Jeg har en REX-C100 PID med en PT100 sensor som jeg for første gang forsøkte å bruke som bare temperaturmåler i dag, og som jeg første gang forsøkte å sjekke nøyaktigheten på. I kokende vann med lokk på viste den 95.7 grader, noe jeg synes er helt uhørt. Mesketermometeret som jeg hadde i sammen med den viste 98, noe som er vanlig for det termometeret.
Så: Er det noen måte å kalibrere denne koblet til PID-en, slik at den faktisk viser 100 grader i kokende vann? (Evt. justert for ekstremt høytrykk eller lavtrykk, men det er en annen historie.) Den skal jo være relativt nøyaktig innenfor 0-100 eller 0-200 grader, så det bør vel holde å kalibrere 100 grader, og evt. 0 grader i tillegg?
Eller må jeg bare leve med å legge til 4-5 grader?
Så: Er det noen måte å kalibrere denne koblet til PID-en, slik at den faktisk viser 100 grader i kokende vann? (Evt. justert for ekstremt høytrykk eller lavtrykk, men det er en annen historie.) Den skal jo være relativt nøyaktig innenfor 0-100 eller 0-200 grader, så det bør vel holde å kalibrere 100 grader, og evt. 0 grader i tillegg?
Eller må jeg bare leve med å legge til 4-5 grader?