I mitt korte liv som brygger har jeg erfart at plastkranene som følger med de fleste plastgjæringsbøttene også kan huse uhumskheter hvis de ikke rengjøres og desinfiseres godt nok. Man kan presse den røde hendelen som åpner og lukker helt ut slik at all innvendig overflate lettere kan rengjøres.
Klor er nok et effektivt desinfiseringsmiddel, -for ikke å snakke om den mer skumle blandingen med eddik og klor, men er ikke Starsan i korrekt utblanding godt nok? Og ikke minst ufarlig?
Starsan dreper faktisk ikke gjær, til tross for at den markedsføres med at den gjør det og at Talley i overnevnte podcast sier den gjør det. Jeg har gjort noen enkle eksperimenter for å bevise dette. Jeg ser gjerne at noen andre også gjør samme eksperimenter, for dobbel bekreftelse!
- 3 liter korrekt utblandet Starsan, tilsatt maltekstrakt og deretter gjær. Starteren gikk som bare det, tilsynelatende ingen problemer. Tanken min var at maltekstrakten gjør noe som deaktivererer Starsan, kanskje pH blir for høy? Dermed:
- 1 liter korrekt utblandet Starsan tilsatt 1 pakke fersk WLP001 og latt stå i romtemp over natta. Dekanterte dagen etter, og satte en starter på gjæren som var igjen. Full aktivitet på under 6 timer, tilsynelatende ingen effekt på gjæren.
- 1 glass WLP650 Brett B. tilsatt i 1 liter Starsan-løsning med dobbel dose Starsan. Samme resultat som over.
Jeg har faktisk en kompis som ikke gidder å koke vørteren han setter starter på lenger. Han lager rett og slett en starter ved å røre ut maltekstrakt i starsan-løsning og kaste gjæra oppi. Han får veldig godt øl! Personlig gjør jeg ikke dette da jeg allerede hermetiserer ferdig vørter i syltetøyglass, så jeg slipper kokingen i utgangspunktet. Har gjerne mellom 20-30 liter startervørter av varierende styrke stående i boden.
Starsan ser ut til å funke bra mot bakterier da. Hadde veldig liten suksess med å få noe vekst i bakteriestartere med metodene over. Prøvde da ren Lactobacillus og White Labs sin Sour Mix.
Om noen skulle ha lyst til å repetere forsøkene her, så kan jeg si følgende om starterne jeg lager:
- Vann tar jeg fra springen. Fra Jonsvatnet i Trondheim, så kvaliteten er svært god.
- Jeg bruker Muntons Extra Light DME i forholdet 1 til 10, altså 100 gram DME til 1 liter vann. Jeg har i 1/8 teskje gjærnæring (WLN1000 fra White Labs) per liter.
- Når jeg sier "korrekt utblandet Starsan" så benytter jeg 1,5 ml Starsan i 1 liter vann, slik det står på flaska.
Sist redigert: