Tråden for dumme spørsmål.

Dette har jeg spurt om før, men satser på at noen gidder å gjenta seg sjøl. Satte et fat øl til kjøling i går ettermiddag, det er sikkert kaldt nå. Hvis jeg sjokk-karbonerer det kan jeg få testa tappeoppsettet i dag, noe som er litt fristende, men jeg husker ikke hvordan. Husker det er masse trykk, legge fatet med gass inn ned og rugge det fram og tilbake, men mistenker at noen kan gi utfyllende detaljer. @msevland ?
Ristet inn en del co2 i Ordinary Bitter på hyttebryggeriet i dag. Jeg tar det på feelingen hver gang. Temperatur har mye å si. Det er ikke enkelt å overkarbonert med varm øl rett fra gjæring. Det er fullt mulig å gjøre det med kald øl.

På hytta tømmer jeg ikke fatene for O2 før fylling siden jeg velger å ikke ha lukket overføring her. Her er det old school med lite utstyr.
Fyller opp Corny-fatet, men tapper så resten (ca. 2-3L) over på et lite PET ‘fat’. Deretter presser jeg øl fra PET inn på Corny til det tyter ut den åpne sikkerhetsventilen (=ingen O2).
Presser deretter ‘nok’ øl fra Corny til PET for risting / kjøling og snarlig nyting. Viktig å tappe nok slik at CO2 røret ikke står i øl mtp tilbakeslag til manometer.
 
Ristet inn en del co2 i Ordinary Bitter på hyttebryggeriet i dag. Jeg tar det på feelingen hver gang. Temperatur har mye å si. Det er ikke enkelt å overkarbonert med varm øl rett fra gjæring. Det er fullt mulig å gjøre det med kald øl.

På hytta tømmer jeg ikke fatene for O2 før fylling siden jeg velger å ikke ha lukket overføring her. Her er det old school med lite utstyr.
Fyller opp Corny-fatet, men tapper så resten (ca. 2-3L) over på et lite PET ‘fat’. Deretter presser jeg øl fra PET inn på Corny til det tyter ut den åpne sikkerhetsventilen (=ingen O2).
Presser deretter ‘nok’ øl fra Corny til PET for risting / kjøling og snarlig nyting. Viktig å tappe nok slik at CO2 røret ikke står i øl mtp tilbakeslag til manometer.
Her burde ølet holde rundt null grader nå, så overkarbonering er klart en mulighet. Trenger ikke nødvendigvis treffe perfekt på karboneringa, da. Får jeg rista inn en del co2 kan jeg koble opp og funksjonsteste i kveld, så kobler jeg fra øl ut mens jeg tar en siste ukes ferie og lar den stå kobla til gass inn, da kan den ta seg av siste finpuss.

Hvor høyt trykk kjører du, og ca hvor lenge rister du?
 
Her burde ølet holde rundt null grader nå, så overkarbonering er klart en mulighet. Trenger ikke nødvendigvis treffe perfekt på karboneringa, da. Får jeg rista inn en del co2 kan jeg koble opp og funksjonsteste i kveld, så kobler jeg fra øl ut mens jeg tar en siste ukes ferie og lar den stå kobla til gass inn, da kan den ta seg av siste finpuss.

Hvor høyt trykk kjører du, og ca hvor lenge rister du?
På hytta kjører jeg to bar. Hjemme tre bar under risting. Som sagt - alt helt uten tabeller, og på egen risiko. RDW…. det blir ØL :)
Fordelen med PET beholderen, er at det er en restriktor (?) FØR kranen. Opplever at det fungerer bedre enn restriktor i kranen. Inni kranen lages det turbulens jeg ikke opplever det før kran
Har også en til MiniKeg, men den blir med tilbake til Østlandet.
Får derfor ut øl okke-som
1722793469873.jpeg
 
Forsøker meg på en klone/juks/herme/kjærtBarnMangeNavnTydeligvis på Tree House sin hazy IPA - oppskrift her:
og noen andre har dyttet den i brewfather her: https://web.brewfather.app/share/c43SO4OE0ZA1rx

Litt googling tilsier at "2 row" malt er 50/50 pale ALE malt og pilsnermalt, men oppskriften har også litt over 5% pilsnermalt. Skal jeg da bare kjøre samme type pilsnermalt (50% av 2 row malten + 100% pilsner malten) og legge de to sammen?

Vil gjerne handle hos Strømmen, støtte "lokal" butikk osv - ser at de har følgende som kan ca passe:

42.5% - Maris Otter Pale Ale Malt (EBC 5 - litt lavt?)
42.5% + 5% = 47.5% - Eraclea Pilsnermalt (2.5 - 4.5 EBC)
10% - Bjørns lettkokte havregryn

Ca riktig?

