Tråden for dumme spørsmål.

Som sagt veldig amatør på dette:) Har benyttet meg av denne løsningen fra olbrygging.no.
https://www.olbrygging.no/products/enkel-fatlosning
Ville ikke ha kalt det en enkel løsning. Dette er mer en løsning for viderekommende som ønsker å ta med fat på fest. Det egner seg derfor best for servering av øl, og mindre for trykksetting. Som ny på fat burde du hatt en regulator som også viste deg hvilket trykk du har på fatet. Slik det er nå, må du gjette. Ser også at ølslangen har litt stor ytre diameter (ser ikke info om indre), og den er kort. Dette hjelper deg heller ikke.
Helt ærlig synes jeg olbrygging.no har gjort en dårlig jobb med å gi deg som ny med fat, en pakke du enkelt kan mestre. De burde ha anbefalt deg noe ala dette, men med en annen tappekranløsning
https://www.olbrygging.no/products/startpakke-for-fat2
 
Det forstår jeg jo,men hvor langt inn i gjæreprosessen skal det gå før det tas sg prøve. første prøve overgjæret etter 1,5 uke, undergjæret etter 2 uker?

Lager etter 2 uker og 5 dager,ale etter 1 uke og 5 dager. Ny prøve 2 dager senere enn første prøve,viser prøven det samme som ved første prøve så kan du tappe på fat/flasker.
 
Lager etter 2 uker og 5 dager,ale etter 1 uke og 5 dager. Ny prøve 2 dager senere enn første prøve,viser prøven det samme som ved første prøve så kan du tappe på fat/flasker.

Ok. Men et spørsmål til. Når du har stabil sg, må den da tappes umiddelbart, eller kan den feks stå 1 uke til uten at det får noen følger? Pleier dere også å ha lager i romtemperatur 2 dager før tapping?
 
Hei,
Som fersk hjemmebrygger har jeg fundert på om det er mulig å blande to batcher, som er ferdig gjæret, men med to forskjellig type gjær, før priming og karbonering på flaske?

Kan dette gi usmak etc. ?

Har ikke funnet noe svar på dette ved søk. Beklager om dette er svart på tidligere, eller er helt på (øl)trynet. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du kan blande, men hvis en av gjæren gjærer mer en den andre kan det begynne å gjære videre. Hvis du da har flasker kan du risikere flaske bomber.

Hvis det er ønskelig å blande ville jeg nok blandet for så å la det stå litt for å være sikker på at det er ferdig gjæret.
 
Ok. Men et spørsmål til. Når du har stabil sg, må den da tappes umiddelbart, eller kan den feks stå 1 uke til uten at det får noen følger? Pleier dere også å ha lager i romtemperatur 2 dager før tapping?
Jeg har mange gange latt ølet stå både 1 og 2 uker lengre på donken.
Fra gjæringstempratur og rett til tapping bruker jeg å gjøre.
 
Hei,
Som fersk hjemmebrygger har jeg fundert på om det er mulig å blande to batcher, som er ferdig gjæret, men med to forskjellig type gjær, før priming og karbonering på flaske?

Kan dette gi usmak etc. ?

Har ikke funnet noe svar på dette ved søk. Beklager om dette er svart på tidligere, eller er helt på (øl)trynet. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg ser for meg at det kan være skummelt å gjøre det hvis det er gjær med ulik evne til å gjære ut i de to ølene. Da vil det i det ene ølet være igjen en del sukker som gjæren i det andre kan gå løs på. Jeg tør ikke uttale meg om effekten av det, men jeg skulle tro du må ta hensyn til det når du beregner sukkermengde.

Et alternativ ville jo være å blande dem, og så la dem stå til en eventuell ekstra gjæring er ferdig.

Usmak kan jeg ikke se at du vil få, men det er jo ikke på noen måte gitt at de to ølene vil gjøre hverandre bedre, heller. Hva slags øl er det snakk om?
 
Du kan blande, men hvis en av gjæren gjærer mer en den andre kan det begynne å gjære videre. Hvis du da har flasker kan du risikere flaske bomber.

Hvis det er ønskelig å blande ville jeg nok blandet for så å la det stå litt for å være sikker på at det er ferdig gjæret.

Takk for svar KjetilG. Da forsøker jeg å blande og la det stå til jeg er sikker på at den er stabil.

Takk igjen :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg ser for meg at det kan være skummelt å gjøre det hvis det er gjær med ulik evne til å gjære ut i de to ølene. Da vil det i det ene ølet være igjen en del sukker som gjæren i det andre kan gå løs på. Jeg tør ikke uttale meg om effekten av det, men jeg skulle tro du må ta hensyn til det når du beregner sukkermengde.

Et alternativ ville jo være å blande dem, og så la dem stå til en eventuell ekstra gjæring er ferdig.

Usmak kan jeg ikke se at du vil få, men det er jo ikke på noen måte gitt at de to ølene vil gjøre hverandre bedre, heller. Hva slags øl er det snakk om?

Hei Finn, takk for svar. :)

Det er en Kølsch type, som jeg har testet ut forskjellige typer gjær, for å lære litt mer om aroma som gjæren setter på ferdig brygg.

Oppskriften er den samme, bortsett fra som nevnt gjæren. Har laget tre forskjellige batcher, med WLP0029, US-05 og K-97.

Tenkte å eventuelt eksperimentere litt, avhengig av hvordan de smaker. Som du sier, ikke sikkert det gir noe bedre øl da. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Siden dette er to Kölsch gjær og en standardgjær, ville jeg ha blandet litt rett i flaska.
Tapp 80% av hver dunk som de er, og lek litt med resten 'for science'. Jeg ville muligens ha lagt karboneringen litt lavere på 'sciece' flaskene, karbonert dem trygt i en balje og ikke latt dem stå i mange mnd. Siden det er 'for science' er det ikke viktig at de smaker godt :)
Men til slutt... jeg er usikker på hva du ønsker å lære. Det er mye lærdom og hente fra splittbatcher med forskjellige gjærstammer som ditt opprinnelige forsøk. Det er mindre å hente fra gjærblandinger siden du aldri vil kunne gjenskape lærdommen i en dunk. Da må du blande igjen. Dette kan du lett oppnå med å blande to øl med forskjellig gjær direkte i glasset i ettertid. Da kan du også utføre mye flere blandingsforhold eksperimenter.
Mitt råd: fullfør opprinnelig eksperiment med splittbatch og bland deretter i glasset i ettertid
 
Siden dette er to Kölsch gjær og en standardgjær, ville jeg ha blandet litt rett i flaska.
Tapp 80% av hver dunk som de er, og lek litt med resten 'for science'. Jeg ville muligens ha lagt karboneringen litt lavere på 'sciece' flaskene, karbonert dem trygt i en balje og ikke latt dem stå i mange mnd. Siden det er 'for science' er det ikke viktig at de smaker godt :)
Men til slutt... jeg er usikker på hva du ønsker å lære. Det er mye lærdom og hente fra splittbatcher med forskjellige gjærstammer som ditt opprinnelige forsøk. Det er mindre å hente fra gjærblandinger siden du aldri vil kunne gjenskape lærdommen i en dunk. Da må du blande igjen. Dette kan du lett oppnå med å blande to øl med forskjellig gjær direkte i glasset i ettertid. Da kan du også utføre mye flere blandingsforhold eksperimenter.
Mitt råd: fullfør opprinnelig eksperiment med splittbatch og bland deretter i glasset i ettertid

Hei, takk for godt svar. :)
Som du sier, er det for å eksperimentere med splittbatcher. Å blande flere gjær typer før gjæring er vel ikke så lurt, logisk sett. Mye læring i å eksperimentere, men er fint å få tips fra dere som er bevandret i faget for en nybegynner som meg. Takk igjen :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Siden dette er to Kölsch gjær og en standardgjær, ville jeg ha blandet litt rett i flaska.
Tapp 80% av hver dunk som de er, og lek litt med resten 'for science'. Jeg ville muligens ha lagt karboneringen litt lavere på 'sciece' flaskene, karbonert dem trygt i en balje og ikke latt dem stå i mange mnd. Siden det er 'for science' er det ikke viktig at de smaker godt :)
Men til slutt... jeg er usikker på hva du ønsker å lære. Det er mye lærdom og hente fra splittbatcher med forskjellige gjærstammer som ditt opprinnelige forsøk. Det er mindre å hente fra gjærblandinger siden du aldri vil kunne gjenskape lærdommen i en dunk. Da må du blande igjen. Dette kan du lett oppnå med å blande to øl med forskjellig gjær direkte i glasset i ettertid. Da kan du også utføre mye flere blandingsforhold eksperimenter.
Mitt råd: fullfør opprinnelig eksperiment med splittbatch og bland deretter i glasset i ettertid

+1
 
Hei, takk for godt svar. :)
Som du sier, er det for å eksperimentere med splittbatcher. Å blande flere gjær typer før gjæring er vel ikke så lurt, logisk sett. Mye læring i å eksperimentere, men er fint å få tips fra dere som er bevandret i faget for en nybegynner som meg. Takk igjen :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Synes du begynner i feil ende. Du kommer sannsynligvis ikke å lære noe særlig nyttig av slike "eksperiment". Begynn heller med å prøve å brygge en ølstil eller flere med ulike gjærtyper (samme gjær i hver batch), ulike meskeforløp, ulike humletilsetninger. Mulighetene er uendelige og skal du lære noe bør du også skrive notater over hva du har gjort og hvordan resultatet ble...
 
Synes du begynner i feil ende. Du kommer sannsynligvis ikke å lære noe særlig nyttig av slike "eksperiment". Begynn heller med å prøve å brygge en ølstil eller flere med ulike gjærtyper (samme gjær i hver batch), ulike meskeforløp, ulike humletilsetninger. Mulighetene er uendelige og skal du lære noe bør du også skrive notater over hva du har gjort og hvordan resultatet ble...

