Tråden for dumme spørsmål.

Akkurat nå benytter jeg meg av Mangrove Jack M47 Belgian Abbey. Skal prøve meg på White IPA med SG rundt 60 18 liter. Hadde ikke lyst til å lage starter bare rehydrere, men trenger fort 3-4 pakker hvis jeg benytter den metoden.

Sist gang jeg brukte pure-pitch pakke i en starter klarte jeg å ha for mye de-foamer i og hadde også ingen tegn til aktivitet. Jeg har de-foamer flasken i kjøleskapet og i stedet for en dråpe måtte jeg trykke litt for å få ut innholdet, \ og da jeg endelig fikk noe ut av flasken kom det litt for mye:)

Det ble ikke tegn til krausen i starter så jeg ble litt usikker. For å være på den sikre siden kjøpte jeg noen poser tørrgjær som jeg endte opp med å ikke bruke.

Men, måling av gravity er vel den sikreste indikator på om gjæren gjør jobben.
hmm - jeg har også i noen dråper defoamer. Kanskje jeg skulle måle SG likevel? Kan jo være den ene gangen jeg tar feil:rolleyes:.

1.040:(.

Jeg gidder ikke måle, for det er helt åpenbart ikke skjedd noe som helst. Ingen tegn til fargeforandringer, ingen tegn til kräusen, ingen kullsyre. Helt dødt.

Gjæren så helt fin ut; ingen fargeforandringer, lys og vakker, og lukta greit. Så jeg skal nå gi den en del timer til før jeg gir opp. Har et par poser 34/70 i bakhånd, så det er ingen krise - men jeg hadde gleda meg litt til å prøve en pils med den der.

34/70 er sikkert bedre, uansett:).
Jeg hadde målt. Men det er jo meg da ;)

Edit: og DER hadde du målt....

Akkurat nå benytter jeg meg av Mangrove Jack M47 Belgian Abbey. Skal prøve meg på White IPA med SG rundt 60 18 liter. Hadde ikke lyst til å lage starter bare rehydrere, men trenger fort 3-4 pakker hvis jeg benytter den metoden.

Ei pakke holder. (Går ut fra at den har 10-11 gram.)

Det er mye forvirring rundt hvor mange gjærceller det faktisk er i ei pakke tørrgjær. Som sagt, så varierer det mye fra gjærtype til gjærtype, og du kan heller ikke stole på tallene fra fabrikanten. Det er gjerne mer gjær der enn de sier, dvs. flere celler per gram. Kanskje dobbelt så mye. Men ei pakke til 18 liter skal alltid holde, så lenge det ikke er snakk om øl med noe høyere OG enn det du skal brygge nå. Du ligger vel opp mot ei slags grense der, men bekymre deg ikke. Jeg ville strødd gjæren rett i dunken, også - men det får du finne ut av sjøl om du tar sjansen på:).

Du kan gå inn her for å finne litt interssant stoff om dette. Skroll ned under kalkulatoren, så finner du en liten utgreiing om gjærceller per gram i tørrgjær.

Ei pakke holder. (Går ut fra at den har 10-11 gram.)

Det er mye forvirring rundt hvor mange gjærceller det faktisk er i ei pakke tørrgjær. Som sagt, så varierer det mye fra gjærtype til gjærtype, og du kan heller ikke stole på tallene fra fabrikanten. Det er gjerne mer gjær der enn de sier, dvs. flere celler per gram. Kanskje dobbelt så mye. Men ei pakke til 18 liter skal alltid holde, så lenge det ikke er snakk om øl med noe høyere OG enn det du skal brygge nå. Du ligger vel opp mot ei slags grense der, men bekymre deg ikke. Jeg ville strødd gjæren rett i dunken, også - men det får du finne ut av sjøl om du tar sjansen på:).

Du kan gå inn her for å finne litt interssant stoff om dette. Skroll ned under kalkulatoren, så finner du en liten utgreiing om gjærceller per gram i tørrgjær.

Ok, da har jeg lært noe nytt. Har benyttet meg av både Safeale og Mangrove Jack tidligere. Erfaringen min er at Safeale kommer i gang raskere enn Mangrove Jack. Så jeg tenkte det var mindre antall celler i den ene pakken.

Jeg hadde faktisk brukt mer enn en pakke av MJ gjæren. Synes de virker undertallige eller i dårlig forfatning når de kommer ut av pakka. En pakke skal jo holde, men MJ er fantastisk treg, som er tegn på noe iallefall.

Jeg hadde faktisk brukt mer enn en pakke av MJ gjæren. Synes de virker undertallige eller i dårlig forfatning når de kommer ut av pakka. En pakke skal jo holde, men MJ er fantastisk treg, som er tegn på noe iallefall.

Der kan man se, jeg skulle tatt høyde for at MJ er shady greier. Men det er litt sprøtt. 5 gallons/19 liter er jo standardbatchen som disse posene er sikta inn mot, vel? Så du skulle kunne kjenne deg på trygg grunn når du hiver en pose oppi en sånn batch.

Der kan man se, jeg skulle tatt høyde for at MJ er shady greier. Men det er litt sprøtt. 5 gallons/19 liter er jo standardbatchen som disse posene er sikta inn mot, vel? Så du skulle kunne kjenne deg på trygg grunn når du hiver en pose oppi en sånn batch.

Treg start og ikke imponerende smaker forbinder jeg med MJ. Aller helst ville jeg byttet gjær, men det er nå meg.

Sist gang brukte jeg ren oksygen med M15, da kom den igang ganske normalt men resultatet var skikkelig dårlig.

MJ fungerer, men føler Safeale er bedre. Tror jeg skal prøve ut Safebrew Abbey ale ved neste white IPA brygg.

Jeg går ut fra at du ikke overveier fersk gjær, men kan jo likevel peke på wlp400:).

Den er ellers grei nok, den du nevner. Har brukt den, og kan ikke huske at den ga noen problemer.

Ikke alltid så lett å skaffe fersk fersk gjær i Bodø og litt lat når det kommer til å lage starter, selv om jeg vet det er en dårlig unnskyldning :)

Jeg har brukt mangrove jacks m21 belgian wit til x antall white apa/ipa. Har aldri opplevd den som spesielt treg hverken til å starte eller avslutte. Bruker 1 pakke til 20-25 liter. Kanskje litt anonym i smaksbildet, men helt ok gjær som gjør jobben. Har dog til gode å prøve annen gjær fra MJ..

Finnes bare en Wit gjær :). WLP400 eller WLP410.
Bare å bestille fra Petit som brevpost, da dumper det en pakke ned i kassa etter ca. 2 dager. Genialt.

Struper den på 50l kjelen og går stortsett heletiden, på 30l kjelen har jeg styring for rpm i skapet så der er det litt enklere å treffe siruklasjon hele tiden uten att pumpen må slite mot halvstengt ventil

Hvor lenge lar dere sirkulasjonspumpe gå under mesk? Hele tiden, eller dann og vann?
Jeg er relativt fersk på Grainfather og har mesket etter bruksanvisningen og de automatiske programmene. Jeg har etter lav OG (dårlig effektivitet) bestemt meg for å kjøre starten av meskingen uten risten på toppen og har fått troen på en litt lenger fase i starten som minner mer om BIAB-bryggingen min tidligere ved at den var uten sirkulasjon og med røring i mesken. I denne fasen vil jeg først forsøke uten å sirkulere og kun røre av og til. Tenker at denne fasen kan vare opptil 30 minutter før jeg legger rist på.

Tilbake
Topp