Tråden for dumme spørsmål.

Jeg lurer på om tørrhumling kan restarte gjæren. Jeg har i alle fall opplevd noen ganger at SG har sunket litt på de 5 dagene mellom tørrhumling og tapping. Jeg venter alltid med tørrhumlinga til jeg har fått en stabil SG, så det har vært nokså merkelig.

Men det kan jo hende at SG ville sunket uansett, om jeg hadde latt det gå 5 ekstra dager uten humle:).

Men har det hendt at det har bobla ganske bra i gjærlåsen?
To og en halv uke etter at jeg lagde den...
 
brygget en dipa på fredag, etter vi var ferdig å skylle, tilsatte vi 27l vann i mesken, mesket i 90min å kokte 90min.. endte opp med en vørter på 1.025 etter kok.. tilsatte s-04 å luftet godt, spørsmålet er igrunnen om svak øl bør stå til gjæring i 14 dager?
 
Dipa på 1.025? Spenstig. La det stå til det smaker greit nok, eller 14 dager for å være safe. Jo mindre kontroll man har over gjærmengde og temperatur, jo lengre bør det stå. Har man god kontroll på begge deler så kan det tas fortere.
 
Har satt en gjærstarter med wlp051, synes gjæren luktet litt syrlig, selv rett ut av pakken (fra jan2017). Er det vanlig fra wlp057, eller er det fare for at jeg har fått et dårlig eksemplar?
 
Dipa på 1.025? Spenstig. La det stå til det smaker greit nok, eller 14 dager for å være safe. Jo mindre kontroll man har over gjærmengde og temperatur, jo lengre bør det stå. Har man god kontroll på begge deler så kan det tas fortere.
Dipaen var 1.083, dette ble bare til at vi tilsatte vann i masken for å se om vi klarte et lettøl på restsukkeret.. har god kontroll på gjæringstemp å gjærmengde..
 
Dipaen var 1.083, dette ble bare til at vi tilsatte vann i masken for å se om vi klarte et lettøl på restsukkeret.. har god kontroll på gjæringstemp å gjærmengde..

Aha. Det bør gå fort. Hvis dere har kontroll så kan den sikkert tas etter noen dager. Smak og lukt på den først, husk at hvis det er noe som smaker eller lukter off, og dere flasker den, så har den usmaken/aromaen ikke noe sted å dra iom at flaska er korket.
 
Blir nok å la den stå litt til, fortsatt litt liv i den. Plus at den skal tørrhumles. har bare aldri brygget noe så svakt før :)
 
brygget en dipa på fredag, etter vi var ferdig å skylle, tilsatte vi 27l vann i mesken, mesket i 90min å kokte 90min.. endte opp med en vørter på 1.025 etter kok.. tilsatte s-04 å luftet godt, spørsmålet er igrunnen om svak øl bør stå til gjæring i 14 dager?
Når den når FG og har fått et par dager på å rydde opp så skal det være greit å flaske/fate, har hatt lette øl som har gått fra korn til glass på 10 dager med tvangskarbonering.
Dere trenger forresten ikke å meske på nytt, alt sukkeret er allerede konvertert så det er bare å fortsette å skylle. Brygget en barley wine her om dagen og fikk 18 liter vørter på 1.037 til en slags engelsk bitter.
 
Når den når FG og har fått et par dager på å rydde opp så skal det være greit å flaske/fate, har hatt lette øl som har gått fra korn til glass på 10 dager med tvangskarbonering.
Dere trenger forresten ikke å meske på nytt, alt sukkeret er allerede konvertert så det er bare å fortsette å skylle. Brygget en barley wine her om dagen og fikk 18 liter vørter på 1.037 til en slags engelsk bitter.
Ja, igrunnen klar over det, men det andre kokekaret var opptatt, å vi tilsatte litt krystall og Victory for å få litt sødme på det. Men spørs om jeg lar det stå ca ti dager.. ingen hast, bortsett fra at det tar opp et gjæringsskap
 
Vis vedlegget Idag har jeg temp-svingninger under gjæring på ca. 1,5°C (feks 17,3 - 18,8). En syklus er på ca 7 timer. Har noen en formening om det er "godt nok", eller burde jeg stramme inn marginene på temp-kontrolleren? Grafen viser gjæring som er innstilt på 18,0°C.
 
Sist redigert:
Kan du så gjør det.. hvilke innstilling har du nå?
Kan selvsagt skru til, men jeg tenker at skrur jeg for stramt til vil jo enten kjøling eller varme gå hele tiden for å kompensere hverandre. Mener å huske jeg har ca 0,6 grader margin på varme og kulde.

EDIT: Temperaturen styres og måles av sensorer inni gjærkaret.
 
Sist redigert:
Vi kjører på 0,3 funker fint det.. Kjøling/varming går jo hele tiden nå og..

Så kan du kanskje gå litt ned på effekten på varmen..
 
Sist redigert:
Vi kjører på 0,3 funker fint det.. Kjøling/varming går jo hele tiden nå og..

Så kan du kanskje gå litt ned på effekten på varmen..
Har 45w på varmerøret, så det er ikke så veldig kraftig :) men takk for tips. Jeg prøver 0,3 når jeg kommer hjem.
 
EDIT: Temperaturen styres og måles av sensorer inni gjærkaret.
Jeg skjønner jo hvorfor du gjør det, men det gir jo veldig "lag time" i forhold til at omgivelsene bør være ganske stabile. Dersom du har karet i skap, så er dette et valg du må ta: enten stabil temperatur på omgivelsene eller stabil temperatur i karet. Dersom du måler temp i karet, så er det jo det siste valget, og da bør du også ha varme og kjøling så direkte på karet som mulig.

Edit: Personlig har jeg valgt å gi gjæren litt spillerom hjemme hos meg og regulerer kun skapet. Jeg har skap med kun varme, og mesteparten av året holder garasjen dette står i lav nok temperatur til å sørge for naturlig kjøling for ale-gjæring (selv om slike temperaturer vi har hatt sist helg ødelegger litt med temperaturer nærmere 20 grader). Jeg har utstyrt karene med egne temperaturmålere som jeg leser av ca en gang i døgnet, og det som slår meg er at karene holder ganske jevn temperatur fra gjæren tar av og gjennom stormgjæring. Så synker det igjen og stabiliserer seg nær skaptemperatur. Uansett tror jeg at man ikke skal glemme at gjær er en organisme som har eksistert lenge før kjøleskap, og har taklet temperatursvingninger før. Det er klart at oppdagelsen av grottelagring av mat har vist at stabilt lav temperatur gjør mye bra, men at gjæren blir "stresset" av svingninger på en grad eller to er for meg litt overraskende (ref. Finns svar nedenfor)
 
Sist redigert:
Vis vedlegget 31467 Idag har jeg temp-svingninger under gjæring på ca. 1,5°C (feks 17,3 - 18,8). En syklus er på ca 7 timer. Har noen en formening om det er "godt nok", eller burde jeg stramme inn marginene på temp-kontrolleren? Grafen viser gjæring som er innstilt på 18,0°C.

Teorien sier at du er i trøbbel der. Du har mange og raske temperaturendringer på 1 grad eller mer begge veier i løpet av et døgn, og det skal stresse gjæren. Jeg tror du kommer vesentlig bedre ut av det ved bare å ha en stabil temperatur i omgivelsene.

Hvis du starter gjæringen lavt, vil du få et ganske rolig gjæringsforløp. Har du da en stabil temperatur på riktig nivå i skapet/rommet, får du en relativt liten temperaturøkning, og du kan beregne ganske godt hvor høyt du kommer under den mest aktive fasen av gjæringen. På denne måten får du overhodet ikke temperatursvingninger. Så må du bare følge med så du kan gripe inn i det gjæringen begynner å avta, slik at du ikke får et temperaturfall som kan få gjæren til å avslutte jobben for tidlig. Etter de tre første døgnene er det meste gjort, og seinere er ikke temperaturbevgelsene så kritiske heller.

Ønsker du å gjære opp mot øvre grense, er nok behovet for kontinuerlig styring av temperaturen større.
 
Sist redigert:
Får vel gå til det drastiske grepet å prøve luftmåling da. Å jeg som installert termowell i spannet igår å greier! Bah -_-
 
Termowell kan du kanskje lese av med en annen dippedutt?
Da har du samme opplegget som Sarge. Fungerer greit det men du bør følge med de første dagene.
 
Tilbake
Topp