Tråden for dumme spørsmål.

Får prøve høyere trykk da. Koble av det andre fatet og sette opp trykket til 2.5 bar kanskje?
Kan nok stå med 2,5 bar et døgn eller to, men bare ikke glem det. Da blir det ekstremt overkarbonert. Belgiske sterke øl kan godt ha litt futt. Jeg pleier å karbonere dem naturlig.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Denne funker fint for meg. Tar jo evig lang tid om keg'en skal stå på serveringstrykk. Karbonerer i boda hvor det er cirka 10 grader, så to døgn ved 30 psi blir ganske passelig når det er temperert seg i kegeratoren.
Vis vedlegget
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Skal i nær framtid brygge @Holmentoppen sin Bohemian Rhapsody, tjekkisk pils.
Weyermann gulvmalt, trenger ingen proteinrast? Rett på 67 grader?
Spør bare for å dobbelsjekke. Trodde greia med gulvmalt (aldri brukt det før) var et proteinsteg.
 
Skal i nær framtid brygge @Holmentoppen sin Bohemian Rhapsody, tjekkisk pils.
Weyermann gulvmalt, trenger ingen proteinrast? Rett på 67 grader?
Spør bare for å dobbelsjekke. Trodde greia med gulvmalt (aldri brukt det før) var et proteinsteg.
Nei, gå rett på hovedsteget. Har testet proteinrast med dette maltet – og det var uheldig mht. skum. De tekniske dataene tyder på at det slett ikke er undermodifisert.
 
Skal i nær framtid brygge @Holmentoppen sin Bohemian Rhapsody, tjekkisk pils.
Weyermann gulvmalt, trenger ingen proteinrast? Rett på 67 grader?
Spør bare for å dobbelsjekke. Trodde greia med gulvmalt (aldri brukt det før) var et proteinsteg.

Ingen proteinrast, nei.

Sjøl om gulvmalting er en tradisjonell metode, er det ikke noen grunn til at gulvmaltet malt skal bli dårligere modifisert. Gulvmalting er bare veldig mye mer arbeidskrevende enn moderne malting, der et tjukt lag med malt får luft blåst inn undeninfra, mens en skrue sørger for å vende maltet. Men det gir ikke dårligere muligheter for å holde kontroll på spiringen, så vidt jeg kan forstå. Modifiseringsgraden er jo et resultat av hvor langt man lar spiringen - og de medfølgende endringsprosessene i kornet - gå før man avbryter spiringen og flytter maltet over i tørkeovnen (kiln), og om det bare legges ned nok arbeid i stadig å vende og vanne og kontrollere spiringen, kan et gulvmalteri fint klare å produsere godt og jevnt modifisert malt.

Tørkeovnen er jo også viktig, og den er ikke nødvendigvis like gammeldags.

Forskjellene på gulvmaltet og moderne maltet malt kan nok for en stor del komme av at det gjerne er andre byggsorter som gulvmaltes, men en mulig forklaring er også at mikrofloraen i gulvet det maltes på, virker inn.

(Kilde: Malt, av John Mallett)
 
Ikke et dumt spørsmål, men kanskje heller en banal opplysning fra en annen tråd. Moderne gulvmalt er såpass bra nå at det ikke trengs proteinrast (som man tidligere gjerne gjorde ved 50 grader). Noen oppstartsprodusenter hadde en kort periode anbefaling om proteinrast, men etter en oppklaring i en annen tråd, så har alle kjente kommersielle leverandører av malt i det norske markedet nå fullmodifisering på stell i sine produkter, og man trenger ikke proteinrast, uansett hvilket malt man velger.

Kort sagt: Dropp proteinrast med mindre du vet sikkert at maltet ditt ikke er fullmodifisert.
 
Lagde 3l startervørter i dag med 1.5 teskjeer Wyeast gjærnæring. Brukte lys DME som jeg alltid har gjort. Har derimot aldri sett at vørteren blir så mørk som den ble i dag. Samme med mengde bunnfall. Er dette et resultat av gjærnæringen? Det har jeg nemlig ikke brukt tidligere.
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 51
Lagde 3l startervørter i dag med 1.5 teskjeer Wyeast gjærnæring. Brukte lys DME som jeg alltid har gjort. Har derimot aldri sett at vørteren blir så mørk som den ble i dag. Samme med mengde bunnfall. Er dette et resultat av gjærnæringen? Det har jeg nemlig ikke brukt tidligere.

Jøss - det der nærmer seg et okkult fenomen. Her må mørkemaktene ha vært på ferde. En sak for @Skogslik ?

Spøk til side: Jeg ser ingen annen mulig forklaring enn gjærnæringen. Jeg har aldri brukt mer enn en halv teskje - og sjøl det tror jeg kanskje er overkill - og har aldri sett noen fargeeffekt av det, men hva ellers kan det være?

Hvorfor brukte du så mye, forresten? Det skal nok ikke overdrives, særlig fordi Wyeast sin inneholder sink. Det er bra at den gjør det, men sink kan du også få for mye av, og da blir det usmaker. Jeg aner ikke hvor grensa går, men det ville overraske meg om du er over, tross alt.
 
Jøss - det der nærmer seg et okkult fenomen. Her må mørkemaktene ha vært på ferde. En sak for @Skogslik ?

Spøk til side: Jeg ser ingen annen mulig forklaring enn gjærnæringen. Jeg har aldri brukt mer enn en halv teskje - og sjøl det tror jeg kanskje er overkill - og har aldri sett noen fargeeffekt av det, men hva ellers kan det være?

Hvorfor brukte du så mye, forresten? Det skal nok ikke overdrives, særlig fordi Wyeast sin inneholder sink. Det er bra at den gjør det, men sink kan du også få for mye av, og da blir det usmaker. Jeg aner ikke hvor grensa går, men det ville overraske meg om du er over, tross alt.

Det var basert på et svar fra Gahr i Gjærstarertråden i medlemsforumet. Han skrev at han brukte 1/2 teskje per liter starter. Men om det var Wyeast vet jeg ikke hehe.
 
Det var basert på et svar fra Gahr i Gjærstarertråden i medlemsforumet. Han skrev at han brukte 1/2 teskje per liter starter. Men om det var Wyeast vet jeg ikke hehe.

Må legge til at Wyeast sin doseringsanbefaling er 1/2 teskje for 5 gallons. I det henseende er det en brutal overdose jeg har. Naja, starteren snurrer, får se om det dyrkes frem 2206 på steroider.
 
Hei, satte mine første to brygg i går. De står nå til gjæring på ca 21-22 grader..
Jeg måtte frakte gjæringskaret fra bryggeplass til gjæringsplass og klarte selvfølgelig å få vørter i gjæringslåsen.. Burde jeg la det stå eller burde jeg vasket og desinfisert gjæringslåsen ASAP? Den størmgjærer akk nå. Evt. Hvordan er det best mulig å gjøre dette på?
 
Hei, satte mine første to brygg i går. De står nå til gjæring på ca 21-22 grader..
Jeg måtte frakte gjæringskaret fra bryggeplass til gjæringsplass og klarte selvfølgelig å få vørter i gjæringslåsen.. Burde jeg la det stå eller burde jeg vasket og desinfisert gjæringslåsen ASAP? Den størmgjærer akk nå. Evt. Hvordan er det best mulig å gjøre dette på?
Gratulerer med brygging :D
Vet ikke hva du brygger eller hvilken gjær. Men jeg pleier å starte mine gjæringer på 18-ish grader da gjæra produserer mye varme selv. Får da en litt mer kontrollert stormgjæring. Så mitt forslag: senk temperaturen og bytt gjærlås.
 
Hei, satte mine første to brygg i går. De står nå til gjæring på ca 21-22 grader..
Jeg måtte frakte gjæringskaret fra bryggeplass til gjæringsplass og klarte selvfølgelig å få vørter i gjæringslåsen.. Burde jeg la det stå eller burde jeg vasket og desinfisert gjæringslåsen ASAP? Den størmgjærer akk nå. Evt. Hvordan er det best mulig å gjøre dette på?
Napp den ut, skyll, fyll på litt vann, sett tilbake :)
 
Denne kunne nok passet i mange tråder, men eg tar det her.
Tenker å prøve å brygge på BB30 i morgen med meskepose og falsk bunn.
Noen formeninger om mengde meskevann og skyllevann?
Meske med så mye som mulig, tappe av og skylle med resterende for kokevolum er min tanke.
Altså skylle med posen ned i maskinen og sirkulere.
Tanker? Erfaringer?
 
Denne kunne nok passet i mange tråder, men eg tar det her.
Tenker å prøve å brygge på BB30 i morgen med meskepose og falsk bunn.
Noen formeninger om mengde meskevann og skyllevann?
Meske med så mye som mulig, tappe av og skylle med resterende for kokevolum er min tanke.
Altså skylle med posen ned i maskinen og sirkulere.
Tanker? Erfaringer?
Jeg mesker med ca 3 l pr kilo malt. Litt mindre hvis jeg skal heve tempen med kokende vann underveis i meskinga (Steg opp til 72 feks). Så skyller jeg slik at jeg heller skyllevannet over mesken og tapper ut samtidig. Jeg tapper over i et gammelt gjærkar. Pass på at det alltid er noen cm vann over mesken så lenge osm mulig. tapp sakte! Men det er fungerer sikkert også som du antyder, så lenge en får skylt ut alt.

Skyllevann er som regel: liter til kok + antall kg malt - meskevann.
dvs ved 6kg malt og 30 l til kok:
(6x3)18 l mesk og (30+5-18)17 l skyllevann. Har også fungert med mer meskevann og mindre skyllevann.
Lykke til
 
Fyll vann opp til falskbunn + eks. 3 l/kg malt :)
Samme som eg har brukt med maltrør da i grunnen.
Hva med å meske med mer vann? En gjør gjerne det i et biab system. Da blir fort forholdet større med mer vann pr kg, men d funker. Noen grunn til å ikkje gjøre det i en BB30 vs en store biab kjele?
 
Tilbake
Topp