The grainfather.

Noen av dere som bruker beersmith og har en fungerenede profil til grainfather, samt har lyst til å dele hvilken settings dere bruker på mash osv?
 
Jeg varmer ca 1l mer vann før mesk, og skyller igjennom kjøleren til jeg har rett mengde vann for mesking. Så 10-15 minutter før koking slutter, så kobler jeg til og desinfiserer med kokende vørter før kjøling starter.
 
Nå har jeg kun brukt kalken på nettsiden deres, der har jeg brukt 23 liter som batch volum, og da hatt ca 28 liter preboil. Noe som har gjort at OG faktisk har blitt et par poeng for høy i henhold til oppskrift

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Hei

Kan du legge ut en link til kalkulatoren på nettsiden ?
Jeg finner den ikke jeg :(
 
Er det noen som bruker BeerTools som har noen innspill til parameter eller profiler? Evt bare har en oppskrift som er "riktig" tunet og gir korrekte målinger?
 
Takker, jepp er den profilen jeg bruker der i dag, men får ikke helt den til å stemme heller, men mulig det bare er jeg som er litt for pirkete eller rett og slett ikke bruker beersmith riktig :)
 
Ser litt knotete ut å ha GF så høyt. Den er jo designet for å stå på gulvet så man slipper å stå på en krakk for å skylle ;-)
 
Ja, du kan så si, heldigvis gikk det bra. Det handler litt om tilgang til stikkontakter og vann, samt ønske om å ikke ha den direkte på parketten.
Synes du den stod høyt på dét brygget, kan du browse deg nedover og se på første brygg når den stod på kjøkkenbenken...
 
Hei,
Driver og prøver å koble kjøleren til grainfatheren på en utekran, men slangen til kjøleren til grainfatheren er jo selvfølgelig alt for tynn til dette (7mm?) .. noen som vet om det finnes noen overganger for å få til dette? typisk hurtigkobling som til hageslange?
Jeg har satt på en hurtigkobling direkte på den blå slangen. Bare varm tuppen i litt kokende vann, så blir den myk nok til å få tredd den innpå en slik http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning/Hurtigkoblinger-2000020700/
 
Jeg har brygget 7 ganger på GF min så langt. Merker meg at humle filter trengs, så har bestilt dette på aliexpress til nå $68 :) Min erfaring ellers så langt er veldig positive. Utrolig utbytte, testet mesking over natten ca 6 timer(dette vil jeg gjøre igjen :) ). Beersmith beregnet utbytte til 93%, ligger normalt på rundt 75%.

Ellers vurdere jeg bytte STC-200 til STC-2000+ OVBSC.

Hurtigkobling fra biltema er også bestilt :) Fine tips som gjør hverdagen enklere :)

Edit: Glemte en ting.. du klare 10kg i GF, har brukt litt over dette 2 ganger. For å få dette til enkelt, fyller du i malt til den "virker" full. Så starter du pumpen en kort stund, rør godt, fyll så i mer malt(pass på ikke få malt i hullene til løftearm når du rører). Gjør dette noen ganger, og du får greit i 10kg. På denne måten fikk jeg brygget 40L 1060ØV i GF :) Kjekt volum i en 30L maskin. Andre gangen endte jeg med 24L 1100ØV. Så flott utbytte sammenlignet med BIAB metoden jeg brukte før.
 
Sist redigert:
Jeg har brygget 7 ganger på GF min så langt. Merker meg at humle filter trengs, så har bestilt dette på aliexpress til nå $68 :)

Hvilke filter bestilte du på aliexpress? Jeg er selv på jakt etter et bra filter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Skjønner ikke helt hvordan dette kan bli bedre. Og ettersom hullene kun er på undersiden i følge den new zealandske siden, så betyr det at den svarte tuten går nedover ?
Men genialt om den fungerer, sikkert ikke så dyre delen heller akkurat. Spørs når den blir tilgjengelig her hjemme.
Har selv lurt på en slik lautherhexe https://store.brewpi.com/featured/brewpi-matmill-lauterhexe-kit-npt, men ikke sjekket om det er noen grei måte å få montert den på og om det er 1/2" NPT på Grainfatheren mot pumpa.
Gikk du noengang til innkjøp av denne? Vil tro dette kan være med å motvirke kanaler i maltsengen! :)
 
Nei det ble aldri til det, fikk kjøpt et humlefilter jeg setter på siden oppi bryggeren ved kok i stedet.
 
Tilbake
Topp