Sette juleøl 2017 nå...?

Hei!

Kunne tenkt meg å prøve en øl med veldig lang lagringstid, og fabler om å lage juleøl til 2017 allerede nå (har tilfeldigvis litt barnefri nå i ferien og tenkte å utnytte det til det fulle :) )...

Ser for meg en stout med høy alkoholprosent (8-9%), og gjerne noen subtile smaksnyanser som får god tid til å utvikle seg...

Har også et kriterie om at må gjæres på ca. 16 grader (har en kølsch stående i samme gjæringsskap)...

Tar gjerne i mot tips nå i løpet av de neste timene slik at jeg rekker bryggebutikken før den stenger :)
 
Tar gjerne i mot input til lagring etter at gjæringen er overstått!

Tenker å gjære på 16c i 2-3 uker.

Som jeg skrev over så står også i oppskriften at den skal oppbevares på 30C+ i 3 dager....

Jeg tenkte å gjøre følgende:

- Gjære 2-3 uker på 16c til FG er oppnådd
- Coldcrashe til 2C og tappe over på fat samt karbonere på den temperaturen
- Sette i varmeskap på 30c i 3 dager
- La stå i rundt 16-20c frem til høsten/vinteren 2017 (temp avhenger av innetemperatur i huset)...

Er dette en grei rekkefølge, eller bør jeg gjøre noe annerledes? Er det for store temperatursvinginger involvert her?

Setter pris på alle innspill! :)
 
Det med CC rett før høy karboneringstemperatur har jeg prøvd uten særlig hell. Ville faktisk heller bare satt de til vanlig karboneringstemperatur over flere dager.
 
Det med CC rett før høy karboneringstemperatur har jeg prøvd uten særlig hell. Ville faktisk heller bare satt de til vanlig karboneringstemperatur over flere dager.
Takk for innspill. Jeg tenkte å karbonere på 2c og deretter ta ut igjen av øleskapet...

Tanken bak det er at den kanskje ikke vil ta opp CO2 i høyere temperatur...?
 
Jeg trodde varmeskap på 30c i tre dager var karboneringen din. Sikker på at det ikke er det som er tenkt i oppskriften?
 
Jeg trodde varmeskap på 30c i tre dager var karboneringen din. Sikker på at det ikke er det som er tenkt i oppskriften?

Det er nok godt mulig at 30c/3dager er tiltenkt karbonering med sukker ja!.... Trodde kanskje det var ifb. med å trekke ut noen spesielle smaker eller noe :)

Da dropper jeg det og gjør som vanlig. Coldcrasher, karbonerer og setter til modning i vanlig hustemperatur.

Takk for svar!
 
Takk for innspill. Jeg tenkte å karbonere på 2c og deretter ta ut igjen av øleskapet...

Tanken bak det er at den kanskje ikke vil ta opp CO2 i høyere temperatur...?


Du har fat ?

Sterk øl treng også ofte lenger Tid på gjæring
Vår jule øl stod 4 veke +


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp