Ristet inn en del co2 i Ordinary Bitter på hyttebryggeriet i dag. Jeg tar det på feelingen hver gang. Temperatur har mye å si. Det er ikke enkelt å overkarbonert med varm øl rett fra gjæring. Det er fullt mulig å gjøre det med kald øl.Dette har jeg spurt om før, men satser på at noen gidder å gjenta seg sjøl. Satte et fat øl til kjøling i går ettermiddag, det er sikkert kaldt nå. Hvis jeg sjokk-karbonerer det kan jeg få testa tappeoppsettet i dag, noe som er litt fristende, men jeg husker ikke hvordan. Husker det er masse trykk, legge fatet med gass inn ned og rugge det fram og tilbake, men mistenker at noen kan gi utfyllende detaljer. @msevland ?
På hytta tømmer jeg ikke fatene for O2 før fylling siden jeg velger å ikke ha lukket overføring her. Her er det old school med lite utstyr.
Fyller opp Corny-fatet, men tapper så resten (ca. 2-3L) over på et lite PET ‘fat’. Deretter presser jeg øl fra PET inn på Corny til det tyter ut den åpne sikkerhetsventilen (=ingen O2).
Presser deretter ‘nok’ øl fra Corny til PET for risting / kjøling og snarlig nyting. Viktig å tappe nok slik at CO2 røret ikke står i øl mtp tilbakeslag til manometer.