PT100 sensor viser horribelt unøyaktig temperatur

Jeg har en REX-C100 PID med en PT100 sensor som jeg for første gang forsøkte å bruke som bare temperaturmåler i dag, og som jeg første gang forsøkte å sjekke nøyaktigheten på. I kokende vann med lokk på viste den 95.7 grader, noe jeg synes er helt uhørt. Mesketermometeret som jeg hadde i sammen med den viste 98, noe som er vanlig for det termometeret.

Så: Er det noen måte å kalibrere denne koblet til PID-en, slik at den faktisk viser 100 grader i kokende vann? (Evt. justert for ekstremt høytrykk eller lavtrykk, men det er en annen historie.) Den skal jo være relativt nøyaktig innenfor 0-100 eller 0-200 grader, så det bør vel holde å kalibrere 100 grader, og evt. 0 grader i tillegg?

Eller må jeg bare leve med å legge til 4-5 grader?
 
Temperaturnøyaktighet er ikke så interessant rundt kok.
Koker det så koker det.
Det er viktig at temp er nøyaktig rundt mesketemperatur.

Som en start ville jeg:
Varmet opp noe vann til 37 grader, og målt med et febertermometer og sensoren din.
Febertermometer skal være rimelig nøyaktig på denne temperaturen.
Stikk gjerne også ned mesketermometeret ditt for å få ett inntrykk av hvordan sensoren og mesketermometeret viser i forhold til febertermometeret, som på en måte blir malen her.

Hvis de er rimelig enige, kjør temp opp til typisk mesketemperatur, f.eks 66 grader.
Se da om sensor og mesketermometer fortsatt er rimelig enige, eller om avvikene har meldt seg.

Husk å alltid måle i samme høyde, da en kan få noen graders forskjell bare ved å flytte seg fra bunn av kjelen og mot topp av kjelen.
 
Jeg har tre rex pid alle viser forskjellig temperatur med samme sensor. Rex er ikke toppklasse for å si det sånn.
 
Jeg kalibrerte i isvann, knuste is,satte det i kjøleskapet til det begynte å smelte. Kjører så pt 100 ned isslushen og da skal vannet være 0 grader. Pt 100 viste selvsagt 2 grader for mye. Men da er det lett å korrigere i menyen.
 
Er veldig enig med Trykkertor her. Man må måle flere temperaturer, og ihvertfall i bruksområdet. Svært skjeldent jeg mesker på 0 ⁰C :)
De rimeligste Kina-PID'ene viser ikke alltid riktig på 66 ⁰C selv om de er kalibrert på 0 ⁰C eller 100 ⁰C
 
Er det ikkje parameteret Pb da tru? Kan legge inn positiv eller negativ verdi alt etter om du må opp eller ned. Har du manualen?
 
Tilbake
Topp