Stor forskjell på IBU skalaene?

RayOlav

Norbrygg-medlem
Hei,

Har brygget noen batcher AG, mange med oppskrifter ifra BCS. Har brukt beersmith for å gjøre om på volum og humle mengder.

Men, er nettopp blitt oppmerksom på at oppskriftene i BCS bruker Rager skalaen på IBU, mens Beersmith bruker Tinseth som default.

Er oppskrfitene jeg da har gjort om laaangt unna orginalen, eller er skalaene såpass nære, at det ikke spiller noen rolle?

Og er det noen vits å stille Beersmith til Rager, nå som jeg er blitt vant til Tinseth?

Mvh - Raymond
 
Det er store forskjeller på skalaene, særlig for bidraget fra de sene tilsetningene. Det viktigste er å være internkonsistent, og helst konsistent med de du som regel brygger sammen med og prater sammen med om øl...
 
Takk for svar  :)

Tror jeg holder meg til Tinseth da, siden det er den jeg har lært å kjenne. Så får oppskriftene heller være litt "off". Gode har de jo blitt alle sammen.

Skal også lese meg litt opp på dette, da jeg ser på nett at det er ganske mange meninger om hvem som er den beste å bruke.

Mvh - Ray
 
Hehe. Ingen av formlene er den beste å bruke... Som Martin sier er det viktigste å velge én og holde seg til den. Det vil være vriasjoner fra bryggeri til bryggeri hvor mye utbytte man faktisk får av humletilsetningene. Glenn Tinseth laget sin formel på bakgrunn av hva han fikk av utbytte i sitt eget hjemmebryggeri, det betyr ikke at andre vil få nøyaktig det samme. Greg Noonans tall (som jeg bruker) er utarbeidet på bakgrunn av egne erfaringer i hans eget kommersielle bryggeri. Andre bryggere må regne med at disse tallene heller ikke stemmer nøyaktig. Har du begynt å bruke Tinseth (som sammen med Rager antakelig er den vanligst formelen å bruke), så hold deg til den. Justér oppskriftene basert på hvordan ølet smaker.
 
Tilbake
Topp