Tråden for dumme spørsmål.

5,3 kg malt ga 27,5l i bøtta på 1051. 5kg maris, 100g crystal, 100g cara2, 100g aciduert malt.
Gjæra med Nottingham pithca på 16 , først på 15 grader i fire dager, så på gradvis til 19 grader.
Stormgjæring var kraftig med høy krausen.
Dag 12 gir meg 1015. Dårligste utgjæring jeg har hatt. Også første reis med Nottingham.
Godta eller gjøre tiltak?

70% er vel akkurat litt i underkant. Det der er vel ikke noe du har mesket på spesielt høy temperatur, heller? Nottingham skal tåle lave temperaturer godt, også. Kraftig stormgjæring er ikke nødvendigvis av det gode. Brukte du to pakker?

Jeg har ikke så mye tro på at du kan tvinge den lengre ned, men om du setter den opp et par grader, rører gjæren opp i suspensjon og gir den noen dager, så kanskje den gir deg et par poeng til? Går den ned i 13, har du fått 74%, og det er ikke galt.

Ja synes det er rart selv. Den kan ha vært utsatt for noen variasjoner i temperatur kanskje, me ntrolig ikke mer en +- 1 Den er gjæra på gulvet i furteboden da det har blitt såpass med brygging i det siste at gjæringskapasiteten er sprengt. Gjærer i omstikkingsbøtta til og med!
Meska på 67. En pakke gjær. Kanskje i grenseland...

Løfte opp litt fra bunnen og sette opp til 20 kanskje...

@Jokis Jeg tenker to muligheter:
1) Du har ikke klart å holde den stabil på 67 grader og har kanskje startet litt høyere? Det er fort gjort å komme opp mot 69-70 i deler av mesken og da får man mye som ikke er gjærbart.
2) Det er litt farlig å gjære på gulv. Temperaturen i lufta kan ofte avvike noen grader fra gulvtemperaturen som på grunn av varmekapasiteten kan dominere i bøtta. Lurt at bøtta ikke står rett på gulvet.

Hvordan ser det ut oppi bøtta? Hvis det ser ut som klar øl og et tykt gjærlag i bunnen, så kan det tyde på at gjæren har spist det den kan. Har det vært for kaldt, så kan den ha gått i dvale.

@Jokis Jeg tenker to muligheter:
1) Du har ikke klart å holde den stabil på 67 grader og har kanskje startet litt høyere? Det er fort gjort å komme opp mot 69-70 i deler av mesken og da får man mye som ikke er gjærbart.
2) Det er litt farlig å gjære på gulv. Temperaturen i lufta kan ofte avvike noen grader fra gulvtemperaturen som på grunn av varmekapasiteten kan dominere i bøtta. Lurt at bøtta ikke står rett på gulvet.

Hvordan ser det ut oppi bøtta? Hvis det ser ut som klar øl og et tykt gjærlag i bunnen, så kan det tyde på at gjæren har spist det den kan. Har det vært for kaldt, så kan den ha gått i dvale.

Jeg har aldri sjekket GF temp opp mot faktisk temp. Men dette er første gang det skjer meg. Mulig jeg har ligget høyere naturligvis.
Jeg var ikke helt nøyaktig i beskrivelse av gjeæringsfoløp. Den er gjæra på gulvet med Inkbird, uten kjøling. (kun en bordvifte!!:)) Rett på betongen under stormgjæring og på isoporplate etterpå. Den smalt opp i 19,6 under stormgjæring den dagen det var fint vær og ble henta rolig ned igjen.
Den har nå stått på 19 i 7 dager. 5 dager før det på 15.
Vørteren er klar og gjæren gir intrykk av å ha tatt seg fri.

Røre opp, la tempen stå?

Ja, gi den en sjanse til å gjære litt til, men vær svært forsiktig så du ikke rører inn mer oksygen.

Det viktigste er uansett å vite om du faktisk er på stabil SG, altså FG. Om FG er på 1015 så skal du se at det blir godt øl likevel. Jeg har personlig fått stadig mer sans for øl med litt høyere FG. De smaker ikke søtt, mer "vått" eller "bløtt" om du vil, sammenlignet med øl som har svært lav FG.

Ja. Vet jo egentlig det men. Samme måle glass og hydrometer. Samme alt. Jaja.
Kanskje jeg hatt fått meg bryggerinisse.

Hvor mye har knusingsgrad å si for utbytte? Hva er ulempene med finere knusing?

Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke har egen mølle, og nylig prøvde en ny bryggevareleverandør av malt. Jeg merket da jeg tilsatte maltet i mesken at det var mer grøtete enn vanlig. Overraskelsen var en OG som havnet 5 punkter over oppskriften (1070 mot 1065). Dette er en IPA, så den har ganske mye humle, så det er litt vanskelig å vite om det er humlen eller maltet som har bidratt til mye trub, men det ser ut som mer enn normalt.

Hvor mye har knusingsgrad å si for utbytte? Hva er ulempene med finere knusing?

Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke har egen mølle, og nylig prøvde en ny bryggevareleverandør av malt. Jeg merket da jeg tilsatte maltet i mesken at det var mer grøtete enn vanlig. Overraskelsen var en OG som havnet 5 punkter over oppskriften (1070 mot 1065). Dette er en IPA, så den har ganske mye humle, så det er litt vanskelig å vite om det er humlen eller maltet som har bidratt til mye trub, men det ser ut som mer enn normalt.

Du forteller vel ganske greit hva som skjer:). Du får høyere utbytte, men du får også mer mjøl - sjøl om det påvirkes av hva slags mølle som brukes, og av hvor fort den snurrer, også.

Nå kjøper jeg aldri knust malt, så jeg vet ikke hva vanlig praksis i butikkene er, men jeg synes de burde spørre hva slags knusingsgrad du vil ha - og i alle fall opplyse hvilken de bruker som standardinnstilling.

En del av de fine partiklene har en lei tendens til å ende opp som trub, så det er ikke så rart du fikk mer enn tidligere.

Har du for fint kvernet malt, kan du lettere kan trekke ut tanniner.
Om jeg ha forstått det riktig er det at skallet blir mer knust som gjør dette da det er der mye av tanninene befinner seg?
Jeg gikk fra 1,5 til 1,2 til GF på MM2. Opplevde endel skum under innmesk, samt at vørteren hadde et moderat melkepreg , sånn visuelt sett. vørteren brukte lengre tid på å bli klar, stuck mash, tett filter og noe jeg ikke helt kjenner om er 50 IBU eller tanniner.

Har du for fint kvernet malt, kan du lettere kan trekke ut tanniner.
Om jeg ha forstått det riktig er det at skallet blir mer knust som gjør dette da det er der mye av tanninene befinner seg?
Jeg gikk fra 1,5 til 1,2 til GF på MM2. Opplevde endel skum under innmesk, samt at vørteren hadde et moderat melkepreg , sånn visuelt sett. vørteren brukte lengre tid på å bli klar, stuck mash, tett filter og noe jeg ikke helt kjenner om er 50 IBU eller tanniner.

Jeg ligger også på 1,2. Bruker en mm3, og det fungerer bra. Prøver å kjøre mølla så langsomt som mulig, og får ikke ødelagte skall. Jeg har ikke hatt problemer med tett mesk eller tanniner, men brygger ikke på maskin, så det er ikke nødvendigvis sammenlignbart.

Et problem med å bruke en større åpning mellom valsene, er at du da rett og slett ikke får knust malt av korn med mindre diameter. Hvetemalt ga heller dårlig utbytte da jeg malte på 1,5.

Ligger på rundt 90% på de fleste brygg , så meskeeffektiviteten er grei. Jeg stiller ned valsene til 1,3 når jeg kverner hvete.
Jeg bruker bladsøker som jeg lar "lugge litt" på valsene.
Når jeg stiller 1,2 er det ingenting som er helt hos meg. alt blir småtteri og det blir mye mel. Valsene går da rundt ca 2 ganger rundt i sekundet.

Ligger på rundt 90% på de fleste brygg , så meskeeffektiviteten er grei. Jeg stiller ned valsene til 1,3 når jeg kverner hvete.
Jeg bruker bladsøker som jeg lar "lugge litt" på valsene.
Når jeg stiller 1,2 er det ingenting som er helt hos meg. alt blir småtteri og det blir mye mel. Valsene går da rundt ca 2 ganger rundt i sekundet.
Hva bruker du til å drive mølla?

Jeg vet målet, men vet ikke helt middelet.

Jeg doserer speise med en doseringssprøyte, fra det som da forblir en åpen beholder, etter at den er åpnet, under flasking. Er det noen som vet om noe jeg kan bruke for å få luften rundt denne beholderen til å gå oppover? type en minipropanbrenner, gassbluss, primus, åpen flamme-aktig greie? Jeg vet ikke hvis to små vifter vil gjøre samme susen?

Tilbake
Topp