Tråden for dumme spørsmål.

Forøvrig er det et knalltips å smake på ølet underveis, da finner du ut tidligere hvis det er verdt å flaske eller ei, kan spare deg for unødvendig arbeid hvis det smaker veldig feil ut av bøtta.
Jeg opplever at dette kan stemme for en del øltyper, men jeg har øl som "plutselig" er blitt knallgodt etter 4 måneder på flaske. Dette gjelder spesielt øl godt over butikkstyrke som har en viss smakskompleksitet. Det handler slik jeg opplever det om at smakene fra gjæren, maltet og humlen skal komme i balanse med hverandre. Funker selvsagt ikke for aromatisk IPA og annen øl der en bestemt smakskomponent skal dominere.

Likevel er det jo forskjell på litt feil og veldig feil ut av bøtta. Noen øl kommer seg aldri.
 
Jeg kjøpte et vinsett og tenkte å prøve noe annet en øl. Der ser jeg at det er spesifisert i oppskriften at man skal bruke ballong av glass/plast. Hva er fordelene med en ballong kontra en vanlig gjæringskar?
Vinen det er snakk om er denne: https://www.vestbrygg.no/produkt/fermentering/vinsett/cc-pinot-noir-30-bottle/

Vil tro de anbefaler dette på grunn av den typiske lange lagringstiden for vin. I ballonger av glass og PET har du tilnærmet lik ingen oksygeningress, samme kan ikke bli sagt om gjæringsbøtter. Skal man lagre surøl eller vin i mange måneder anbefales derfor dette.

Spør for en venn. Han skal tappe surøl til helgen, og han skal ha ca 8 gr/l sukker. Han skal ikke stikke om, men bruke drops for første gang, for det har han hørt er lurt. Han kjøpte slike Coopers karboneringsdrops. Etter litt fram og tilbake fant han ut at disse var på 3 gram pr. drops (selv om det på pakken anbefales 1 drops pr. 0,33 liters flasker, noe han syns er rart, jeg er enig).
Bør han rett og slett kjøpe vanlige sukkerbiter? (Slike som besteforeldre dypper i kaffien?) Er ikke de på 2 gram? 2 pr halvliter?
Jeg har brukt karboneringsdrops som veier ca 2,5 g per til 375 mL flasker, en stk per flaske. Min tankegang er også at brett potensielt kommer til å karbonere flaskene ytterligere litt over tid, så jeg vil ikke starte med max karbonering. Hvis han er sikker på sin utgjæring ville jeg kanskje utregnet og blandet ut litt tykk sukkerlake, for å så tilsette med sprøyte i hver flaske.


Mitt spørsmål: er det noen gang øl lagres på siden? Har sett bilder av folk som drikke flasker med eldgammel gueze eller framboise der flasken ligger på siden. Gjelder dette bare flasker med kork? Hva er grunnen til dette?
 
8 dager er vel ikke så kort tid for 007 med den OG'en. Denne har sneglet seg frem på 20 blank.
Det er merkelig (hadde 19-20 grader på min M54 også). I slike tilfeller (hvor jeg måler SG som ligger høyere enn forventet FG), så venter jeg minst 14 dager og måler SG på dag 11 og 14. Er det dønn stabilt og uten tegn til gjæring da, så flasker jeg. Dette er uavhengig av OG (jeg har foreløpig ikke laget øl over 8%). Er SG over forventet FG, så er jeg svært var for variasjon. Erfaringen fra M54 forteller meg at selv tilsynelatende flokkulert gjær fortsatt kan jobbe (falt 0.1 Bx på 3 dager), noe som utgjorde mindre enn ett punkt på SG. Jeg ga den mer tid og den gjæret videre ned fra 1010 til 1006 på en drøy uke. Det kan hende gjæren bare har tatt en pause i bakken.
 
Hvilken temperatur serveres norsk gårdsøl med kveik på? Oppskåke er vel rett fra gjæringskaret, men det som er overført fat/flaske Er vel naturlig å servere på noe mindre enn 39 grader C?
 
