Om kapselmaskinen ikke "klikker", så er det flere av dem som skal "kneppe", og det krever at man legger på litt vekt/kraft. Regner med at du er sikker på at du ikke får klemt til hardere?
Sikker på at du har riktig hette til 26 mm? Hvis man bruker hetta til 29 mm blir de litt slakke. Har vært endel forumposter om det andre steder.Har ingen mulighet til å vri korkene for hånd, og jeg er i all ydmykhet sterk i klypene.
Men sammenlignet med en fabrikkork (Oslo) er de ikke like krympet. Min er den blå:
Vis vedlegget 43520
Eg har også ein sann halvbillig korkar.
Hjelper litt å ha litt fett oppi koppen, still korkeren så lavt ned til flaska som mulig (eg må sette flaskene inn på skrå) og drag ned litt hardt, kontant og med god sjølvtillit. Men uansett så synst eg ikkje krympinga blir allverden. Har likevel aldri opplevd lekkasje
Vel.. jeg knakk flaken på spisebordet når jeg korka øl med min gamle korkemaskin. Den ble donert til en ny brygger i nærområdet.Sikker kan jeg jo ikke være, men skal det mer kraft til så er ikke dette en jobb for damer for å si det sånn...
Det er som du sier, det kommer veldig ann på hvilken stil du brygger, en pils må ha 4-6 uker uansett om den karboneres naturlig eller ei, en hefe derimot er jo klar så fort den er karbonert. Personlig så syns jeg alle øl har godt av 1 uke på fatAngående tvangskarbonering, sparer en da tiden en ville brukt på naturlig karbonering?
F eks hvis et øl skal ha primær gjæring i to uker, sekundær (karbonering) i to uker og så lagres i en uke tar det jo da 5 uker før det er klart. Vil det være like drikkeklart etter tre uker hvis en tvangskarbonerer på hurtigmetoden, og etter fire uker med vanlig tvangskarbonering, eller er det først klart etter fem uker uansett?
Om kapselmaskinen ikke "klikker", så er det flere av dem som skal "kneppe", og det krever at man legger på litt vekt/kraft. Regner med at du er sikker på at du ikke får klemt til hardere?
Har ingen mulighet til å vri korkene for hånd, og jeg er i all ydmykhet sterk i klypene.
Men sammenlignet med en fabrikkork (Oslo) er de ikke like krympet. Min er den blå:
Vis vedlegget 43520
Da har Kølschen som ikke er en Kølsch hatt samme SG i tre døgn kl 2300 i kveld (iSpindel målinger) er det da en universell sannhet at det er klart til høsting i morgen?
Ligger fortsatt en del skum på toppen, men det forsvinner gradvis.
Planen var å ta et brygg til før jeg starter på ny rotasjon neste fredag, men hadde jo helt glemt vinterferien, så skal jeg brygge må det bli denne uken, og da må Fermzillaen frigjøres.
Sg er ifølge iSpindel nå 1.011, men det stoler jeg ikke på, jeg bare ser at den er stabil.
FG skal være 1.014 og den har stått med 18°C i 8 dager nå.
Vis vedlegget 43536
Jeg skal ta en skikkelig SG måling selvsagt, men har ikke fått Ball lockene til Fermzillaen enda, kommer kanskje i morgen![]()
Da går den på fat til karbonering så snart jeg får koblingene.
Jeg spurte om lagring her tidligere, om jeg leser på produktarket her blir jeg ikke veldig klok, hva får dere ut av det som står nederst her:
Vis vedlegget 43543
Er det ikke en del motstridende info her?
Vis vedlegget 43542
Jeg fant delene fra min gamle diy magnetrører og har snurret gjæren i 13 timer. Nå har den stått uten snurr i 11 timer.
Jeg har lyst til å helle av 0.5L og spare det til neste starter. Kan jeg snurre den opp igjen, vente en times tid, helle 0.5L på et glass, og sette begge i kjøleskap?
Da går den på fat til karbonering så snart jeg får koblingene.
Jeg spurte om lagring her tidligere, om jeg leser på produktarket her blir jeg ikke veldig klok, hva får dere ut av det som står nederst her:
Vis vedlegget 43543
Er det ikke en del motstridende info her?
Så det er egentlig bedre å fylle opp glasset når man er ferdig med snurring?Jeg tror ikke det spiller noen særlig rolle hvordan du gjør det, egentlig. Men å blande inn oksygen nå, er ikke optimalt, tror jeg. Jeg ville satt hele greia i kjøleskap, dekantert det aller meste av startervørteren når gjæren har bunnfelt seg skikkelig, blanda det hele, og tatt av litt til neste starter.
Så det er egentlig bedre å fylle opp glasset når man er ferdig med snurring?
Altså 12-18 timer på magnetrører, hell opp i glass, vent 12-18(?) timer, sett kaldt.