Tråden for dumme spørsmål.

Hvis du legger deg på 45 som Aleksander87 sier og får OG på 65 så har du en BU:GU på 0.7, som burde være innenfor. Kanskje pushe oppmot 0.75? Opprinnelig BU:GU er på 1.1 omtrent. Gjennomsnittlig BU:GU for en APA ifølge bjcp er på 0.71
 
Sist redigert:
Hvis du legger deg på 45 som Aleksander87 sier og får OG på 65 så har du en BU:GU på 0.7, som burde være innenfor. Kanskje pushe oppmot 0.75? Opprinnelig BU:GU er på 1.1 omtrent. Gjennomsnittlig BU:GU for en APA ifølge bjcp er på 0.71
Jeg ser i oppskriften at bitterhumlen tilsettes som first wort hops. 19g chinook (12%) FWH og 90 min kok. Om jeg halvverer denne til 9g og treffer OG 1.065 så bør det gi en fin APA? :)
 
Vurderer å prøve meg på topphøsting, ser slik ut nå etter 4 dager:

Vis vedlegget

Er en best bitter på wyeast 1318, jeg så lite skum etter 24 og 48 timer, glemte å sjekke i går. Er det dette jeg skal skrape opp? For tidlig nå? For seint?
 
Vurderer å prøve meg på topphøsting, ser slik ut nå etter 4 dager:

Vis vedlegget 32563

Er en best bitter på wyeast 1318, jeg så lite skum etter 24 og 48 timer, glemte å sjekke i går. Er det dette jeg skal skrape opp? For tidlig nå? For seint?

Skrape opp? For å så topphøste? Eller? Ser forøvrig ut som at du har en batch på størrelse med en litt stor kaffekopp gående :D
 
Skrape opp som i er det skumlaget der jeg skal ha på glass? Ganske blank på det her merker jeg. Haha, ja er et minibrygg på snøtt 10 liter, vinkelen hjelper heller ikke til :p
 
Vurderer å prøve meg på topphøsting, ser slik ut nå etter 4 dager:

Vis vedlegget 32563

Er en best bitter på wyeast 1318, jeg så lite skum etter 24 og 48 timer, glemte å sjekke i går. Er det dette jeg skal skrape opp? For tidlig nå? For seint?

Er dette gjær ? Du skal ha eit skummlag, der du først tar av toppen med protein rester. Venter nokre timer å då høster


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Skrape opp som i er det skumlaget der jeg skal ha på glass? Ganske blank på det her merker jeg. Haha, ja er et minibrygg på snøtt 10 liter, vinkelen hjelper heller ikke til :p

Aha. Ja, ta det nå, du har allerede hatt høy krausen. Ta det før det blir borte.
 
Jeg synes også - som @Jo-Helge - at det der ser litt stusselig ut. 1318 skal jo være en klassisk topphøster, men jeg har faktisk ikke fått til å topphøste den:(.

Tror kanskje du skal innstille deg på at det må bli bunnhøsting om du vil ta vare på denne gjæren. Jeg ville ikke tatt sjansen på at den der er egnet til formering.
 
Er dette gjær ? Du skal ha eit skummlag, der du først tar av toppen med protein rester. Venter nokre timer å då høster


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ikke vet jeg, lukter da gjær ihvertfall.

Aha. Ja, ta det nå, du har allerede hatt høy krausen. Ta det før det blir borte.
Okai, da prøver jeg meg på det nå. Takk :)

@Finn Berger kan jo godt hende jeg er en dag for sent ute her. Er jo også et veldig lite brygg.
 
1208724dbcaf6bce5dd2f0bb581d9daa.jpg


Noke slik.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kanskje ikke så dumt å heller prøve seg på vasking istedenfor nei. Fikk ikke til det på forrige forsøk heller. Også slipper jeg å krabbe ut av senga igjen nå :p
 
Jeg synes dette er ut som et ganske kompakt lag med gjær? Ser jeg feil?

Greia er vel at når den blir høstet nå, så er det så og si den aller mest attenuerende gjæren som blir tatt med videre, siden den blir tatt så sent.
 
Jeg synes også - som @Jo-Helge - at det der ser litt stusselig ut. 1318 skal jo være en klassisk topphøster, men jeg har faktisk ikke fått til å topphøste den:(.
Jeg synes dette er ut som et ganske kompakt lag med gjær? Ser jeg feil?

Greia er vel at når den blir høstet nå, så er det så og si den aller mest attenuerende gjæren som blir tatt med videre, siden den blir tatt så sent.

For meg ser det mer ut som restene av krausen, men det er jo litt vanskelig å vurdere ut fra bildet. Mener jeg ser vørteren skinne gjennom der. Jeg har kjørt noen batcher med den gjæren nå, og syns jeg har sett det der før.

Er det ikke et poeng å høste slik at du får med et mer "representativt" utvalg? Hvis du bare høster den mest attenuerende, vil du jo få gjær til neste brygg med andre egenskaper enn opphavet.
 
For meg ser det mer ut som restene av krausen, men det er jo litt vanskelig å vurdere ut fra bildet. Mener jeg ser vørteren skinne gjennom der. Jeg har kjørt noen batcher med den gjæren nå, og syns jeg har sett det der før.

Er det ikke et poeng å høste slik at du får med et mer "representativt" utvalg? Hvis du bare høster den mest attenuerende, vil du jo få gjær til neste brygg med andre egenskaper enn opphavet.

Jepp, det stemmer, men hvis han har planer om å høste så why not. Øvelse gjør mester. Får vel litt lavere FG på neste batch.
 
Ikke så rent lite av poenget med å bruke 1318 er at den ikke er så attenuerende som de fleste andre engelske ølgjærene:).

Det blir nok en smule forskjell ja, Men synd å si til noen som ikke har erfaring og som hadde planer om å topphøste at nå er det bare å drite i det. 2gen ølet blir neppe slått ikke slått ut pga dette, men som jeg sa øvelse gjør mester, da får han gjort det og sett evt forskjeller på gjæren etter høsting. Jeg ville iallefall gjort det. Ett to poeng forskjell på FG er jo ingen krise, selv om jeg tviler på at selve høstingen ville stått for dette, det er jo sikkert avvik flere steder i prosessen fra batch til batch siden han spør om når høste.
 
Går'e så går'e:) - men du skal ikke måtte grave nedi ølet for å få opp noe når du topphøster, og jeg synes det ser ut som om du må det her; det virker som om det knapt er noe mer enn ei hinne oppå ølet.
 
Tilbake
Topp