Tråden for dumme spørsmål.

Ta sjansen på 3-4 dager, kanskje?

Det er fryktelig vanskelig å si hvor lenge de bør stå. Du må jo forutsette at det stadig produseres mer kullsyre, men hvor langt prosessen er kommet har du ikke kjennskap til. Og du vil jo ikke at ølet skal bli flatt, heller.

Jeg har gjort det der, men det er lenge siden. Jeg tror jeg lot det stå en halv dag eller noe sånt. Det gikk bra (dvs. det begynte jo med at det smalt:confused:!).
Prøver etter 3 døgn da, sier det pang går det jo i dass uansett, og en lite karbonert stout er vel passe typeriktig :)

Hvor lenge hadde din stått å karbonert når det smalt?
 
Prøver etter 3 døgn da, sier det pang går det jo i dass uansett, og en lite karbonert stout er vel passe typeriktig :)

Hvor lenge hadde din stått å karbonert når det smalt?

Et par dager, tror jeg. Jeg hadde ikke fått blanda sukkerlaken skikkelig, så det var bare noen flasker som smalt. Gørrlei følelse; de sto i stua, men heldigvis med et teppe over. Det blei litt søl.
 
Aldri så galt at det ikke kan bli verre sier man.
Satte en "lett" starter (50g spraymalt og 1-1,5l vann) i går kveld.
Gjær fra november -19 skulle forsøkes gjenopplivet.
Glemte den og får ikke gjort noe med den før i morgen formiddag.
Tilsynelatende jobbet den godt tidlig i dag. 20 grader i rommet. Wlp 028.

Bør jeg gjøre et nytt forsøk eller kan den steppes opp?
-Forutsetter at den er utgjæret
 
@msevland var det ikke i denne tråden vi diskuterte blow-off-løsninger?

I så fall; hva tenker du om denne som jeg mekka til her om dagen?

Den er "potte tett" og om jeg har vann i begge kara så kan jeg suge opp vann fra karet i bunn ved å sutte på tuppen øverst (om det er lov å si) ;).

Det eneste jeg tenker på er at det øverste karet bare vil være ca 1/3 fullt da vannet vil renne ut av den nederste krana og ned i sekundærkaret.... Det innebærer at det øverste karet vil ha ca 1 liter luft i seg når gjæringen settes i gang, og det er sannsynlig at denne luften ikke vil presses helt ut av CO2en, så den vil muligens bli trukket tilbake i karet ved cold crash...?

IMG_5542.jpeg IMG_5543.jpeg
 
Hei @Quintilian
Dersom du fyller øverste kar fullt med nederste kran stengt og kobler det til etter stormgjæring, vil det gå bra.
Når du åpner, vil det skaper undertrykk, og kun CO2 suges inn fra gjæringskaret.
Dersom det bobler luft fra nederste kar gjennom nederste kran, må du fylle vann i nederste kar slik at nederste tut er dekket.

Kan ikke fri meg fra tanken om at en heliumballong er enklere :)
 
Hei @Quintilian
Dersom du fyller øverste kar fullt med nederste kran stengt og kobler det til etter stormgjæring, vil det gå bra.
Når du åpner, vil det skaper undertrykk, og kun CO2 suges inn fra gjæringskaret.
Dersom det bobler luft fra nederste kar gjennom nederste kran, må du fylle vann i nederste kar slik at nederste tut er dekket.

Kan ikke fri meg fra tanken om at en heliumballong er enklere :)

Takk for tips til bruk. Blir sikkert at jeg kjøper en heliumballong for å eksperimentere etter hvert, men nå var det to gamle plastbokser og to kraner jeg tilfeldigvis hadde liggende. Blir testet på en pils til uka :)
 
Jeg kunne gjerne tenke meg å temperatur-korrigere alle termometrene vi benytter når vi brygger... Både STC-1000, Brewtools BT80 og det analoge med justeringsskrue... Har lest litt i gamle tråder og ser at Thermapen er anbefalt, men disse har gått voldsomt opp i pris og ligger nå på 800-1000 for mk4.- (selv fra utlandet).

Noen nevnte i en tidligere tråd at man kan benytte et vanlig menneske-termometer :rolleyes: til dette formålet da disse skal være veldig nøyaktige fra fabrikk... Tror dere at jeg kan putte et slikt digitalt termometer i en kopp med vann sammen med de andre termometrene som skal kalibreres og deretter benytte divergensene som offset-verdier? :)
 
Vanligvis renner vørteren raskt ut av mesken.I dag lot jeg den som vanlig stå og renne seg ferdig hvor jeg så satte meskerøret i en bøtte.
Ser nå at det har kommet ca 2 liter med vørter i denne bøtta.Er det noe problem om denne tilsettes vørteren som nå har kokt i 15 minutter ?
 
Vanligvis renner vørteren raskt ut av mesken.I dag lot jeg den som vanlig stå og renne seg ferdig hvor jeg så satte meskerøret i en bøtte.
Ser nå at det har kommet ca 2 liter med vørter i denne bøtta.Er det noe problem om denne tilsettes vørteren som nå har kokt i 15 minutter ?

Nei, det burde gå helt fint. Men om du har truffet verdiene du ønsker kan denne tilsetningen endre dette.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vanligvis renner vørteren raskt ut av mesken.I dag lot jeg den som vanlig stå og renne seg ferdig hvor jeg så satte meskerøret i en bøtte.
Ser nå at det har kommet ca 2 liter med vørter i denne bøtta.Er det noe problem om denne tilsettes vørteren som nå har kokt i 15 minutter ?
Det går helt fint.
Kort versjon.
Du får litt større volum som kan påvirke antall IBU du får etter kok.
Men det vil være lite.
En brygge app vil vise deg forskjellen hvis du vet volumet til kok.
 
En ting eg sliter mye med er at gasskoblingene til corneliusfatene er innimellom vanvittig vanskelige å få ned på, koblet ordentlig til. Den kommer liksom ikkje over hakket.
Det frister å finne en slegge og dra til for å få den på.
Hva kommer sånt noe av?
 
En ting eg sliter mye med er at gasskoblingene til corneliusfatene er innimellom vanvittig vanskelige å få ned på, koblet ordentlig til. Den kommer liksom ikkje over hakket.
Det frister å finne en slegge og dra til for å få den på.
Hva kommer sånt noe av?
Har du riktig kobling til gass? Lysegrå?
 
Tilbake
Topp