Tråden for dumme spørsmål.

Hei

Skal sette mitt 3 brygg. Ifølge oppskrift skal humle kokes i 0 min. Skal da humlen tilsettes ved gjæringstempetatur, eller ved start av nedkjøling etter kok?
 
Hei igjen

Da har jeg satt 3 dunker for gjæring. 2 som skal undergjæres og 1 overgjæres. De 2 som undergjæres har nå stått i 1 uke, mens den andre ble satt i går.

Hvordan går jeg nå fremover, når skal jeg begynne å måle SG på dunkene osv?
 
La det overgjærede øke stå 14 dager. Lager i 3 uker. Så kan du eventuelt måle sg noen dager for å sjekke om den er stabil. De er somregel ferdig før, men da har gjæren tid til å rydde opp.
 
Heisann, Lurte på om dere kunne belyst et spørsmål for meg.
Har for et par mnd siden gått til innkjøp av 2x 10l fat som jeg har fylt på weissbier. Har fylt på Co2 i begge og fått ut alt av oksygen. De har nå stått et par mnd på kjølen. Men fant etter en stund ut at jeg hadde oversett sukker/karbonerings biten, slik at det nå bare kommer masse skum når jeg tapper fra dem, men ikke noe kullsyre i selve ølen.
Så mitt spørsmål er: Kan jeg nå skru opp fatene og tilsette karboneringssukker, lukke igjen tømme ut oksygen med co2 og la dem stå varmt og karbonere seg ferdig? Eller er disse to satsene nå helt ødelagt?

Setter pris på alt av svar :)
 
Heisann, Lurte på om dere kunne belyst et spørsmål for meg.
Har for et par mnd siden gått til innkjøp av 2x 10l fat som jeg har fylt på weissbier. Har fylt på Co2 i begge og fått ut alt av oksygen. De har nå stått et par mnd på kjølen. Men fant etter en stund ut at jeg hadde oversett sukker/karbonerings biten, slik at det nå bare kommer masse skum når jeg tapper fra dem, men ikke noe kullsyre i selve ølen.
Så mitt spørsmål er: Kan jeg nå skru opp fatene og tilsette karboneringssukker, lukke igjen tømme ut oksygen med co2 og la dem stå varmt og karbonere seg ferdig? Eller er disse to satsene nå helt ødelagt?

Setter pris på alt av svar :)
Kan du ikke trykksette de med CO2 da?
Edit: Om de har stått med trykk på: Har du husket å skru ned til serveringstrykk før du tapper?
 
Heisann, Lurte på om dere kunne belyst et spørsmål for meg.
Har for et par mnd siden gått til innkjøp av 2x 10l fat som jeg har fylt på weissbier. Har fylt på Co2 i begge og fått ut alt av oksygen. De har nå stått et par mnd på kjølen. Men fant etter en stund ut at jeg hadde oversett sukker/karbonerings biten, slik at det nå bare kommer masse skum når jeg tapper fra dem, men ikke noe kullsyre i selve ølen.
Så mitt spørsmål er: Kan jeg nå skru opp fatene og tilsette karboneringssukker, lukke igjen tømme ut oksygen med co2 og la dem stå varmt og karbonere seg ferdig? Eller er disse to satsene nå helt ødelagt?

Setter pris på alt av svar :)
Høres jo ut som om du har kullsyre i ølet ditt, men at tappinga ikke er optimal? Hva er dimensjon og lengde på tappeslangen, og hva er trykket du bruker for å drive ut ølet?
 
Kan du ikke trykksette de med CO2 da?
Edit: Om de har stått med trykk på: Har du husket å skru ned til serveringstrykk før du tapper?

Er veldig amatør på dette må jeg innrømme. Trodde da jeg kjøpte utstyret at det var slik det skulle fungere, men jeg tror ikke jeg har nok trykk/bar på co2 tanken til å få karbonert det skikkelig? Har heller ingen trykkmåler mellom co2 flaske (Liten flaske på ca 500g) slik at jeg ikke har ide om hvor stort trykker er i fatet. Merket bare at det skummet veldig når jeg fylte fra fatet over i glass, og at det var ingen kullsyre i ølet annet enn skummet på toppen. Så antar da at jeg kanskje har for "dårlig" utstyr til å få karbonert det skikkelig uten å bruke sukker også ?
Har benyttet meg av denne fatløsninga fra olbrygging.no. Der står også alt av dimensjoner etc.
https://www.olbrygging.no/products/enkel-fatlosning
 
Slik jeg leser det er det en sikkerhetsventil på denne "pistolen" som løser ut ved 1 bars trykk. Det står også noe om at denne kan byttes til ventiler som løser ut ved hhv. 2 og 5 bar. Utfordringen, slik jeg ser det, er at denne sikkerhetsventilen har løst ut når fatet nådde 1 bar trykk. Etter litt tid vil ølet i fatet absorbere CO2, og trykket vil falle. Siden sikkerhetsventilen nå har slått ut, blir det ikke etterfylt CO2 til fatet ditt, og ølet blir underkarbonert.

For et øl med 2-2,5 vol. CO2 (som er relativt "vanlig"), ville man typisk ha satt et konstant trykk på rundt 1 bar inntil ølet ikke opptar mer CO2 (tar gjerne 3-5 dager på 4 grader C).

Les mer her:
http://www.bryggekalkulator.no/Misc/Faq#secflasking
http://www.bryggekalkulator.no/Calculator/Carbonation
 
Som sagt veldig amatør på dette:) Har benyttet meg av denne løsningen fra olbrygging.no. Der står også alt av dimensjoner etc.
https://www.olbrygging.no/products/enkel-fatlosning
Hvor lang er tappeslangen? Ser bare at indre diameter er ca (!?) 6 mm. I følge et excel-ark jeg fant et eller annet sted, gir det at du trenger en slange på ca 5,5 meter...

Edit: Med sånn picnickran er det viktig å åpne den helt ved tapping. Ellers blir det også masse skum.
 
Tilbake
Topp