Tråden for dumme spørsmål.

Har nå funnet gjær [emoji5]
Lallemand CBC-1
Men finner ingenting om hvor mye jeg må bruke, noen forslag?
Regner vel med det holder med en 11g pose og blande i lunkent vann også oppi før flasking. Er bare 18L igjen, så vil nesten kanskje prøve meg på halvparten [emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Hele posen er overkill. Halve posen er vel også mer en nok. Hvor mye er det en sånn pose går til igjen? 100 liter? Det er ikke så farlig med for mye, da, så hvis du ikke finner ut av noe lurere, ta halve.

Edit: Her hadde du jo allerede fått svar. :) 1g/20l.
 
Endte opp med å ha vært snill Ekornskurk i 2016 og fikk gavekort på Bryggselv, noe som selvfølgelig stod øverst på listen til nissen. Og som jeg selvfølgelig er meget fornøyd med. Aner noen her inne om de pleier å kjøre "Januarsalg" eller er det bare å kjøre ned å få brent det av nå i romjulen?
Samme har skjedd i 2017 kan det se ut for. Har vært snill:). Så kommer det salg eller ikke? Husker tydeligvis ikke et år tilbake...
 
Hei

Har brygget en ink & dagger ipa (allgrainsett). Er nå på dag 10 i gjæringsforløpet og ser at nesten all humlen ligger som en grøt i gjæringsfatet. Vil dette synke til bunns om 2dager? Hva gjør jeg hvis det forstsatt ligger der når jeg skal tappe over på fat?
Takk :)
 
Sitter her og justerer oppskriftsprogrammet mitt for å passe med Grainfather. Jeg husket plutselig at volumet av vann avhenger av temperatur. Husker jeg riktig om jeg sier volumet er 4% større ved nær koketemperatur enn ved 20 grader? Det utgjør i så fall fort en liter, så greit å ha det på stell.
 
Hei

Har brygget en ink & dagger ipa (allgrainsett). Er nå på dag 10 i gjæringsforløpet og ser at nesten all humlen ligger som en grøt i gjæringsfatet. Vil dette synke til bunns om 2dager? Hva gjør jeg hvis det forstsatt ligger der når jeg skal tappe over på fat?
Takk :)
En liten shake av bøtta et par tre ganger buker å gjøre underverker
 
Sitter her og justerer oppskriftsprogrammet mitt for å passe med Grainfather. Jeg husket plutselig at volumet av vann avhenger av temperatur. Husker jeg riktig om jeg sier volumet er 4% større ved nær koketemperatur enn ved 20 grader? Det utgjør i så fall fort en liter, så greit å ha det på stell.

Enn ved 4 grader, hvis du pirker.
 
Hei,

Har et spm ang flaskekarbonering. Flasket en lager 17.12. Tilsatte sukkerlake med sukkermengde i henhold til en priming calculator (husker ikke hvilken) tok utgangspunkt i 2,5 volumer (som skal være typeriktig), men... valgte 5 grader som temp iom at denne ble cc’et før flasking. Har lest litt i etterkant at det muligens er makstemp ila gjæring som skal legges inn der, noen som vet hva som er riktig?

Kalkulatoren ba meg hverfall tilsette 4,5g/l

Her kommer enda et men... ved flasking underfylte jeg flaskene litt. Ca opp til der flasken snevrer inn mot halsen.

Etter en uke (måtte teste på julaften) var karboneringen ufullstendig.

Etter to uker var det mer futt, men fortsatt ikke nok.

Smaken var det forøvrig ikke noe å utsette på.

Hvis sukkermengden er for lav og headspace i flasken bidrar negativt med tanke på karboneringsgrad (noe som vil være logisk)

Hvor lenge kan jeg la dette stå på 21 grader før det er rimelig å anta at gjæren har spist opp det som er av sukker?

Hvor lenge er for lenge mtp eventuelle usmaker etc.
 
Sist redigert:
Har du stort headspace kan du få litt problemer med å få nok co2 i ølet. Du skal ha fått brukt opp sukkeret nå. Kan forsøke å vende eit par flaske å la dei stå i 3 - 4 dager


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg skal forøvrig prøve å vende på flaskene et par ganger ila dagen og la dem stå i en ukes tid til. Kanskje også vende litt på dem ila uka? Vil denne vendingen kunne være skadelig på noen måte?

Er det rimelig å anta at det da ikke er potensiale for CO2 igjen etter 3 uker+vending?

Mtp disse priming kalkulatorene, hva er riktig temp?
 
Jeg skal forøvrig prøve å vende på flaskene et par ganger ila dagen og la dem stå i en ukes tid til. Kanskje også vende litt på dem ila uka? Vil denne vendingen kunne være skadelig på noen måte?

Er det rimelig å anta at det da ikke er potensiale for CO2 igjen etter 3 uker+vending?

Mtp disse priming kalkulatorene, hva er riktig temp?
Høyeste temp under gjæring
 
Høyeste temp under gjæring

Da har jeg tilsatt for lite sukker mao. Jeg estimerte ca temp ved flasking (dvs cc-temp + litt stigning ved omstikking etc)

Vil vending av flasker være en passende krampetrekning for tyne maks ut av dette?

Det blir uaktuelt å forsøke å tilsette mer sukker på flaskene da jeg sikkert kommer til å ødelegge mer enn jeg reparerer.
 
Tror ikke det er så mye mer å hente uten andre tiltak.
Forsøker du med mer sukker så kan du jo prøve med noen få flasker og selv erfare hvordan det blir.
Holdbarheten går nok ned, så spørs det da om dette betyr mer enn det å lagre øl man ikke er fornøyd med.
 
Da har jeg tilsatt for lite sukker mao. Jeg estimerte ca temp ved flasking (dvs cc-temp + litt stigning ved omstikking etc)

Vil vending av flasker være en passende krampetrekning for tyne maks ut av dette?

Det blir uaktuelt å forsøke å tilsette mer sukker på flaskene da jeg sikkert kommer til å ødelegge mer enn jeg reparerer.

Vist gjæra har sovnet er det muligheter å vekke den opp igjen med å vende flaskene.
Ikkje ta alle med ein gang. Test eit par 3 stk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvis det blir dårligere eller ingen virkning, så er det jo dumt å ta alle. Øl med litt lite kullsyre kan man leve med. Oksydert øl er ikke så godt.

Dessuten er det jo interessant å sammenligne.

Da har jeg vendt på 3 flasker. Hvor lenge ska l de få stå?
 
Tilbake
Topp