Tråden for dumme spørsmål.

Klaringsmiddel brukte jeg 0 av. Enkelt ekstraktsett / sirup, første brygg.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

Jeg brygget et par-tre sånne før jeg startet "på ordentlig", og jeg gjorde mye rart som ville gitt meg stygge mareritt nå. Ølet ble ikke godt - men det var ikke fordi det ble infisert, for det ble det merkelig nok ikke:confused:.

Infeksjonene kom seinere, når jeg hadde lært meg skikkelig reinhold:p.
 
Men det er da ikke vanlig å tørrhumle en IRA, er det da? Ikke de som jeg har vært borti i allefall

Jeg ble litt nysgjerrig på ekstraktsettene, så jeg sjekka opp noen av dem på Bryggselvs sider. Og det ser ut til at de ofte er tørrhumlet, antakelig rett og slett for å få litt aroma? Men det er nokså rart i en IRA, ja - som egentlig godt kan lages med bare bitterhumle.

(Jeg foretrakk forøvrig den sinna kyllingen:)!)
 
Jeg vet at lys ødelegger øl når det er ferdig, men hva når det gjærer? bør det stå mørkt da og? har sett flere som gjærer "i lys", jeg har til nå dekket til gjæringskaret for at det skal være så mørkt som mulig, men er usikker på om dette er nødvendig.
 
Hvor viktig er det egentlig å ha salter i både meskevannet og skyllevannet
kan ikke skjønne at det skulle ha så stor betydning
 
Jeg vet at lys ødelegger øl når det er ferdig, men hva når det gjærer? bør det stå mørkt da og? har sett flere som gjærer "i lys", jeg har til nå dekket til gjæringskaret for at det skal være så mørkt som mulig, men er usikker på om dette er nødvendig.
Det er uvlys som er ikke bra for øl,så ikke la gjærkaret stå i sola.Det med å dekke til er ikke dumt,jeg bruker et kjøleskap når jeg har øl til det gjærer men det er for å styre tem på ølet og da er det mørkt i skapet
 
Vurderer å lage en Lucky Jack grape ed. Tenker da å tilsette 1 l rosa grapefrukt (juice). Hvordan påvirker det bitterhet og ABV?
 
Tilbake
Topp