Tråden for dumme spørsmål.

Gjæringstemperatur? Ville ut fra oppgitte data prøvd å øke til minst 22 grader om du ikke allerede er der. Men jeg ser det står attenuation 65-75% noen steder og da er du vel så vidt innenfor.

Forresten, er du sikker på at målingen er riktig? Mitt første hydrometer måler 5 punkter for høyt fant jeg ut når jeg kjøpte et nytt, gikk da fra nedre til øvre del av forventet utgjæring når jeg korrigerte for målefeil.

Gjæringstemperatur? Ville ut fra oppgitte data prøvd å øke til minst 22 grader om du ikke allerede er der. Men jeg ser det står attenuation 65-75% noen steder og da er du vel så vidt innenfor.

Forresten, er du sikker på at målingen er riktig? Mitt første hydrometer måler 5 punkter for høyt fant jeg ut når jeg kjøpte et nytt, gikk da fra nedre til øvre del av forventet utgjæring når jeg korrigerte for målefeil.
Startet på 19 grader, stått på 22 grader i 5 dager nå.
Ligger vel på 56% utgjæring.
Hydrometeret viser rett, er jeg 99% sikker på ;)

Burde ikke gi merkbart høyere FG ift 64-65 grader. Ser pitchrate er angitt til 1gr/liter. Underpitch? Dårlig gjærhelse? Hiv på en pakke S-04?
Leser nå at det er en del med samme erfaring med denne gjæren, en voldsom start og så helt stille.
Denne ble "overpitchet", har jo tenkt tanken å slenge oppi en pakke men det vil vel endre gjærkarakteren noe eller?
Ville bli litt kjent med denne gjæren

Leser nå at det er en del med samme erfaring med denne gjæren, en voldsom start og så helt stille.
Denne ble "overpitchet", har jo tenkt tanken å slenge oppi en pakke men det vil vel endre gjærkarakteren noe eller?
Ville bli litt kjent med denne gjæren
TJa, karakteren blir stort sett gitt under stormgjæringa. Vil du attenuere ølet bedre kan du hive på bortimot det du vil uten at det vil sette særlig smak i ølet.

@Nils1 Eg fikk 57% med Lallemand Windsor. Med god overpitch.
Sånn, ikkje helt det samme. Men, det er da noe. Nå vet du det iallefall.
Ja det var jo ganske likt 56% :)

Ble resultatet bra/Lot du den være?
Prøven smaker bra, ikke for søt heller.
Tror jeg skal gi det en sjangs

Ja det var jo ganske likt 56% :)

Ble resultatet bra/Lot du den være?
Prøven smaker bra, ikke for søt heller.
Tror jeg skal gi det en sjangs
Windsor er visstnok kjent for lav utgjøring.
Om min ble god? Tja. Eg hadde den i en brown ale. Eg elsker brown ale og har aldri vært fornøyd med mine. Den ble for søt, men og for lite kompleks, pluss eg var misfornøyd med humlevalget, så tja... :D
Det var greit. Ble drukket opp.

Windsor er visstnok kjent for lav utgjøring.
Om min ble god? Tja. Eg hadde den i en brown ale. Eg elsker brown ale og har aldri vært fornøyd med mine. Den ble for søt, men og for lite kompleks, pluss eg var misfornøyd med humlevalget, så tja... :D
Det var greit. Ble drukket opp.
Lida i brown ale. Vil ikkje skuffe deg.

@Nils1 Eg fikk 57% med Lallemand Windsor. Med god overpitch.
Sånn, ikkje helt det samme. Men, det er da noe. Nå vet du det iallefall.

Jeg har en porter som snart skal tappes opp. En artig kombinasjon av Chevallier malt og Windsor gir meg sånn ca. 2 prosent lavere alkoholinnhold enn jeg hadde tenkt meg:confused:.

Sist redigert:
16617212-1C4D-4262-8ED4-247AA307C0F9.jpeg

Jeg er like usikker hver gang jeg setter en starter.

er fargeforskjellen på bildet noe å tenke på?

WLP028, 3dje generasjon lagret på kjøl siden 8/7-20.

Vis vedlegget 46395

Jeg er like usikker hver gang jeg setter en starter.

er fargeforskjellen på bildet noe å tenke på?

WLP028, 3dje generasjon lagret på kjøl siden 8/7-20.

Det lyseste laget nederst er frisk gjær, mens laget over er død gjær, tror jeg.

Edit: Sikkert ikke så lett å dekantere vekk det øverste laget, så jeg ville bare satt starter på alt sammen.

Det lyseste laget nederst er frisk gjær, mens laget over er død gjær, tror jeg.

Edit: Sikkert ikke så lett å dekantere vekk det øverste laget, så jeg ville bare satt starter på alt sammen.
Hva med å riste flasken. Vente 5-10 minutter til de tyngste partiklene synker og dekantere i en ny flaske for så å vente til gjæren har lagt seg på bunn før ny dekantering.
Hørtes litt tungvint ut....
Bare gjør som Jørgen sier :rolleyes:

Nei, jeg bare øker dosen litt. Så lenge det har vært oppbevart i kjøleskap.

Jeg kan ikke si at jeg veit at dette er helt greit. Men jeg har ikke merka noen dårligere effekt.
Sjekket med en kar jeg kjenner som er kjemiker og jobber i bryggebransjen, og som også bruker Clarex på noen av produktene.

" Hvis den er oppbevart kaldt vil effekten i verste fall bare være bittelitt redusert. Har den blitt utsatt for varme, eller er veldig gammel, vil enzymene være nedbrutt og gi dårlig effekt. "

Sjekket med en kar jeg kjenner som er kjemiker og jobber i bryggebransjen, og som også bruker Clarex på noen av produktene.

" Hvis den er oppbevart kaldt vil effekten i verste fall bare være bittelitt redusert. Har den blitt utsatt for varme, eller er veldig gammel, vil enzymene være nedbrutt og gi dårlig effekt. "
Hva ligger i veldig gammel? Jeg har en som er best før 2020, men jeg har igrunn bare antatt det samme, at så lenge den står i kjøleskapet så er det bare snakk om litt redusert effekt.

Tilbake
Topp