Jeg kjøpte et vinsett og tenkte å prøve noe annet en øl. Der ser jeg at det er spesifisert i oppskriften at man skal bruke ballong av glass/plast. Hva er fordelene med en ballong kontra en vanlig gjæringskar?
Vinen det er snakk om er denne: https://www.vestbrygg.no/produkt/fermentering/vinsett/cc-pinot-noir-30-bottle/
Vil tro de anbefaler dette på grunn av den typiske lange lagringstiden for vin. I ballonger av glass og PET har du tilnærmet lik ingen oksygeningress, samme kan ikke bli sagt om gjæringsbøtter. Skal man lagre surøl eller vin i mange måneder anbefales derfor dette.
Jeg har brukt karboneringsdrops som veier ca 2,5 g per til 375 mL flasker, en stk per flaske. Min tankegang er også at brett potensielt kommer til å karbonere flaskene ytterligere litt over tid, så jeg vil ikke starte med max karbonering. Hvis han er sikker på sin utgjæring ville jeg kanskje utregnet og blandet ut litt tykk sukkerlake, for å så tilsette med sprøyte i hver flaske.Spør for en venn. Han skal tappe surøl til helgen, og han skal ha ca 8 gr/l sukker. Han skal ikke stikke om, men bruke drops for første gang, for det har han hørt er lurt. Han kjøpte slike Coopers karboneringsdrops. Etter litt fram og tilbake fant han ut at disse var på 3 gram pr. drops (selv om det på pakken anbefales 1 drops pr. 0,33 liters flasker, noe han syns er rart, jeg er enig).
Bør han rett og slett kjøpe vanlige sukkerbiter? (Slike som besteforeldre dypper i kaffien?) Er ikke de på 2 gram? 2 pr halvliter?
Mitt spørsmål: er det noen gang øl lagres på siden? Har sett bilder av folk som drikke flasker med eldgammel gueze eller framboise der flasken ligger på siden. Gjelder dette bare flasker med kork? Hva er grunnen til dette?