Tråden for dumme spørsmål.

Steep/Whirpool hva menes eksakt med det ? Har en NEPA på mesking her nå er usikker på hva som menes med steep/whirlpool av humla. Først skal noe humle koke i 15 min, så er det 3 porsjoner som skal steep/whirlpool i 10 min.

På forhånd takk
 
Har en Maibock stående til gjæring. Stod på ti grader i 14 dager, og siste seks dager har den fått 15 graders temperatur. OG 1.070 og SG i dag er 1.018. Mesketemperatur var 65-66 grader, målt med thermapen. Brukte en knapp liter med fersk slurry av WLP830 til 70 liter. Utgjæringa er da på 73%. De forrige øla jeg har brukt WLP830 på har hatt utgjæring på nærmere 80% men da en OG 15-20 poeng lavere. Kunne tenkt meg at den ble litt tørrere enn 1.018, sjøl om den kanskje likevel blir god.. @Jo-Helge hva er OG/FG på maibocken som dokke lager, og hvilken gjær bruker dokke?

Vis vedlegget
 
Steep/Whirpool hva menes eksakt med det ? Har en NEPA på mesking her nå er usikker på hva som menes med steep/whirlpool av humla. Først skal noe humle koke i 15 min, så er det 3 porsjoner som skal steep/whirlpool i 10 min.

På forhånd takk
Du kjøler til 70 grader, tilsetter humla, rører rundt som en helt i ti minutt (evt pumpe), så fortsetter du nedkjøling før du lar stå litt for å bunnfelle humla, og tapper til gjæring.
 
Har nettopp brukt lørdagen til å brygge Brygg Selv sin Amber Lynne. Jeg var litt rask på hånda da det var 15 minutter igjen av kok, gikk humla oppi sammen med klaring, gjærnæring og kjølespiral. Egentlig skal humla i på 5 minutter igjen. Dette er sikkert ikke kjempekrise, men jeg liker godt den friske aromahumlen. Tenkte derfor på å tørrhumle litt. Har både chinook, challenger og east kent golding liggende. Er det noen som har noen tanker rundt dette?
 
Det er amarillo, 140 gram.
Hvor mye chinook ville du brukt, forresten? Har brygget 25 liter.
Så oppskriften sier 35 gram Amarillo 8,7%aa på 60 og 140 gram av samme humle på 5 min, i følge brewer's friend er det 60 IBU, mens oppskriften sikter etter 45 IBU, med de 140 gramene på 15 min snakker vi om 100 IBU.

Tørrhumle med Chinook, sier meg enig med loebrygg, 2g/l :)
 
Takker for fornuftige innspill! Jeg reagerte egentlig litt på humlemengden, men tenkte at folket på Brygg Selv kam sine saker. Det blir sikkert godt uansett. Prøver tørrhumling 2g/liter.
 
Fakk, fikk tilbakeslag og fyllte regulatoren med øl.. spruta ut av manometera. Er det bere å skru den i fillebitar og gjere reint ? Eller er det lost cause?
 
Fakk, fikk tilbakeslag og fyllte regulatoren med øl.. spruta ut av manometera. Er det bere å skru den i fillebitar og gjere reint ? Eller er det lost cause?

Manomereret vert nok aldri det samme.
Resten går vel å rense


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Veit ikkje om det er eit dumt spørsmål

Men fekk spørsmål frå ein som lurte på starte litt med brygging.
Er det noken som har erfaring med denne frå netthandelen ?
Brewbie automatisk ølbrygger med isolasjonskappe | Alt til hage og utemiljø

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg har samme type fra Netthandelen men under et annet navn. Er veldig fornøyd og har brukt den på flere brygg uten problemer, pumpen fungerer bra til sirkulasjon under mesk. Brukergrensesnitt er litt krevende, men når en har funnet ut av det kan man programmere flere meskesteg og tidsskjema for humle tilsetning under kok.
 
Smaksforskjell på Crisp Chocolate malt og Crisp Low Color Chocolate malt? Oppskriften sier Crisp Chocolate, men Bryggselv er tom. Oppskriften sier også Fawcetts Pale Chocolate, noe de ikke har lengre.
Gjelder denne: Nøgne Ø Porter
 
Smaksforskjell på Crisp Chocolate malt og Crisp Low Color Chocolate malt? Oppskriften sier Crisp Chocolate, men Bryggselv er tom.
Chocolate er mykje hardare rista/brent. Kva skal du brygge? Eg har blitt glad i å bruke meir Low color/pale chocolate og heller gå ned på dei mest brente.. men det spørs jo kva du skal lage
 
Tilbake
Topp