Hei :)
Takk for innspillet.

Jeg noterer så mye som mulig. Bakgrunnen for spørsmålet mitt er egentlig at jeg forsøker å perfeksjonere ølet etter egen gane. Derfor ønsket jeg å vite litt om gjærtyper kan "kollidere"?

Jeg er på mitt syvende brygg på denne øltypen, og tenkte det kunne være spennende å se hva en blanding kunne utgjøre på smaken, som et lite eksperiment. (Nysgjerrig av natur) :-D

Supert å få innspill av dere som sitter på kunnskapen. Her læres det :)



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
En viktig parameter ved brygging av kølsh er gjæringstemperaturen, god kontroll på denne gir et cleanere resultat. Kjølig lagring 4-6 uker vil gjerne også gi et bedre øl.
 
En viktig parameter ved brygging av kølsh er gjæringstemperaturen, god kontroll på denne gir et cleanere resultat. Kjølig lagring 4-6 uker vil gjerne også gi et bedre øl.

Har gjæret på 18-21 grader (i bøtta) på WLP0029, US-05 og K-97. Har gjort klart et kjøleskap som bare mangler en STC-1000 jeg bestilte, for en stund tilbake. Håper å holde den mere stabil da.

Et par spørsmål:

Hvor kaldt bør jeg lagre? Har gjerne stått i kjelleren på en 14-16 grader noen uker etter karbonering, og noen dager i kjøleskap før smaking.

Hvor lenge kan en Kølsch egentlig lagres før den går nedover?

Takk for gode tips. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ideelt Lagringstempratur er vel så kaldt som mulig uten å fryse det. Hvis det skal holde lengst mulig. Jeg har hatt øl på 4 grader i 4 år og ølen var god.

Hvor lenge du kan lagre en øl før den vil bli dårligere kvalitets messing er variabelt. Mange ting som spiller inn. Type øl, oksygenering , tempratur, bakterier osv.
 
Har gjæret på 18-21 grader (i bøtta) på WLP0029, US-05 og K-97. Har gjort klart et kjøleskap som bare mangler en STC-1000 jeg bestilte, for en stund tilbake. Håper å holde den mere stabil da.

Et par spørsmål:

Hvor kaldt bør jeg lagre? Har gjerne stått i kjelleren på en 14-16 grader noen uker etter karbonering, og noen dager i kjøleskap før smaking.

Hvor lenge kan en Kølsch egentlig lagres før den går nedover?

Takk for gode tips. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kølsh bør gjæres med Kølshgjær f.eks wlp029 for å bli typeriktig, og gjæringstemperaturen bør være ca 16gr for å få en clean smak, gjærer du på høyere temp blirden veldig fruktig... Us05 vil gi deg en pale ale...Mye visdom finnes i litteraturen og det kan spare deg for mange dårlige erfaringer og sannsynligvis et raskere løp til å få til brukbare øl :)
 
Kølsh bør gjæres med Kølshgjær f.eks wlp029 for å bli typeriktig, og gjæringstemperaturen bør være ca 16gr for å få en clean smak, gjærer du på høyere temp blirden veldig fruktig... Us05 vil gi deg en pale ale...Mye visdom finnes i litteraturen og det kan spare deg for mange dårlige erfaringer og sannsynligvis et raskere løp til å få til brukbare øl :)

Tusen takk for tipsene. :)
Skal grave meg mer ned i litteraturen. Har brukt wlp029 i de fleste batchene, og har vært veldig fornøyd med resultatene. Du har helt rett i at de har blitt litt fruktige i smaken. Sammenlignet med en "Fruh Kölsch" jeg fikk på polet, som ble smakt på i kveld, var den som du sier, mye mere "clean" i smaken, og ørlite grann mer bitter og crispy. Nydelig Kølsch (synes jeg da) :)

For egen del, synes jeg den litt runde fruktige smaken er aldeles nydelig, men kanskje ikke så typeriktig (?)
Men er'n god, så er'n deilig tenker jeg. :-D

Skal forsøke å gjære på 16 grader på neste, og sammenligne de forskjellige batchene mine.

Farlig ny hobby dette. Blir jo helt oppslukt av hvor gøy dette er. Kommer sikkert mange nye "dumme spørsmål" etterhvert om jeg ikke allerede finner svar på dette fantastiske forumet, med fantastisk hjelpsomme folk.

Tusen takk til alle dere som har tatt seg tid til å gi meg tips og veiledning. :-D

Skål! :)



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilsette sukker i gjæringskaret før flasking.

Er det noen som har tilsat sukker i gjæringskaret etter cold-crash og ventet er par dager for så å flaske direkte fra gjæringskaret? Siden ølet er kaldt burde gjæren ikke spise sukkeret før man varmer opp flaskene?

Prøver å minimere utstyr som er i kontakt med ølet siden jeg sliter med en treg infeksjon som sakte men sikkert ødelegger alt ølet jeg har laget i det siste.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Tilbake
Topp