Startproblemer, MonsterMill 3 2.0

Vi har en MonsterMill 3 2.0 kjøpt fra Bryggselv for ca 1,5 år siden. Vi har stadig økende problemer me då få den i gang - drivvalsen spinner bare rundt uten å dra med seg korn gjennom. Ofte må det masse justeringer til, og det kan fort ta 30 minutter å komme i gang. Når vi først er i gang med å kverne, stopper den ikke (så lenge man ikke kjører ut alt maltet). Vi driver mølla med en billig drill fra Clas Ohlsson som kjører på relativt lavt turtall, men det kan være den går noe for fort. Hadde imidlertid ingen problemer frem til for noen måneder siden. Vi har prøvd å vaske valsene og uendelige variasjoner av justeringer av mølleavstand, også med bladføler selv om det er vanskelig å komme til mellom de tre valsene.

Noen tips til hva som er problemet her?
 
Den modellen har vel såvidt eg har forstått fast avstand mellom dei to øverste rullene? så den burde isåfall dra ned kornet uansett om det ikkje var slitasje på den knudrete overflata eller noko med kornet.   
 
Jeg har samme mølla (rustfri 3 valsa) og det går stort sett greit.
Men ustabil monteringsplate kan valsene knipe i lagerforingene og ikke minst i sidene på valsene.
Skal selv montere min hengende i topplata som lages av en litt tykkere stålplate, slipper da også deksler på siden av mølla siden alt da er nede i "mottaksboksen"
Tung blir den med det er den fra før :)
 
Bjarte H skrev:
Hvordan ser serrateringen på valsene ut? Slitt?

Jeg skal sjekke nærmere neste gang jeg er der, men magefølelsen er at de ser ganske fine ut...

Det stemmer at MM3 2.0 har fast avstand mellom de to øverste valsene. Det tyder på at problemet kanskje ikke har med justering av mølla å gjøre.
 
katla skrev:
Den modellen har vel såvidt eg har forstått fast avstand mellom dei to øverste rullene? så den burde isåfall dra ned kornet uansett om det ikkje var slitasje på den knudrete overflata eller noko med kornet.    

Hm. Skjønner ikke helt hva du mener. Friksjonen mellom valsene og malten vil jo bli mindre når serrateringen slites og blir rundere/glattere. Som igjen vil gjøre at valsene ikke griper malten så lett, selv om avstanden alltid er den samme.

Av det øverste paret med valser, husker du om den som løper fritt roterer lett Martin? Er den litt stri?
 
Bjarte H skrev:
katla skrev:
Den modellen har vel såvidt eg har forstått fast avstand mellom dei to øverste rullene? så den burde isåfall dra ned kornet uansett om det ikkje var slitasje på den knudrete overflata eller noko med kornet.    

Hm. Skjønner ikke helt hva du mener. Friksjonen mellom valsene og malten vil jo bli mindre når serrateringen slites og blir rundere/glattere. Som igjen vil gjøre at valsene ikke griper malten så lett, selv om avstanden alltid er den samme.

Av det øverste paret med valser, husker du om den som løper fritt roterer lett Martin? Er den litt stri?

Det har du jammen rett i.  Det eg vel skulle sei var at innstilling neppe spelte noko rolle..  godt det er nokon som er friske i hovudet.. 
 
Dette er vanskelig å forklare uten å gestikulere..
Der er viktig at avstanden mellom rull nr 3 (den underste) og rull nr 1 (drivhjulet) er mindre enn avstanden mellom n3 og nr 2. Rullene skal jo gå i hver sin retning. Hvis dette stilles galt kommer ikke malten ut i fra hulrommet mellom de tre valsene... og det slipper derfor ikke mer inn heller

Det er også en fordel at åpningen mellom de 3 rullene er størst mulig.

Harald
 
Jeg har MM3 og den fungerer utmerket. Jeg kom på en ting med innstillingen. Den gjøres ved å vri på noen eksenterbolter. Så vidt jeg husker så kan en da velge hvilken av de to øvre valsene som den nedre skal være nærmest. Dersom en får til å stille slik at høyre valse forsøker å dra rundt nederste valse så vil det bli motsatt retning av hva retningen som venstre valse vil dra den. Jeg sørger for å ha god avstand til høyre valse, og korrekt avstand (ca 1,2 mm) til venstre. Jeg vet ikke om dette har noe med problemet å gjøre, men slenger det fram i tilfelle.
 
Hvis mølla er i orden så er det bare rusk mellom endene på valsene og endeplata som stopper dem, derfor bør du vel ikke mate inn malten langs hele valselengden,
og skjeve endeplater hjelper ikke,
Undervalsen må ligge nermest drivvalsen, ellers vil de øverste valsene drive den begge veier som betyr at den står i ro.

Edit:  Litt samme som de forriege talere, og jeg bruker 1,3-1,4 mm. opning som er trangt nok hos meg, (90%) utbytte.
 
Takk for alle tips. Hvor hadde du symaskinoljen, Ptrckschndr?

Jeg kan som regel vri alle valsene rundt med fingrene relativt greit.

Det kan være noe i det om at avstanden til drivvalsen bør være kortere enn avstanden til den andre valsen. Jeg skal eksperimentere med det neste gang jeg brygger.
 
Jeg kan rapportere om at større avstand mellom valse 3 og passiv valse enn mellom valse 3 og drivvalse er en god idé.
 
eg og hadde problem med dette ein gong, då var da maltrester som hindra den frie av dei 2 øvre valsane som var problemet.
 
Tilbake
Topp