Et par dagerEt par dager, tror jeg. Jeg hadde ikke fått blanda sukkerlaken skikkelig, så det var bare noen flasker som smalt. Gørrlei følelse; de sto i stua, men heldigvis med et teppe over. Det blei litt søl.
Et par dagerEt par dager, tror jeg. Jeg hadde ikke fått blanda sukkerlaken skikkelig, så det var bare noen flasker som smalt. Gørrlei følelse; de sto i stua, men heldigvis med et teppe over. Det blei litt søl.
Joda, det stemmer det. De bruker det de har tilgjengelig til oppdyrking, derav forskjellig farge.Det virker da veldig underlig. Hvorfor i all verden skulle de bruke malt med høyere EBC til å lage vørter for oppdyrking?
But if you say so ...![]()
Joda, det stemmer det. De bruker det de har tilgjengelig til oppdyrking, derav forskjellig farge.
Hei @Quintilian
Dersom du fyller øverste kar fullt med nederste kran stengt og kobler det til etter stormgjæring, vil det gå bra.
Når du åpner, vil det skaper undertrykk, og kun CO2 suges inn fra gjæringskaret.
Dersom det bobler luft fra nederste kar gjennom nederste kran, må du fylle vann i nederste kar slik at nederste tut er dekket.
Kan ikke fri meg fra tanken om at en heliumballong er enklere![]()
Vet ikke hvor nøyaktig dette er, men jeg har den forrige versjon som er en del treigere. Får den 15-20 sekunder på seg så viser den likt med Thermapen mk4 som jeg også har.Har lest litt i gamle tråder og ser at Thermapen er anbefalt, men disse har gått voldsomt opp i pris og ligger nå på 800-1000 for mk4.- (selv fra utlandet).
Vanligvis renner vørteren raskt ut av mesken.I dag lot jeg den som vanlig stå og renne seg ferdig hvor jeg så satte meskerøret i en bøtte.
Ser nå at det har kommet ca 2 liter med vørter i denne bøtta.Er det noe problem om denne tilsettes vørteren som nå har kokt i 15 minutter ?
Det går helt fint.Vanligvis renner vørteren raskt ut av mesken.I dag lot jeg den som vanlig stå og renne seg ferdig hvor jeg så satte meskerøret i en bøtte.
Ser nå at det har kommet ca 2 liter med vørter i denne bøtta.Er det noe problem om denne tilsettes vørteren som nå har kokt i 15 minutter ?
Du kan jo smake på. Er det ikke søtt så la det ligge i bøtta, hvertfall hvis du har beregnet volum til kok fra før av.Takk for hjelpen begge to. Da tilsetter jeg vørteren nå .
Har du riktig kobling til gass? Lysegrå?En ting eg sliter mye med er at gasskoblingene til corneliusfatene er innimellom vanvittig vanskelige å få ned på, koblet ordentlig til. Den kommer liksom ikkje over hakket.
Det frister å finne en slegge og dra til for å få den på.
Hva kommer sånt noe av?
Ja. Kulene lar seg lett bevege med fingen også.Har du riktig kobling til gass? Lysegrå?
Da veit jeg ikke. Å bytte mellom grå og svart kan bli klønete, men ellers burde det vel gå fint?Ja. Kulene lar seg lett bevege med fingen også.
Skulle tro det. Det er ikkje det at det ikkje går, det er bare merkverdig vanskelig og stridig av og til. Kan pakningene være "tørre" eller klissete og forårsake problemer?Da veit jeg ikke. Å bytte mellom grå og svart kan bli klønete, men ellers burde det vel gå fint?