Tilsette revet appelsinskall dagen etter brygg.

Vi leste ikke oppskrifta godt nok, så fikk ikke med oss at "belgisk wit" http://www.bryggselv.no/users/binderiet_mystore_no/Image/oppskrifterv2/Belgisk_Wit_V2.pdf
Skulle ha appelsinskall i seg. Den har stått til gjæring i 5-6 timer nå, går det an å tilsette revet skall imorgen? Eller måtte dette inn 5 min før kokeslutt.
Har humlepose, så med tanke på grums bør d ikke være noe problem.

Vi lurte også på om "mesketiden" ved batch sparging er fra tiden du tapper ut av første kar? Altså når tempen begynner å dyppe litt, eller kan du regne med hele tiden fra meskestart til du har skylt (med varmt vann, rørt om og ventet 10-15min).

Og gi gjerne tilbakemelding på denne posten om erfaringer på hvor vellykket det ble når du sitter og koser deg med din første wit :)

Da lærer vi andre kanskje også :) ofte avsluttes en post med "prøv å gjør dette" og vi får aldri vite om det var vellykket.

Easybrew

Skal prøve å oppdatere dere i sommer;). Smalt 40gram (ca 4 store appelsiner trengtes) rett i karet. Etter å ha varmet og avkjølet dette først. Krysser fingrene, takk for hurtig svar btw!

Det endte IKKE vellykket. Anbefales IKKE å tilsette appelsinskrell i gjæringskaret. Øla blei vond, drikkende, men ikke god!

Synd, ikke mye som kan slå en god og kald wit på sommeren.. Eller her har det vel strengt tatt ikke vært sommer enda..

Men neste blir sikkert knall da :)

Easybrew

Kjipt å høre!:( Jeg kokte 40g med økologisk appelsinskall i min siste wit, hadde oppi de siste 10-15 min av koketiden. Noen flasker hadde en slags sitrussmak, andre hadde ikke i det hele tatt. Nå 2 måneder senere er ølet veldig godt :p synd at det er så lite igjen.

Tilbake
Topp