. tørrhumling, ser i oppskriften T.Wickstrøm la ut at der står dry hop 0min mens noen skriver etter 7dager.
Isåfall etter 7 dager blir det da sammen med aprikosen?
 
Hei..
Etter mye god lesing her vil jeg prøve meg på denne, men lurer på noe ang. tørrhumling, ser i oppskriften T.Wickstrøm la ut at der står dry hop 0min mens noen skriver etter 7dager.
Isåfall etter 7 dager blir det da sammen med aprikosen?

Jeg lurte også på dette da jeg brygget denne. Stilte spørsmål på "for oss som brygger selv" og mener konklusjonen ble at siden det sto 0 min så betydde det ved kokeslutt. Jeg valgte å følge denne konklusjonen på mitt brygg og resultatet ble veldig bra
Jeg har dessuten prøvd å komme i kontakt med Wickstrøm her på forumet og på facebook uten respons.:)
 
Jeg lurte også på dette da jeg brygget denne. Stilte spørsmål på "for oss som brygger selv" og mener konklusjonen ble at siden det sto 0 min så betydde det ved kokeslutt. Jeg valgte å følge denne konklusjonen på mitt brygg og resultatet ble veldig bra
Jeg har dessuten prøvd å komme i kontakt med Wickstrøm her på forumet og på facebook uten respons.:)

Ok. Vis du mener resultatet vart bra så går jeg og for den løsningen :) Åssen synst du det ble sammenlignet med 1664 (orginalen) da ?
Det var nylig en tråd på dette på "for oss som brygger selv" og det var der jeg kom innpå denne tråden her:) Topp forum både her og der :)
 
Nå har jeg kun smakt etter 1 ukes karbonering :) men jeg synes den var ganske lik originalen altså nydelig og etter det jeg har lest i denne tråden så tror jeg den blir bedre etter litt modning (nærmer seg 3 uker nå, så neste smak er ikke langt unna :beermug:).
Har noen flasker originalen slik at jeg kan sammenligne :)
Jeg økte aprikos pure mengden til 1,25 kg på en 25 l batch og økte mesketemp til 66 grader.
Helt enig med deg angående forumet, helt uvurderlig :)
 
Alk % er det snakk om på denne oppskriften da? eller den du brygget :)
ABV etter karbonering ca 6,7 på mitt brygg. Men ølet virker å være sterkere :cool:. Jeg brukte hermetiske aprikoser i sukkelake (brukte ikke sukkerlaken). Mistenker at 1,25 kg inneholder en del gjærbart sukker og at det er derfor at ølet virker sterkere :beercheers:
Så totalt sett har jeg ikke aning, men ølet er j_____ godt :beercheers::beercheers::beercheers:
 
Hei, lenge siden jeg lovte en tilbakemelding men har prøvd meg på 3 versjoner av denne nå.
Nummer en med tørrgjær, godt øl men ikke i nærheten. Nummer to gikk i dass da jeg var sløv med vasking..
Nummer tre har nå fått 4 uker på flaske og er veldig god! Kjempegod, men ikke lik originalen. Mye tørrere finish, men nok min egen feil, gjæret i tre uker og kom ned til 1010. (Ute og reiste) og fikk bare 3 dager med aprikos før flasking.. Oppskriften ligger på Beersmith - BB kronenbourg blanc.

Men uansett godkjent av kona!
 
Har 2 døtre som synes dette er det optimale øl så tenkte å overraske dem med å brygge en batch men finner ikke denne Strisslespalt humlen noen plasser. Noen som vet hvor man får tak i den eller finnes der noe man kan erstatte den med?
 
Prøvde oss på denne for en stund siden og den produserte voldsomt med fiselukt under gjæring. Henger fortsatt igjen etter 3 uker på flaske. Normalt? Blir det borte med lagring?
 
Prøvde oss på denne for en stund siden og den produserte voldsomt med fiselukt under gjæring. Henger fortsatt igjen etter 3 uker på flaske. Normalt? Blir det borte med lagring?

Det kan skje med hveteøl, i hvert fall etter egen erfaring. Hvor lenge gjæret dere?
 
Tror ikke det har stort med hvilken malt du bruker. Om det var den WLP400 som laget svovellukten så noter deg temperaturen du gjæret på. Denne kan sikkert som noen andre gjærarter lage litt svovelforbindelser på lave temperaturer. Det ikke noe å bekymere seg for, den blir borte med lagring et par uker i kaldt og svovelforbindelsen burde være så lav at du ikke merker den. Flyktig og drives ut av Co2 når du åpner en flaske, merker den fort.
 
Brukte wyeast 3944 belgian witbier. 14 dager på 18-20 grader. Gjæret fort ut, havnet på 1.008 om jeg ikke husker feil etter en uke eller no. Det er verst når man jekker så blir det litt borte, men ikke helt..
 
Tilbake
Topp