God kveld . Gjør klar en tapping av hveteøl som er ferdig.
Det skal flaskes i morgen. Har selvfølgelig vasket hver bidige flaske godt. Urutinert nok var jeg litt lav på PWB. Vel tok jo i siste slanten i vaskebalja og lot alle ha en runde med kosten. (Skyller alle flasker nøye etter bruk på forhånd)
Synes likevel et halvt lokk med PWB er lite på 40 flasker/20liter vann..
Bestemte meg derfor å autoklavere flaskene etter grundig skylling. Vi snakker om å bruke steikovenen.
Fråga er : bedre å bruke si 140grader i 3timer fremfor 200 i en?
Er dette en killer på flaskekvaliteten?
50cl Ø flasker og 50cl patentkork ala Rena bryggeri..
Hva sier de lerde om dette? Er det innafor mtp desinfisering ?

Eller snakker vi lage edikkvann med en svak klorløsning?
(Blandingsforhold i såfall?)

Tips motas med takk..

Starsan har jeg heldigvis så satser på å kjøre en runde rett før flaskingen..




Sent from my iPad using Tapatalk
 
God kveld . Gjør klar en tapping av hveteøl som er ferdig.
Det skal flaskes i morgen. Har selvfølgelig vasket hver bidige flaske godt. Urutinert nok var jeg litt lav på PWB. Vel tok jo i siste slanten i vaskebalja og lot alle ha en runde med kosten. (Skyller alle flasker nøye etter bruk på forhånd)
Synes likevel et halvt lokk med PWB er lite på 40 flasker/20liter vann..
Bestemte meg derfor å autoklavere flaskene etter grundig skylling. Vi snakker om å bruke steikovenen.
Fråga er : bedre å bruke si 140grader i 3timer fremfor 200 i en?
Er dette en killer på flaskekvaliteten?
50cl Ø flasker og 50cl patentkork ala Rena bryggeri..
Hva sier de lerde om dette? Er det innafor mtp desinfisering ?

Eller snakker vi lage edikkvann med en svak klorløsning?
(Blandingsforhold i såfall?)

Tips motas med takk..

Starsan har jeg heldigvis så satser på å kjøre en runde rett før flaskingen..




Sent from my iPad using Tapatalk

Du har allerede vasket fanden av de slik jeg ser det. Kjør starsan og ta en øl [emoji1417]
Jeg skyller de bare etter bruk, og så kjører jeg de på 70 grader i vaskemaskinen, så starsan og fylling [emoji482]
 
Du har allerede vasket fanden av de slik jeg ser det. Kjør starsan og ta en øl [emoji1417]
Jeg skyller de bare etter bruk, og så kjører jeg de på 70 grader i vaskemaskinen, så starsan og fylling [emoji482]


Vaskemaskinen tenkte jeg ikke på! Da frua tasser i seng fyller jeg opp og setter på 75c hydr hydr.. takk for tips [emoji1303][emoji1305]


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Bruk pbw eller vaskepulver uten glansemiddel. Jeg bruker den kjipeste uten glans fra rema.

Det var tombola for PBW.. fisket fram en slik sak under benken.. er glansemiddel i den <doh> men innbiller meg at det er den blå flytende guffa foran på porsjonsposen.. skjærer vekk den og tar sjansen [emoji85][emoji1303]


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Beklager at jeg ikke saumfarer humletrådene her, men når jeg bruker Tapatalk på mobilen er det lettere her:

Mottok humlerøtter i går, og skal plante i helgen.

Er det risikabelt å plante rett ut nå, eller bør det stå inni litt først i tilfelle frost?
 
Jeg ville ventet. De siste årene har det vært klassisk med at det kommer en luresommer i en uke i mars (som vi har hatt nå), etterfulgt av snø, og så etterfulgt av litt mer frostnetter.
 
