erikraude
Norbrygg-medlem
Da veit jeg ikke. Å bytte mellom grå og svart kan bli klønete, men ellers burde det vel gå fint?Ja. Kulene lar seg lett bevege med fingen også.
Da veit jeg ikke. Å bytte mellom grå og svart kan bli klønete, men ellers burde det vel gå fint?Ja. Kulene lar seg lett bevege med fingen også.
Skulle tro det. Det er ikkje det at det ikkje går, det er bare merkverdig vanskelig og stridig av og til. Kan pakningene være "tørre" eller klissete og forårsake problemer?Da veit jeg ikke. Å bytte mellom grå og svart kan bli klønete, men ellers burde det vel gå fint?
Ja, o-ringen på fatet. Smør den med keglube eller tilsvarendeSkulle tro det. Det er ikkje det at det ikkje går, det er bare merkverdig vanskelig og stridig av og til. Kan pakningene være "tørre" eller klissete og forårsake problemer?
OK. Virker ganske logisk. Bare overrasket over motstanden. Tusen takk.Ja, o-ringen på fatet. Smør den med keglube eller tilsvarende
Hvike fat er det du har? Jeg fikk noen fra mesterbrygg med doble o-ringer. Et helvete å få på ballockene, og enda verre å dra de av igjen. Skal når jeg får huska på det en eller anna gang bytte til originale poster med enkle o-ringer.OK. Virker ganske logisk. Bare overrasket over motstanden. Tusen takk.
Orginale enkle O-ringer. AEB.Hvike fat er det du har? Jeg fikk noen fra mesterbrygg med doble o-ringer. Et helvete å få på ballockene, og enda verre å dra de av igjen. Skal når jeg får huska på det en eller anna gang bytte til originale poster med enkle o-ringer.
Ja. Kulene lar seg lett bevege med fingen også.
Kina? Nei. Dvs. Kjøpt i Norge på bryggebutikk. Ny.Sprayer du de med starsan innvendig først? Er dette kinakoblinger?
Sitter og ser på dene pils-oppskriften: NM 08 LL3 - Tsjekkisk pils - Terje Wenaas (Trondhjem)
Gjæringen/lagringen har foregått som følger:
Gjæring/primærgjæring 35 dager ved 5 °C
Modning/sekundærgjæring 60 dager ved 8 °C
Lagring 200 dager ved 5 °C
Spørsmålet mitt er: Hvorfor ender man ikke opp med diacetyl-problematikk når man aldri gir ølet en "diacetyl-hvile" på 15-17 grader?
Diacetylhvile tas når det er problem med diacetyl.
Mener Gahr en gang har skrevet at gjærer man lavt nok så kan man unngå dette.
Om det fortsatt er hold i dette vet andre mer om enn jeg.
- Å gjære slik denne oppskriften foreskriver krever nok svært mye gjær.
Hva er usannsynlig?
Leser du tråden "Hvilken temperatur etter diacetyl rest?" innlegg nr 7
så har han skrevet litt der. (22 april 2013). Mener jeg har lest det i andre tråder også.
Men verden forandrer seg selv om jeg ikke følger med
Nei, der syns jeg det så ut som det var mye gjær igjen. Trenger du belgisk?men har denne flokkulert godt nok? (wlp530)
10 timer på rører (ja jeg vet, kunne stått lengre), 24 timer av og 12 timer i kjøleskap
Vis vedlegget 46177