Tråden for dumme spørsmål.

Tusen takk for svarene til alle som bidro på mitt dilemma ang Belgisk Tripel........Jeg er mektig imponert :) !!
Løsningen blir antagelig at jeg setter varme i bryggerommet slik at det blir en jevn temperatur på 20 grader.Blir først og ta en prøvemåling nå i helgen.
 
Tusen takk for svarene til alle som bidro på mitt dilemma ang Belgisk Tripel........Jeg er mektig imponert :) !!
Løsningen blir antagelig at jeg setter varme i bryggerommet slik at det blir en jevn temperatur på 20 grader.Blir først og ta en prøvemåling nå i helgen.
Det tror jeg er veldig lurt - og det skulle ikke forundre meg om du lar fremtidige belgiske øl stå lenge på fat også.. :)
 
Vil det være forbundet med noen fare å tilsette litt villgjær/bakterier som er høstet fra vørter satt ut et døgn? Tenkte kanskje å tilsette litt i speisen på noen få flasker og la de stå lenge. Har egentlig ikke noe tro på at det blir godt øl, men kanskje interessant. Hvis en går klar av sykdom that is.
 
Vil det være forbundet med noen fare å tilsette litt villgjær/bakterier som er høstet fra vørter satt ut et døgn? Tenkte kanskje å tilsette litt i speisen på noen få flasker og la de stå lenge. Har egentlig ikke noe tro på at det blir godt øl, men kanskje interessant. Hvis en går klar av sykdom that is.
Burde du ikke vente og heller dyrke frem en kultur på det du evt har fanget? :)
 
Vil det være forbundet med noen fare å tilsette litt villgjær/bakterier som er høstet fra vørter satt ut et døgn? Tenkte kanskje å tilsette litt i speisen på noen få flasker og la de stå lenge. Har egentlig ikke noe tro på at det blir godt øl, men kanskje interessant. Hvis en går klar av sykdom that is.

Risikoen er nok ikke stor, men du risikerer kanskje å få noe oppi der som eter dekstriner - og dermed får du flaskebomber.
 
Risikoen er nok ikke stor, men du risikerer kanskje å få noe oppi der som eter dekstriner - og dermed får du flaskebomber.
Skal prøve å få en veldig lav FG slik at det ikke blir tema. Har planer om at 3711 skal få ta ned sg når 34/70 og 3787 er ferdig med å spise sukker. Har ikke helt tro på det selv, men det må prøves.
Villgjæren jeg tilsetter har sikkert fått en mnd på seg i vørteren før jeg mikser litt i speisen. Regner med at det tar såpass med tid før det er klart til flasking.
 
tørrhumlet IPA på mandag, er det for tidlig å sette i kjøleskap i dag og flaske i morgen lørdag?
idaho og eukanot uten humlepose rett i dunken
 
Jeg skal lage en Mangrove jack Raspberry/mango cider. I oppskriften står det at jeg skal tilsette 1kg dextrose. Kan jeg erstatte dette med sukker? Hvor mye sukker trenger jeg i så fall for å oppnå samme resultat som med dextrose?
 
Har laget noen av disse cidersettene og erstatter konsekvet dextrose med sukker, lik mengde. Har blitt god cider hver eneste gang.
Jeg skal lage en Mangrove jack Raspberry/mango cider. I oppskriften står det at jeg skal tilsette 1kg dextrose. Kan jeg erstatte dette med sukker? Hvor mye sukker trenger jeg i så fall for å oppnå samme resultat som med dextrose?

Sent fra Tapatalk
 
tørrhumlet IPA på mandag, er det for tidlig å sette i kjøleskap i dag og flaske i morgen lørdag?
idaho og eukanot uten humlepose rett i dunken
Kommer vel an på om du har nådd FG det? Har du det, har vel også ølet fått sine "riktige" antall dager med tørrhumle, så da er det vel bare å flaske :)
 
Er 27 liter med Wit og wlp400 i eit 30L gjæringkar å be om vaskejobb? Burde eg fordele det på 2 kar?
Kjenner ikke gjæren. Er 30 liter opp til lokket, så ville jeg nok vurdert tiltak, uansett gjær. Mange foretrekker blow off tube. Personlig foretrekker jeg heller å fordele i to kar (og da kan man jo eksperimentere med ulik tørrhumling, ulik gjær, ulik gjæringstemperatur etc)
 
Er 27 liter med Wit og wlp400 i eit 30L gjæringkar å be om vaskejobb? Burde eg fordele det på 2 kar?

Ja. Sjansen for at det der skal gå bra, er ganske slank. Skal du prøve, må du i alle fall starte gjæringen ganske lavt, og passe på å ikke la den stige raskt, og du må ha rikelig med nyoppdyrket gjær og gi godt med oksygen. Da kan det hende det går bra.
 
Ja. Sjansen for at det der skal gå bra, er ganske slank. Skal du prøve, må du i alle fall starte gjæringen ganske lavt, og passe på å ikke la den stige raskt, og du må ha rikelig med nyoppdyrket gjær og gi godt med oksygen. Da kan det hende det går bra.
Hmm, blir ein fersk gjærstartar og rein oksygen. Men trur eg splittar den likevel for å være sikker.
 
flasket , men glemte å måle fg, tilsatte nok 8 gr sukker pr liter for karbonering, hvor mye øker gravity med 8 gr sukker pr liter?
 
Sånn.da har jeg utført FG på den belgiske tripel som jeg fikk tidspress på som beskrevet i et tidligere innlegg her.Målingen kom på 1010 og jeg foretok også en prøvesmaking som...........ikke var så gærn,det luktet og smakte i allefall øl og ikke bare gjær.Er litt skeptisk på fargen på den(se vedlagt bilde)men tanken er at jeg starter med flasking på mandag da jeg drar på jobb på tirsdag.Så får vi se åssen det ser ut etter 5 uker.Neste brygg i august blir en IPA.
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 52
@Janea , jeg har begrenset erfaring med å brygge trippel, men den gangen jeg brygget det, så tok det nesten et år før den nådde sin beste smak.

Jeg sier ikke at det gjelder din, men gi den noen måneder før du kaster den.
 
Tilbake
Topp