Tråden for dumme spørsmål.

Tusen takk for godt svar :)
FG skal være 1006, ja. OG var 1042 etter mine målinger. Tilsatte de 500g som fulgte med, samt ca. 200g jeg hadde liggende.

Bare stusset litt på det hele siden i følge ABV kalkulatoren jeg har brukt før, tilsvarer 1042 ned til 1006 4,7.. Men, blir vel kanskje mer riktig å regne på det litt annerledes..


Er slik instruksene er, bare fulgte de.. Skal visst gjøre det hele bedre! :p
Du må korrigere OG for den ekstra spraymalten du tilsatte underveis, beregnet OG blir da 1.060'ish
ABV 7 eller mer ved FG 1.007
 
Strålende. Takk!

Selv om ønsket FG blir nådd innen i dag/i morgen for eksempel, vil det være fordelaktig for smak og la det stå en uke eller to til?
 
Strålende. Takk!

Selv om ønsket FG blir nådd innen i dag/i morgen for eksempel, vil det være fordelaktig for smak og la det stå en uke eller to til?
Ville latt den stå til den 8, pleier å si at 14 dager for overgjæret øl på dunk er bra før flasking/tapping. Når gjæren finner ut at alt som er noenlunde lett spiselig er borte, FG, så ser den seg om etter noe annet å fordøye. Altså biprodukter/usmaker fra gjæringen som da gjæren spiser og omdanner til andre stoffer uten særlig smak.
Skiller du gjærkaka fra ølet før dette er gjort risikerer du å sitte med smaker i ølet du ikke ønsker.

Ingenting i veien for å la det stå noen uker ekstra, en måned på tanken er i alle fall uproblematisk
 
Sist redigert:
Går det greit å lagre pils liggende etter gjæring, eller må de stå, og er det krise om det lagres på 4C istedenfor 2C? Skal prøve meg på en Gahr pils fra bryggselv til uka, blir første pilsen!
 
Har meskepumpe til min Brewster NG anlegg. RIMS metoden.
Spørsmål:
Bør pumpa sirkulere hele mesketiden eller bør jeg ha en pause før / etter / midveis? Da tenker jeg på typisk 1 steg mesk på f.eks. 66 grader i 60-75min
 
Å lagre stående har vel først og fremst med grums som legger seg på bunn å gjøre.
Har ikke forsøkt liggende men ser for meg et noe mer uklart øl i glasset ved den metoden.
Jeg har hatt pils lagret rundt 4C og selv om det kanskje ikke er helt optimalt har det gått helt greit.
 
Går det greit å lagre pils liggende etter gjæring, eller må de stå, og er det krise om det lagres på 4C istedenfor 2C? Skal prøve meg på en Gahr pils fra bryggselv til uka, blir første pilsen!
Har ikke greie på dette, men ville ikke bekymret meg for bunnfallet eller temperaturen. Ville vært mer bekymret for økt kontakt med oksygen.
 
Ville latt den stå til den 8, pleier å si at 14 dager for overgjæret øl på dunk er bra før flasking/tapping. Når gjæren finner ut at alt som er noenlunde lett spiselig er borte, FG, så ser den seg om etter noe annet å fordøye. Altså biprodukter/usmaker fra gjæringen som da gjæren spiser og omdanner til andre stoffer uten særlig smak.
Skiller du gjærkaka fra ølet før dette er gjort risikerer du å sitte med smaker i ølet du ikke ønsker.

Ingenting i veien for å la det stå noen uker ekstra, en måned på tanken er i alle fall uproblematisk
Strålende! Da lar jeg den stå til jeg er hjemme fra ferie den 12, i alle fall.. Igjen takk! :)
 
Strålende! Da lar jeg den stå til jeg er hjemme fra ferie den 12, i alle fall.. Igjen takk! :)
Bare hyggelig. Lærte noe nytt av dette jeg også, dobbeltgjæring teknikk var relativt ukjent for meg som en del av en leverandørs standard gjæringsregime. Morsom tanke.
God Ferie!
 
Spørsmål vedrørende høy FG.
Har alt for høy FG på et brygg som nå er på fat(Tappet over i går).
Kan jeg her prøve og få FG'en lavere ved å riste inn o2 og eller tilsette O2.
Øl'et er ikke tilsatt CO2 og ventilen står åpen.
 
O2 i FG (Ferdig Gjæra) er fy fy....Kjør inn CO2 snarest og nyt det litt fyldigere øllet som det er....
 
Jeg har en weissbier stående på gjærdunk nå. Har stått fem dager, skal sjekke SG på lørdag etter en uke. Deretter sjekke SG igjen tirsdag. Hvis gravityen ligger rundt 1010 og den ikke synker i mellom målingene, kan jeg da tappe på flasker?

Leste igjennom noen innlegg over, og ser at gjæren vil ta vekk usmaker. Da lar jeg den stå ut de to ukene, men kan jeg teoretisk sett tappe med forutsetningen over?
 
Regelen er at du kan flaske uansett når SG er stabil i tre dager (ved mindre den er mye høyere enn forventet, da kan noe ha gått galt), så ja :)
 
Regelen er at du kan flaske uansett når SG er stabil i tre dager (ved mindre den er mye høyere enn forventet, da kan noe ha gått galt), så ja :)

Takk for svar! Hvor mye kan jeg forvente at den synker? Ser av hydrometeret at det gule feltet som heter "bottling" starter på rundt 1015 (?).
 
Drit i felt og greier. Er du ny i hobbyen ville jeg ikke brydd meg så mye om å treffe riktig FG enda. Bare husk å notere ned resultatet så du har referanse til senere. En uke er ikke veldig lenge til gjæring, men du kan jo ta en måling hver tredje dag fra lørdag og utover. Er to målinger like er gjæringen ferdig, og du kan trygt flaske. Det gjør ikke noe om ølet står på dunken et par dager ekstra (eller en uke...), så ikke stress med å få flasket det ;)

EDIT: Dette med felt: Jeg har hatt øl som har sluttet å gjære fra alt mellom 1.025 og 1.005. Er det ferdig er det ferdig. Mange ting som spiller inn på hva FG blir
 
Ja, jeg har hørt at det feltet ikke er noe særlig å bry seg om.

Har hatt en pale ale som ble veldig bra, satser på at brygg #2 blir minst like bra :)
 
Heisann! Jeg lurer litt på priming og lagring av lager. Skal lageren lagres først i angitt tid, etter endt gjæring, på feks. en carboy, og så settes på flaske og primes, eller skal den etter endt gjæring, primes og flaskes, og så lagres på flaske i angitt tid? Leser så mye forskjellig og er i ferd med å bli gal. :p
 
Tilbake
Topp