Det stemmer som
@loebrygg sier en Foreign Extra Stout, jeg er ikke fortrolig med det nye oppsettet og måtte tilsette 3 liter vann i løpet av kok, så det forklarer lav OG, det var enstegsmesk og jeg er rimelig sikker på at temperaturen var riktig, men det er klart at det varierte en grad i bunn og en i topp, selv rett etter røring.
Snakker om røring så tror jeg ikke jeg rørte i mesken mer enn en gang i løpet av den timen, var litt styr med nytt utstyr og det var samme dagen bror min var med og jeg ikke brygget aleine så blei noe styr.
Har boka, skal sjekke.
Host host* 10 dager, men da hadde den altså stått stille i 6 dager. Jeg fikk med en gjeng med trub, aner ikke om det har noe å si, og gjæra var absolutt bunnfelt og ølet klart som dagen. Kanskje jeg burde ha fått gjæra tilbake i suspensjon og ventet lengre.
Jeg har heller ikke hatt så lav utgjæring med S-04 før, hoff og denne som skulle stå til rundt jul. Jaja får vel bare prøve ei flaske om 1 uke å se.
Jaaaaaaau, var heldighvis en liten batch med 16x0,5 så om jeg merker antydning til overkarbonert øl når jeg tester en flaske så får den vel bare gå i do, var jo skivebom uansett. Flaskene står i en plastbeholder med lokk under en hylle i kjelleren så forhåpentligvis blir katastrofen noe minimert om det smeller
Og selvfølgelig, må ha den obligatoriske klagestrofa, ølet var jo godt, første brygget med eikechips å greier.
Sånn ferdig nå