Tråden for dumme spørsmål.

Vanligvis renner vørteren raskt ut av mesken.I dag lot jeg den som vanlig stå og renne seg ferdig hvor jeg så satte meskerøret i en bøtte.
Ser nå at det har kommet ca 2 liter med vørter i denne bøtta.Er det noe problem om denne tilsettes vørteren som nå har kokt i 15 minutter ?

Vanligvis renner vørteren raskt ut av mesken.I dag lot jeg den som vanlig stå og renne seg ferdig hvor jeg så satte meskerøret i en bøtte.
Ser nå at det har kommet ca 2 liter med vørter i denne bøtta.Er det noe problem om denne tilsettes vørteren som nå har kokt i 15 minutter ?

Nei, det burde gå helt fint. Men om du har truffet verdiene du ønsker kan denne tilsetningen endre dette.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det går helt fint.
Kort versjon.
Du får litt større volum som kan påvirke antall IBU du får etter kok.
Men det vil være lite.
En brygge app vil vise deg forskjellen hvis du vet volumet til kok.

En ting eg sliter mye med er at gasskoblingene til corneliusfatene er innimellom vanvittig vanskelige å få ned på, koblet ordentlig til. Den kommer liksom ikkje over hakket.
Det frister å finne en slegge og dra til for å få den på.
Hva kommer sånt noe av?

En ting eg sliter mye med er at gasskoblingene til corneliusfatene er innimellom vanvittig vanskelige å få ned på, koblet ordentlig til. Den kommer liksom ikkje over hakket.
Det frister å finne en slegge og dra til for å få den på.
Hva kommer sånt noe av?
Har du riktig kobling til gass? Lysegrå?

Da veit jeg ikke. Å bytte mellom grå og svart kan bli klønete, men ellers burde det vel gå fint?
Skulle tro det. Det er ikkje det at det ikkje går, det er bare merkverdig vanskelig og stridig av og til. Kan pakningene være "tørre" eller klissete og forårsake problemer?

OK. Virker ganske logisk. Bare overrasket over motstanden. Tusen takk.
Hvike fat er det du har? Jeg fikk noen fra mesterbrygg med doble o-ringer. Et helvete å få på ballockene, og enda verre å dra de av igjen. Skal når jeg får huska på det en eller anna gang bytte til originale poster med enkle o-ringer.

Sliter med dette, jeg også. Hjelper med smurning, men jeg legger merke til at o-ringene har begynt å henge litt ut og å "ruske seg opp". Kanskje på tide å bytte de...

Sitter og ser på dene pils-oppskriften: NM 08 LL3 - Tsjekkisk pils - Terje Wenaas (Trondhjem)

Gjæringen/lagringen har foregått som følger:
Gjæring/primærgjæring 35 dager ved 5 °C
Modning/sekundærgjæring 60 dager ved 8 °C
Lagring 200 dager ved 5 °C

Spørsmålet mitt er: Hvorfor ender man ikke opp med diacetyl-problematikk når man aldri gir ølet en "diacetyl-hvile" på 15-17 grader? :)

Det gjør man antakelig hvis ølet får anledning til å stå varmt litt. Men hvis ølet aldri kommer ut av kjøleskap, blir det vel faktisk ikke noe problem.

Tilbake
Topp