Finn Berger
Moderator
Kjøpte nettopp denne brewferm akvariepumpesaken fra bryggselv. Ser det står i manualen at den skal kjøres i 30 minutter? Er ikke det sløkket lenge? Det er jo som om jeg vurderer å heller riste bøtten igjen.
![]()
I følge Palmer når du maks på 8ppm oksygen i vørteren i løpet av 5 minutter, men han anbefaler 10-15 minutter "to make sure that your yeast has the time to get all it needs". (How to Brew, siste utgave, s.97)
Bruker du rein oksygen, skal du okysgenere før du tilsetter gjæren, men når du bruker luft, har du i gjæren først. (Igjen i følge Palmer, som sier at rein oksygen fungerer som gift for gjæren. Mange pitcher først, veit jeg, så det er jo ikke snakk om å ta livet av all gjær, om dette stemmer. Men jeg tar ikke sjansen, så jeg pitcher etter at jeg har oksygenert.)
Jeg trodde 2 mikron var standard når du bruker luft, mens 0,5 var for bruk med rein oksygen. Men om pumpa klarer å dytte luft gjennom der, er det sikkert best med 0,5. Mulig det går litt langsommere, men kanskje gir høyere metning?
Du skal i alle fall slite voldsomt for å komme i nærheten av 8 ppm med risting - og 8 ppm er nedre grense for hva gjæren egentlig skal ha, i følge autoritetene. Så får man ta det med så mange klyper salt man ønsker. Det kan jo bli utmerket øl med risting, også.
Et mulig problem med luft boblende i vørteren i så lang tid, kan være skumming. Mulig du vil trenge skumdreper?