Tråden for dumme spørsmål.

Diacetylhvile tas når det er problem med diacetyl.
Mener Gahr en gang har skrevet at gjærer man lavt nok så kan man unngå dette.
Om det fortsatt er hold i dette vet andre mer om enn jeg.

- Å gjære slik denne oppskriften foreskriver krever nok svært mye gjær.

Diacetylhvile tas når det er problem med diacetyl.
Mener Gahr en gang har skrevet at gjærer man lavt nok så kan man unngå dette.
Om det fortsatt er hold i dette vet andre mer om enn jeg.

- Å gjære slik denne oppskriften foreskriver krever nok svært mye gjær.

Det virker veldig usannsynlig; jeg finner ikke noe som indikerer det. Men han kan kanskje ha sagt det jeg sier ovenfor; at diacetyl ikke produseres i særlig grad ved lave temperaturer. Forløperen for diacetyl, acetolaktat, kan jeg ikke se at det er mulig å styre produksjonen av ved å gjære på lav temperatur - eller jeg finner i alle fall ikke noe informasjon om det. Og acetolaktat konverteres til diacetyl ved litt høyere temperaturer, så om ølet ikke alltid oppbevares kaldt, vil diacetyl dannes. Og om det ikke finnes aktiv gjær, vil den bli der.

Chris White om diacetyl: Controlling Diacetyl - Brew Your Own

Hva er usannsynlig?
Leser du tråden "Hvilken temperatur etter diacetyl rest?" innlegg nr 7
så har han skrevet litt der. (22 april 2013). Mener jeg har lest det i andre tråder også.

Men verden forandrer seg selv om jeg ikke følger med:)

Hva er usannsynlig?
Leser du tråden "Hvilken temperatur etter diacetyl rest?" innlegg nr 7
så har han skrevet litt der. (22 april 2013). Mener jeg har lest det i andre tråder også.

Men verden forandrer seg selv om jeg ikke følger med:)

Jeg mente å si at det virker usannsynlig at vi kan unngå diacetyl ved å gjære lavt. Og det er ikke det Gahr sier, heller. Han sier rett og slett bare at du ikke skulle få diacetylproblemer i lager om du bare følger boka. Og med all respekt for bryggmesteren på 7 Fjell så tror jeg ikke det kan stemme.

Det er, slik jeg forstår det i alle fall, ikke noe særlig du kan gjøre for å unngå at du får forløperen for diacetyl i ølet. Gjæren trenger en aminosyre som heter valin, og syntetiserer den i løpet av den første fasen etter at vi har starta gjæringa, og acetolaktat er et mellomsteg på veien til valin. Noe av aceolaktatet blir ikke til valin, men vil havne i ølet, der det via en kjemisk reaksjon omdannes til diacetyl.

Vi kan sørge for å tilføre noe valin - og leucin, som gir opphav til 2,3-pentanedion, som er "broren" til diacetyl - slik at gjæren ikke trenger å produsere så mye sjøl. Gjærnæring inneholder disse stoffene. Men for mye av dem er heller ikke bra. De gir økt fuselproduksjon, hvilket er en grunn til at man skal være litt forsiktig med doseringa av gjærnæring.

Ulike gjærtyper gir større eller mindre problemer med diacetyl, og 34/70 skal visstnok være en som gir mindre.

Sist redigert:
men har denne flokkulert godt nok? (wlp530)
10 timer på rører (ja jeg vet, kunne stått lengre), 24 timer av og 12 timer i kjøleskap

DSC05043.jpg

Takk, men tror jeg skal greie meg. Lar den stå noen timer til.
Har i værste fall en pakke til jeg tenkte å bruke til karbonering

Spørsmål: Hva gjør man om skummet begynner å bygge seg opp i gjærstarteren (3.5l) og skumdrepemiddelet er lånt bort til noen andre? :)

Stopper man spinninga til skummet har lagt seg eller finnes det noen andre gode tips i ludo som fikser biffen?

Tenkte tanken selv, men hadde ikkje forventet en slik debatt. Trodde igrunnen temaet var utdebattet:rolleyes:
Vel, har brygget siden 2014 og forumet har vært gull verdt for meg. Enda finner jeg gamle tråder som er nyttig å dra i gjennom, men har ikke fått med meg denne debatten. Dette forumet anser jeg som et must hvis man vil få til lage godt øl m.m. og er nøye på å formidle dette til nye ølbryggere. Setter stor pris på dem vil svare meg når jeg lurer på utdebbarte spørsmål:)

Spørsmål: Hva gjør man om skummet begynner å bygge seg opp i gjærstarteren (3.5l) og skumdrepemiddelet er lånt bort til noen andre? :)

Stopper man spinninga til skummet har lagt seg eller finnes det noen andre gode tips i ludo som fikser biffen?
Det spørs om du må finne en beholder og helle noe av starteren oppi der. Min erfaring spesielt kanskje med belgisk gjær er at det skummer like forb..... og kommer ut av kolben.
Har som en nødløsning strammet folien godt rundt. Teipet godt rundt kanten og stukket 4 hull med en nål. Legger så en ny folie løst over for å hindre at noe kommer oppi starteren. Det kan hindre gjæren i å komme ut hvis det ikke er så mye som vil ut.

Vel, har brygget siden 2014 og forumet har vært gull verdt for meg. Enda finner jeg gamle tråder som er nyttig å dra i gjennom, men har ikke fått med meg denne debatten. Dette forumet anser jeg som et must hvis man vil få til lage godt øl m.m. og er nøye på å formidle dette til nye ølbryggere. Setter stor pris på dem vil svare meg når jeg lurer på utdebbarte spørsmål:)

Gamle spørsmål blir som nye - og det er bra, for rett som det er, dukker det opp ny informasjon:). Så det er ingen grunn til ikke å spørre, sjøl om en kanskje aner at spørsmålet ikke er nytt.

Du kan gjete den; altså ta den av når skummet nærmer seg toppen og riste det ned igjen. Som regel går det, men du må holde på en stund, dvs. gripe inn flere ganger. Ganske enerverende.

Går ikke gjetinga, gjør jeg som @Mc. foreslår, heller halvparten over i en annen beholder (jeg har to erlenmeyerkolber, og to magnetrørere, også.)

Hva du enn gjør må du ikke ta den av og la den stå i ro. Prøver du da å sette den tilbake, får du virkelig trøbbel. En viktig funksjon røreren har, er å piske CO2 ut av starteren - og setter du den i ro, bygger det seg opp veldig mye CO2 nedi der:p.

Angående det å stille dumme spørsmål om igjen:

Jeg burde vel også ha sagt at dersom det finnes en relevant tråd fra før, så er det som regel mer fruktbart å poste der.

Men:
  • Søkefunksjonen til dette forumet er ikke god, så det kan være vanskelig å finne fram med den. (Vi venter stadig på oppdatering av forumet, og det vil forhåpentlig hjelpe. @gustavf ?) Å bruke google eller andre søkemotorer er ofte bedre.
  • Å lage gode søk, krever kunnskap. Er du fersk som brygger, kan det være vanskelig. Og da er jo denne tråden veldig grei å ha.
Jeg flytta akkurat noen innlegg om drift av mølle til en tråd på nesten tre sider fra i fjor om samme tema. Der finnes det mye informasjon, og så kan eventuell ny informasjon havne der, også.

Tilbake
Topp