Plassering av varmeelement ved bruk av trub trapper

Har kjøpt ny 75liter SS brewtech kjele som skal brukes til koking av vørter, så skal borre inn 2 varmeelementer. Men her en dag kom jeg over trub trapper som brewshop.no selger. Det virker veldig lovende med tanke på å kjøre en whirlpool i 10-15 minutt først og så vente i 10-15min å la trub osv synke inn mot senter av kjelen å bli fanget i trub trapperen. Men spørsmålet er da i grunnen hvor langt over bunn av kjelen går det ann å montere elementene? trub trapperen er ca 7cm høy, så må jeg ha litt klaring til elementene pga varmen de avgir. Så det blir jo fort 10cm over bunn, vil det gå helt fint?
 
nei den har jeg ikke sett før. Har du erfaringer med den? etter et kjapt googlesøk ser det ut som den heller er ment som erstatning til falsbunn?
 
kom nå over noe kalt hop stopper som har så og si samme funksjon som trub trapperen. Noen som har erfaring med det?
 
joda dip tupen gjorde nok jobben, men er fortsatt potensial for å få enda mer øl ut av kjelen. Brygget på denne for første gang på lørdag og stoppet overføring til gjæringskaret når dørslaget begynte å bli tett av trub. Det var da 4+ liter vørter igjen i kjelen som hadde blandet seg med truben. Skal sies at dette var en heftig IPA med mye whirlpool humle.
 
Det går fint. Jeg har montert mitt element i samme kjele ganske høyt. Så lenge du resirkulerer fordeler varmen seg fint.
Har ikke SS Brewtech allerede en god løsning for å unngå overføring av trub? Fungerer ikke dip tuben som de skriver så varmt om?

"As a first in home brewing, the kettle features an integrated trub dam into the dip tube to minimize the pickup of trub and hop material during knockout. The result is much clearer wort making its way into the fermenter."

https://www.ssbrewtech.com/collections/ss-brew-kettles/products/copy-of-ss-brew-kettle-20-gallon
Jeg har denne kjelen og har vel hatt fem brygg på den. Blandt annet to godt humlete IPA. Du skal jaggu tappe sakte ut av kjelen for at den lille veggen på dip-tuben skal funke.
 
Tilbake
Topp