Oppskriften sier man skal bruke Wyeast 1318, nå som petit er konk utgår det. Frister da å splitte batchen i to og gjære ene med Lalleman Verdant og andre med Fermentis S-33 (..bare fordi jeg har den liggende). Men må sjekke litt med temp om jeg klarer å holde begge på anbefalt temp.
Imperial Juicy frister jo og Lallemand en New England tørrgjær.. tørrgjær vinner nok denne runden, men hvilken?!
Det klør litt i bestillingsknappen, så hvis ingen har noen store innvendinger/forbedringsforslag (jeg er åpent for alle tips) så blir maltet ca sånn. :)
 
Forsøker meg på en klone/juks/herme/kjærtBarnMangeNavnTydeligvis på Tree House sin hazy IPA - oppskrift her:
og noen andre har dyttet den i brewfather her: https://web.brewfather.app/share/c43SO4OE0ZA1rx

Litt googling tilsier at "2 row" malt er 50/50 pale ALE malt og pilsnermalt, men oppskriften har også litt over 5% pilsnermalt. Skal jeg da bare kjøre samme type pilsnermalt (50% av 2 row malten + 100% pilsner malten) og legge de to sammen?

Vil gjerne handle hos Strømmen, støtte "lokal" butikk osv - ser at de har følgende som kan ca passe:

42.5% - Maris Otter Pale Ale Malt (EBC 5 - litt lavt?)
42.5% + 5% = 47.5% - Eraclea Pilsnermalt (2.5 - 4.5 EBC)
10% - Bjørns lettkokte havregryn

Ca riktig?

Oppskriften sier man skal bruke Wyeast 1318, nå som petit er konk utgår det. Frister da å splitte batchen i to og gjære ene med Lalleman Verdant og andre med Fermentis S-33 (..bare fordi jeg har den liggende). Men må sjekke litt med temp om jeg klarer å holde begge på anbefalt temp.
Imperial Juicy frister jo og Lallemand en New England tørrgjær.. tørrgjær vinner nok denne runden, men hvilken?!
Malt sammensetning er ikke kjempeviktig på ett sånt øl. Maris Otter of Erclea har litt mer smak enn vanlig pale- og pilsmalt. Jeg tror ikke jeg hadde klart å kjenne forskjellen gjemt bak humlene. Dersom det er litt prisforskjell hadde jeg ikke brydd meg med å bestille vesentlig dyrere malt til denne.

Litebrygg selger WY1318, om du vil ha denne. Verdant skal være en variant av samme stamme. Det samme er Juice og WLP066 som du sikkert vet.

S-33 er litt anderledes, i følge Fermentis er dette deres beste alternativ til NEIPA, men de markedsfører den også som en belgisk gjær. Men den er britisk og den er genetisk nært beslektet med Lallemand Windsor/ London.

Litt delte erfaringer med S-33 her.
 
Det klør litt i bestillingsknappen, så hvis ingen har noen store innvendinger/forbedringsforslag (jeg er åpent for alle tips) så blir maltet ca sånn. :)
David Taylors ark er så vidt jeg kan bedømme den beste ressursen for å vurdere ulike gjærtypers forhold til hverandre. Han sier at New England er nær 1318. Jeg har erfaring for at Imperials A38 også er det. Verdant er lenger unna, synes jeg. Favoritten min har vært 1318, men den har jeg ikke fått tak i på lenge. New England har jeg ikke brukt før, men jeg har en NEIPA stående som jeg skal flaske nå, og den virker lovende. Og så har den en klar fordel framfor 1318 og A38 - om jeg skal dømme etter det brygget som skal flaskes - og det er at den oppfører seg vesentlig mer sivilisert. De to andre der er rimelig ekspansive, og du vil garantert trenge blow off. Det gjelder nok Verdant, også. S-33 har jeg aldri brukt.

Jeg satte en 2,5 liters starter på en pose New England, og det trur jeg ga rikelig med fin gjær. Brygget blei ferdig på ei uke.

Hvilke malttyper du bruker, trur jeg også er underordna. Enig med @Kold Brygg .
 
Men den er seks kroner dyrere enn Lallemands New England - i alle fall hos Strømmen:).

Hvordan er det med den og skumming, forresten?
Heh, hos min lokale butikk (BryggØl) er det motsatt: 45kr for AEB New-E, 49kr for Lallemand New England.

Har bare brukt New-E en gang, men mener den oppførte seg som forventet. Tilsvarende Verdant som jeg har pleid å bruke.
 
Heh, hos min lokale butikk (BryggØl) er det motsatt: 45kr for AEB New-E, 49kr for Lallemand New England.

Har bare brukt New-E en gang, men mener den oppførte seg som forventet. Tilsvarende Verdant som jeg har pleid å bruke.
Det varierer sikkert -bl.a. med tidspunkt - hva de betaler sjøl, så det er kanskje ikke så rart.

Hva forventa du? Jeg har opplevd at verdant skummer kraftig.
 
Det varierer sikkert -bl.a. med tidspunkt - hva de betaler sjøl, så det er kanskje ikke så rart.

