Ekornskurken
Norbrygg-medlem
Fett reodor-felgen opplegg. Deilig kokekar.
Sliter med å få til at det ikke lekker fra krana på gjæringskaret. Har nylig begynt med det. Har pakningen på utsiden, skrur fast til leddgikta tar fingrene mine, men det drypper stadig. Drypper fra mellom krana og karet. Ikke mye, men dog.. Er det noe hemmelig triks?
Jeg hadde drypp fra kran en gang jeg hadde strammet for mye.
Dette med kran igjen. Fikk den til å slutte å droppe ved å skru litt opp igjenPrøv å ikke skru til så hardt. Det skal uansett ikke være nødvendig Så lenge det er tett mellom kar og pakning, pakning og kran, så skal det holde
Dette med kran igjen. Fikk den til å slutte å droppe ved å skru litt opp igjen
Er det innafor å ta SG-prøve gjennom krana, når det ikke er like før tapping? Om man da starsanerer og heller over kokende vann etterpå. Mtp fare for infeksjon.
Det der ser bare feil ut! ;-)Man kan jo mekke koke-kar av de, så tempen i seg selv er jeg egentlig ikke så bekymret for
Tenker du på partiskylling?Er det noen her som har mesket med samme malt to ganger? dvs lage en svakere øl av samme versjon?
Hva slags OG kan man forvente å få om man f,eks får 1060 fra første brygg?
Skyller når da? Man må regne ut hvor sterk/svak vørter man får når man fortynner vørteren som er igjen i maltet etter mesk med skyllevannet.Ikke hvis du skyller vel? Den vørteren man får ut da kan jo være fortynnet av skyllevann?
Skyller når da? Man må regne ut hvor sterk/svak vørter man får når man fortynner vørteren som er igjen i maltet etter mesk med skyllevannet.
Eller er det et eller annet jeg har gått glipp av?
Mange kaller dette for "Small beer", men det er vel mest vanlig ved betydelig sterkere øl. Jeg laget en RIS med OG på 1097 (60 l.) for et par måneder siden. Tror jeg stoppet avtapping og skylling ved 1060, og kunne derav lage ca 25 liter Dry Stout med OG på 1046 på restene.Er det noen her som har mesket med samme malt to ganger? dvs lage en svakere øl av samme versjon?
Hva slags OG kan man forvente å få om man f,eks får 1060 fra første brygg?