Beklager at jeg ikke saumfarer humletrådene her, men når jeg bruker Tapatalk på mobilen er det lettere her:

Mottok humlerøtter i går, og skal plante i helgen.

Er det risikabelt å plante rett ut nå, eller bør det stå inni litt først i tilfelle frost?

Jeg har mine i melkekartonger og bærer de ned i kjelleren om natten, noen timer i vinduet for lys om dagen og litt på terrassen for p herde de. Begynt å spire.
Dette er i Bergen, og jeg planlegger å plante de ut på hytten i påsken, da er jeg ca en milliard sikker på at det er null frost.
Tror frost e skit [emoji26]
 
Mitt spørsmål: er det noen gang øl lagres på siden? Har sett bilder av folk som drikke flasker med eldgammel gueze eller framboise der flasken ligger på siden. Gjelder dette bare flasker med kork? Hva er grunnen til dette?

Tja, her er jeg litt på erfaring fra vin. Naturkork er en lumsk sak.
Står en vinflaske oppreist blir korken etter et år eller 2 helt ødelagt. Den tørker ut. Kan ende med oksidering eller i beste fall en kork som smuldrer opp ved åpning. Ligger flasken derimot? Da tilføres naturlig fuktighet og både forsegling og spenst bevares. Regner med at det samme gjelder for øl med naturkork som skal ligge lenge.

Kork må kokes for desinfisering før man setter det på. Er korken ren og steril når den settes på vil det ikke påvirke smaken på det i flasken.
Slurver man så går det ad-undas...

Ser en liten utfordring med flaskemodning her mtp øl, men da må man bare skjerpe sjenkerutinene [emoji898]
Har selv tappet funkee belgisk øl på champisflasker med kork og netting,, de ligger helt til neste jul..eller neste etter der igjen..




Sent from my iPad using Tapatalk
 
Det var tombola for PBW.. fisket fram en slik sak under benken.. er glansemiddel i den <doh> men innbiller meg at det er den blå flytende guffa foran på porsjonsposen.. skjærer vekk den og tar sjansen [emoji85][emoji1303]


Sent from my iPad using Tapatalk
Jeg har vasket mange flasker i oppvaskmaskinen med helt vanlig oppvaskmiddel (med glansemiddel) å har aldri hatt problemer med det.
 
Beklager at jeg ikke saumfarer humletrådene her, men når jeg bruker Tapatalk på mobilen er det lettere her:

Mottok humlerøtter i går, og skal plante i helgen.

Er det risikabelt å plante rett ut nå, eller bør det stå inni litt først i tilfelle frost?

Vel, indre Østlandet fikk plutselig 5cm snø da jeg var på arbeidet i dag. I skrivende stund er det 0 føre... 3 dager siden satt jeg i T-skjorte med 15grader på altanen .. det har plutselig blitt crappy vær her..
Risky er min konklusjon..



Sent from my iPad using Tapatalk
 
Jeg har et fat, en CO2-flaske og en regulator med en utgang. Er det slik at når jeg vil oppgradere til et fat til så må jeg ha en slik en med to utganger, og hvis jeg vil ha enda et så må jeg kjøpe en slik en med tre utgang, også videre? Det virker jo dyrt og tungvint. Finnes det ikke utganger å kjøpe som utvidelse av regulatoren du har?
 
Jeg har et fat, en CO2-flaske og en regulator med en utgang. Er det slik at når jeg vil oppgradere til et fat til så må jeg ha en slik en med to utganger, og hvis jeg vil ha enda et så må jeg kjøpe en slik en med tre utgang, også videre? Det virker jo dyrt og tungvint. Finnes det ikke utganger å kjøpe som utvidelse av regulatoren du har?

Skal du ha forskjellig trykk på fatene trenger du flere utganger. Skal du ha samme trykk kan du splitte slangen med et (eller flere) T-ledd, eventuelt kjøpe en manifold som f.eks. denne: https://www.bryggselv.no/tilbehør/400466/co2-manifold-3-utganger
 
Tilbake
Topp