Tråden for dumme spørsmål.

Har ikke tilsatt gjær enda, så det kan det umulig være. Kan være gjærnæring eller DME. Ved midre jeg har oppfunnet hvite vannklumper da... Litt uskarpt bilde, men måtte sette på magnetrøreren for å få den i suspensjon. Så slik ut da jeg kokte også.
Vis vedlegget
 
Det... Tviler jeg på.
Har du bilde?
Det... Er en underlig ting å tvile på;)

DME i erlenmeyerkolbe kan være veldig irriterende, særlig hvis du dumper oppi alt på en gang (i kokende vann). Det er vanskelig å få rørt den ut med den smale halsen, og dermed ender man opp med klumper. @Moi , mål SG på starteren, og hvis den er i nærheten av 1.040, så RDWHAHB. Gjæren vil ta seg av det meste, og resten faller til bunns under gjæringen. Og hvis den er langt unna 1.040, så lag en ny i en kjele og tøm den i en sterilisert kolbe.

Edit: ser av bildet at du nok har tilsatt gjær allerede. Men ta det med ro, det går nok bra!
 
Det... Er en underlig ting å tvile på;)

DME i erlenmeyerkolbe kan være veldig irriterende, særlig hvis du dumper oppi alt på en gang (i kokende vann). Det er vanskelig å få rørt den ut med den smale halsen, og dermed ender man opp med klumper. @Moi , mål SG på starteren, og hvis den er i nærheten av 1.040, så RDWHAHB. Gjæren vil ta seg av det meste, og resten faller til bunns under gjæringen. Og hvis den er langt unna 1.040, så lag en ny i en kjele og tøm den i en sterilisert kolbe.

Edit: ser av bildet at du nok har tilsatt gjær allerede. Men ta det med ro, det går nok bra!


Har ikke tilsatt gjær hendigvis. Målte SG til 36. Kan jeg med trygghet ta meg en weiss nå?
 
Cobra-tappetårnene de selger på bryggselv, er de verdt å kjøpe? Hver gang jeg leser om tappetår/kraner er det alltid snakk om Perlick...
 
Hvordan finner man egentlig effektiviteten? Man finner det praktiske utbyttet ved å måle OG i vørteren, men hvordan finner man det potensielle utbyttet? Er dette noe man regner ut i fra malten som blir brukt, eller står det oppgitt noe sted?
 
Produsentene oppgir vel potential extract for maltene? Står hvertfall listet i beersmith som så mye annet.
Støtter også forslaget om å sjekke ut formlene, veldig kjekk kunnskap.
 
Største utfordringen i å beregne effektivitet er å måle nøyaktig hvor mye vørter du har fått, samt nøyaktige SG målinger, samt maltvekt.
Kan fort bli en del prosenter avvik pga. unøyaktig volum måling og SG uten temperaturkorreksjon eller unøyaktig hydrometer.

Resten er lett, bruk denne http://www.glennrlie.net/kalk_effektivitet

Føler du at du har stålkontroll på ovenstående kan du bruke en som kan være mere presis med tanke på maltsorter og utbytte, men så presis er du neppe ;)

http://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/
 
Sist redigert:
FYI, Brewersfriend gir veldig optimistiske tall, jeg får alltid lavere meskeutbytte når jeg regner manuelt med tallene fra produsent, og de hadde en bug i softwaren hvor den regnet feil hvis man la inn custom grain og verdier, så vær forsiktig med å stole 100% på det BF spytter ut.
 
Jeg har brukt kalkulatoren på bryggekalkulator.no som fungerer ok til mitt bruk, dvs. at når jeg legger inn forventet utbytte kalkulert for mitt bryggeri i en gitt ny oppskrift og får ut maltmengden jeg skal benytte, så stemmer dette i praksis. Merk at effektivitet synker med høyere OG fordi du må skylle med mindre vann, så det er greit å vite effektiviteten på ditt bryggeri på flere typer brygg.

En litt snedig sak er at du kan sjekke SG på den første vørteren før skylling og finne effektiviten kun basert på forholdet mellom vann og malt. F.eks. Ved 3L vann/kg malt vil maks konverterings effektivitet gi deg en SG rundt 1.085
Bruker dette av og til for å sjekke at konverteringen har gått noenlunde bra, men det betinger at all vørter har samme SG, altså en meget god resirkulering før målingen taes.

Deretter vil effektiviteten av skyllingen samt mengde tap trub/humle etc. gi deg din endelige brygghus effektivitet, hva du fikk i gjæringsbøtta.
Det er altså greit å vite hvilken effektivitet en snakker om, men det er jo hvor mange liter vørter med hvilken OG som havner i bøtta som betyr noe for de fleste, altså brygghus effektivitet og ikke hvor mye du fikk konvertert fra malten, konverteringseffektivitet.
Det siste pleier vanligvis å være lett å oppnå gode tall på.
 
Sist redigert:
Har en dypkjøler i rustfritt stål, bruker 50min på å kjøle ned 40-45liter! Hvordan kan jeg kjøle ned mer effektivt å raskere?
 
Eller bare rør med dyppkjøleren... Kjenn på vannet som kommer ut før og etter røring så vil kjenne hvor mye forskjell det gjør!
 
Satt mitt tredje brygg i dag. Når jeg målte BG var den på 1.048. I følge oppskrift skulle OG være 1.062 og jeg skulle koke 90 min. "Kanon, her treffer jeg sikkert dønn på" tenkte jeg. Når kok var ferdig og vørter kjølt ned til 18c, målte jeg OG. Den var på 1.050. Kokte vekk 5 liter.

Dette gjorde jeg når jeg målte BG: Rørte rundt i vørteren og sirkulerte litt (siden sukkeret lett legger seg i bunn). Deretter tok jeg en prøve.

OG: Startet å fylle i gjæringskaret, stoppet etter en stund og tok en prøve.

Har jeg gjort noe feil når jeg har tatt prøvene?

Hvordan kan jeg gå fra 1.048 til 1.050 etter 90 min kok?
 
Tilbake
Topp