Hva forventa du? Jeg har opplevd at verdant skummer kraftig.
Verdant skummer bra ja, men jeg gjærer ikke mer enn 22L i en 30L All Rounder og det går fint. Du som makser kapasiteten mer enn meg må få deg en All Rounder 60L i hus, så kan engelsk og belgisk lage så mye krausen de bare vil uten å styre med blow off og/eller vasking ;)
 
Verdant skummer bra ja, men jeg gjærer ikke mer enn 22L i en 30L All Rounder og det går fint. Du som makser kapasiteten mer enn meg må få deg en All Rounder 60L i hus, så kan engelsk og belgisk lage så mye krausen de bare vil uten å styre med blow off og/eller vasking ;)
nei, jeg holder meg til flatbunnerne mine på 30. Kjører heller med skumdreper.

Jeg har en 23 liters batch med belgisk golden ale gående nå, med westmallegjær (B48). Droppa skumdreper, som jeg snakka om å bruke, og den skummer over som bare det. Gud veit hvor stort frirom jeg hadde måttet ha for at det skulle ha vært nok.

Men til de belgiske er jo Lallemands Abbaye (Chimay) et alternativ. Den skummer ikke så ille. Og hvis New England lager god NEIPA/IPA, er jeg redda der også. Men den ser ut til å gjære ut en del bedre enn 1318, og det er ikke alltid det jeg ønsker.
 
Maler kornet selv slik at det ser sånn passe bra ut…
Går det an at jeg kjøper en kvern og maler maltet jeg får fra øl leverandøren? Eller kjøper du inn i store kvanta som du maler? Hvilken kvern vil du anbefale. GF support anbefaler: "

For standard base malts the size should be between 1.3-1.5mm but for your case we would suggest the upper end. so 1.5mm. "
 
Jeg brygger også på en G40.
Humle kaster jeg rett i kjelen under kok. Har ikke hatt problemer med det.
Kornet kverner jeg selv. Også det som er knust i butikken. Jeg synes det ofte er for grovt.
Har ikke målt avstand mellom valsene, men i følge tallene på kverna, skal det bli ca 0,9 mm.
Ikke opplevd noe trøbbel med dette. Så langt :)
ja, det er nok dette som er problemet da. Trodde jeg kunne spesifisere kvern størrelsen ved bestilling av øl settet? Slik var det før, men nå vurderer jeg virkelig kjøpe meg en kvern. Hvilken kvern har du?

GF sa:

"For standard base malts the size should be between 1.3-1.5mm but for your case we would suggest the upper end. so 1.5mm"
 
Nytt spørsmål: Ved tilsetning av Mango ekstrakt på slutten av gjæringen, er det nok å stole på naturlig diffusjon, eller må jeg også røre litt rundt med en pinne for å blande det? Egentlig samme spørsmål med tørrhumling, men der har jeg bare sluppet det nedi.
 
Nytt spørsmål: Ved tilsetning av Mango ekstrakt på slutten av gjæringen, er det nok å stole på naturlig diffusjon, eller må jeg også røre litt rundt med en pinne for å blande det? Egentlig samme spørsmål med tørrhumling, men der har jeg bare sluppet det nedi.
Mango ekstrakt er bare å hive nedi uten å gjøre noe mer.
 
@ADale

Kvern må man ha - da har du kontrollen:).

Nå veit ikke jeg noe om hva som funker på en GF, men 1,5 mm er etter min mening håpløst grovt. Det kan til nød funke for vanlig byggmalt, men ikke for andre kornslag - og ikke for alle byggsorter, heller. Jeg ville ikke gått over 1,1 mm - med det forbeholdet at valser med større diameter enn vanlig på hjemmebryggermøller ikke trenger like trang innstilling. Jeg kverner på 0,8 mm.

Her er en tråd der maltmøllevalg diskuteres: https://forum.norbrygg.no/threads/hvilken-molle-skal-e-velge.43640/

De som har Rollers Crush - og jeg er en av dem - ser ut til å anbefale den. Jeg er i alle fall veldig fornøyd.
 
Sist redigert:
nei, jeg holder meg til flatbunnerne mine på 30. Kjører heller med skumdreper.

Jeg har en 23 liters batch med belgisk golden ale gående nå, med westmallegjær (B48). Droppa skumdreper, som jeg snakka om å bruke, og den skummer over som bare det. Gud veit hvor stort frirom jeg hadde måttet ha for at det skulle ha vært nok.

Men til de belgiske er jo Lallemands Abbaye (Chimay) et alternativ. Den skummer ikke så ille. Og hvis New England lager god NEIPA/IPA, er jeg redda der også. Men den ser ut til å gjære ut en del bedre enn 1318, og det er ikke alltid det jeg ønsker.
Min erfaringner at bakterier elsker skumdreper; jeg har fått infeksjoner i mine flasker med skumdreper (over tid). Og det lukter høgg etter infeksjon. Så jeg er skeptisk til å tilsette skumdreper rett i brygget (til gjæring) uten å gi det varmebehandling først.
 
Tilbake
Topp