F... ! Tenkte at 1 liter burde holde når jeg har sett de bruker 3 liter på gjær fra 25 liters batcher. Hmmm....
Har ikke så store beholdere for gjærvask, men må kanskje kaste halvparten, da. Vi får se.
Sier effektiviteten hvor mye sukker en får ut av all malten i mesken eller kun den malten som må meskes? For å si det på en annen måte, varierer effektiviteten når man trekker f.eks. crystalmalt?
"
Effektiviteten vil variere med hva du tilsetter, fordi potensialet er ulikt. .
Tenker du på ppg e.l. når du sier potensialet? At forskjellige malttyper har forskjellig ppg, eller potensiale, og dermed gir forskjellig OG ved samme meskeeffektivitet skjønner jeg og det er ikke det jeg tenker på akkurat nå.
Vil crystalmalt eller annen malt som ikke trenger enzymaktivitet for å trekke ut sukkeret gi samme effektivitet ettersom sukkeret "ligger utenpå"? Jeg lurer fordi i så fall vil kanskje svingninger i effektiviteten påvirke hvor mye smak og karakter slike malttyper gir på det ferdige ølet? En grist med 10 % crystal og 90 % base vil i så fall gi forskjellige øl avhengig om effektiviteten er 85 % eller 65 %, utover det at OG vil bli forskjellig, ettersom uttrekket av crystal-sukkeret er likt i gravity points mens det er basemaltpoengene som varierer.
Tenker jeg for mye på dette eller/og tar jeg helt feil?![]()
Fant ut av denne. En veldig enkel gummipropp man får kjøpt på Vestbrygg som innehar en sikkerhetsventil satt på 2.5 bar. Slipper da ut oksygen som presses ut av co2 dannelsen under karboneringstide. Denne erstatter den originale proppen som følger med settet. Ser for meg vi kommer til å bruke disse småfatene med siklerhetsventiler fremover som en rimelig alternativ til cornelius oppsett.Heisann. Nybegynner her. Noen erfaringer med å lagre nybygget øl på disse fatene: https://www.vestbrygg.no/produkt/fat-og-co2/fat/mini-keg-starter-kit-5l/
Kan dette være rimeligere alternativ ift cornelius for de som ikke vil flaske?
Jeg kjøpte noe slike en gang for mange år siden. Brukte de engang før jeg forbannet de og kastet de i bosset. Gikk til innkjøp av cornelius like etter. Var vel det å få ølet ut som erget meg mest.Fant ut av denne. En veldig enkel gummipropp man får kjøpt på Vestbrygg som innehar en sikkerhetsventil satt på 2.5 bar. Slipper da ut oksygen som presses ut av co2 dannelsen under karboneringstide. Denne erstatter den originale proppen som følger med settet. Ser for meg vi kommer til å bruke disse småfatene med siklerhetsventiler fremover som en rimelig alternativ til cornelius oppsett.
Er ikke co2-dispenseren som du løser ut og styrer trykket med god nok til å få ut ølet?Je
Jeg kjøpte noe slike en gang for mange år siden. Brukte de engang før jeg forbannet de og kastet de i bosset. Gikk til innkjøp av cornelius like etter. Var vel det å få ølet ut som erget meg mest.
Er ikke co2-dispenseren som du løser ut og styrer trykket med god nok til å få ut ølet?
Eller hva gjorde at du ikke fikk det ut?
Skal være forsiktig med å ta fra deg motet. De er vanskelig å rengjøre, må flyttes som om det var skjørt glass when full.
Bommet stygt da jeg skulle dytte ned kran-driten og sprutet 3liter øl i stua.. fruen var svært fornøyd.. [emoji85]
Dog: jo da de funker. Helt greit.
Karbonering synes jeg er en utfordring. (Rett ut trist) De tåler ikke all verden.. og er det for mye kullsyre? BOM.. en strøken liten spiseskje på 5liter..Max 2,5-3grm PR liter.. overdriver du så blir det styr da den krana skal dyttes nedi.. [emoji36]
Fikk de greit til å bruke de. Jeg fikk mine gratis av da en som hadde gitt opp. De ble irritasjonsmoment. Måtte stadigvekk kaste vekk litere med øl..
Mulig jeg et grovmotorisk naut, men dette var ikke for meg.
Er du Nøye, forsiktig og har mulighet til å bruke 30min på å vaske og skrubbe med spesiallagde koster og passe på at du ikke riper de opp inni så rust pipler frem?
De er kosteffektive, men krever litt..de billigste har plastikk stigerør og var vanskelige å styre "skumkontroll"
Når du bruker 5-6min på å tappe en halvliter og får teken på det ble skuffelsen stor da engelske ales er sjampis i sammenligning med den flate ølen jeg hadde.. vel var forsiktig med priming pga tabben over
(Ca 5g PR liter med priming går.. men da må den stå i fryseren til ca 0grader før du setter i stigrøret)
De var jo kule å ta med på fest.. er jo en minikeg.
Billig ball lock på Alibabaexpress er en soleklar oppgradering til samme pris.. my 2 cents.
Uff nå hørtes jeg negativ ut.
De funker yes ! De er bare litt knotete å ha med å gjøre.
Sent from my iPad using Tapatalk
Dumt spørsmål: Hvor stor gryte må man ha for å koke humle? Altså går det an å følge koke skjema på en oppskrift med feks en gryte på ca 10 liter også bare tilsette vannet som mangler i ettertid? Mener da selvfølgelig med ekstrakt.