Tråden for dumme spørsmål.

Bunnhøsting. Er det noen særskilt grunn til å skylle gjæra, framfor å bare ta av øverste laget etter man har tappa?
Pitcher en halvliter slurry tatt fra toppen av gjærkaka, i en 56-liter med OG 1.068 klokka 16:00. Plopper allerede. Hvorfor skylle hvis det ikke trengs..?
Brukte forøvrig ikke oksygen heller. Tappa med pumpe og sprederdyse, og rugget litt på dunken for å mikse gjæra. Så får jeg se.. om det blir "opp som en hjort og ned som en lort" eller om gjæra står løpet ut.
 
Sist redigert:
Når vi er inne på skum: Jeg har aldri oppnådd noe særlig skum med øl jeg har flaskekarbonert med drops. Bra med fizz, men lite eller ikkeno skum. HAr prøvd i to batcher og kutta ut drops etter det. Det kan selvfølgelig være andre årsaker enn dropsene, men det var såpass tydelig, Flere med samme erfaring?
 
Når vi er inne på skum: Jeg har aldri oppnådd noe særlig skum med øl jeg har flaskekarbonert med drops. Bra med fizz, men lite eller ikkeno skum. HAr prøvd i to batcher og kutta ut drops etter det. Det kan selvfølgelig være andre årsaker enn dropsene, men det var såpass tydelig, Flere med samme erfaring?
Har ingen forklaring på det, men øl som er karbonert med vørter (speise) får bedre og mer holdbart skum enn de som er karbonert med sukker/drops eller glukose.
 
Har ingen forklaring på det, men øl som er karbonert med vørter (speise) får bedre og mer holdbart skum enn de som er karbonert med sukker/drops eller glukose.
Det er først og fremst når en fyller et fat og får noen flasker til gode det kan være praktisk med drops. Mulig speise med sprøyte er enkelt og gir et bedre resultat?
 
Det er først og fremst når en fyller et fat og får noen flasker til gode det kan være praktisk med drops. Mulig speise med sprøyte er enkelt og gir et bedre resultat?
Fyll ei brusflaske med grumsete vørter som du normalt ikkje ville tatt med i gjæringskaret, når det klarner opp i frysaren eller kjøleskapet so har du nok til å karbonere nokre flasker :) veldig enkelt
 
Det er først og fremst når en fyller et fat og får noen flasker til gode det kan være praktisk med drops. Mulig speise med sprøyte er enkelt og gir et bedre resultat?
Sprøyte eller et lite målebeger fungerer fint. Må romme minst 6 cl, og det er mer enn de fleste sprøyter tar. Jeg har gjort det til å vane (som Kalvatn beskriver) å ta vare på den trub-befengte vørteren som ellers blir kastet.
 
Sprøyte eller et lite målebeger fungerer fint. Må romme minst 6 cl, og det er mer enn de fleste sprøyter tar. Jeg har gjort det til å vane (som Kalvatn beskriver) å ta vare på den trub-befengte vørteren som ellers blir kastet.
60 ml sprøyte kjøpes billig på apoteket
 
Har en lager til gjæring nå, den har stått ca 2 uker på rundt 8 grader.
Begynner og nærmer seg ferdig gjæret.

Bør jeg la den stå i litt varmere nå resten av tiden før flasking? Eventuelt hvilken temp?
 
Har en lager til gjæring nå, den har stått ca 2 uker på rundt 8 grader.
Begynner og nærmer seg ferdig gjæret.

Bør jeg la den stå i litt varmere nå resten av tiden før flasking? Eventuelt hvilken temp?

16 grader er vanlig å si. Du kan godt sette den i romtemperatur, spør du meg. Men den bør ikke settes rett dit. Ikke mer enn 6 grader opp eller ned i døgnet, sier Palmer. Og så må den få noen dager til å ete opp diacetyl'et.

En diacetylrest på høyere temperatur er en god ide. Poenget er å få omdannet forløperen til diacetyl, acetolaktat, effektivt til diacetyl, slik at gjæren kan rydde den unna. Til det trengs det en høyere temperatur. I gjærens perspektiv er diacetyl mat, men det er ikke acetolaktat. Lar du ølet bare stå kaldt, risikerer du at acetollatatet omdannes til diacetyl seinere, om det får litt temperatur.
 
Sist redigert:
Det finnes ikke dumme spørsmål bare dumme folk har jeg blitt fortalt.... vel, akkurat nå er det meg!
Jeg har endt opp med en eller annen merklig oppskrift som ikke er helt spikra, og vi skal lage et prøvebrygg. Det blir en slags pale wheat ale av noe slag, og vi sskal bruke huell melon 5,4% humle.

Hvor mange gr humle skal jeg bruke for å oppnå 10-15 IBU?
Ca 30 liter kokemengde, 5,5kg korn totalt.

Er på tynn is siden det er en stund siden jeg brygget noe selv, og må lære litt på nytt / friske opp!

Alle tips mottas med takk!
 
Det finnes ikke dumme spørsmål bare dumme folk har jeg blitt fortalt.... vel, akkurat nå er det meg!
Jeg har endt opp med en eller annen merklig oppskrift som ikke er helt spikra, og vi skal lage et prøvebrygg. Det blir en slags pale wheat ale av noe slag, og vi sskal bruke huell melon 5,4% humle.

Hvor mange gr humle skal jeg bruke for å oppnå 10-15 IBU?
Ca 30 liter kokemengde, 5,5kg korn totalt.

Er på tynn is siden det er en stund siden jeg brygget noe selv, og må lære litt på nytt / friske opp!

Alle tips mottas med takk!

Bruk denne: IBU Calculator Beer Bitterness - Brewer's Friend
 
Er jeg den eneste som blander inn speise / sukkerlake i hele batchen før tapping istedenfor i hver flaske?
 
Er jeg den eneste som blander inn speise / sukkerlake i hele batchen før tapping istedenfor i hver flaske?

Åpenbart ikke:). Jeg tapper over i eget blandekar, til og med. Skjønner ikke helt hvordan det er mulig å ha det i gjæringskaret, og få blandet det ordentlig, uten å røre opp en masse gjær.
 
Har en pakke med Wyeast 1318 produsert i starten av juli, noe håp om å få liv i den? Eller bare å kaste?
 
Den enkleste måten å finne det ut på, er å sette en starter :)
Driver du ikke med starter, kjøper du to flasker vørterøl og heller i en StarSan’et mugge med alu.folie over
Må bestille ingredienser i dag om jeg skal ha håp om å kunne brygge til helga, så kjekt å vite om jeg burde bestille gjær eller ikke.

Bare 2 flasker altså? Pleier bruke en 6-pack jeg.
 
Tilbake
Topp