Tråden for dumme spørsmål.

"Copper is a necessary trace ion in brewing. Insufficient copper can manifest itself as sulfurous odors in the finished beer and poor yeast health. Copper is not typically a problem in brewing since yeast uptake virtually all copper and little to none make it into the beer."

Jeg har ingen kobber i utstyret og bruker ofte flaskevann, som ikke har noe som helst, og lurer på om det kan være noe av grunnen til H2S når jeg brygger undergjæret.
 
Noen som bruker ett stykke kobberør i kokekjelen når nada av bryggeutstyret er i kobber, eller er det utdatert og unødvendig?

Tro ikke det har noen positiv funksjon, nei. I den grad det blir med over i det ferdige ølet, bidrar det til oksidering, og er altså negativt for holdbarheta til ølet: http://themodernbrewhouse.com/wp-content/uploads/2016/11/Metals-and-Beer-Stability.pdf

Mener Charlie Bamforth sier noe sånt, også, i en av beersmithpodcastene.
 
Tro ikke det har noen positiv funksjon, nei. I den grad det blir med over i det ferdige ølet, bidrar det til oksidering, og er altså negativt for holdbarheta til ølet: http://themodernbrewhouse.com/wp-content/uploads/2016/11/Metals-and-Beer-Stability.pdf

Mener Charlie Bamforth sier noe sånt, også, i en av beersmithpodcastene.
Jeg forstår at kobber på kald side er uønsket av mange grunner, og jeg leser at gjæra bruker det alle meste som kommer av kobber under kok, altså, vi snakker jo om mindre mengder enn ved bruk av spiralkjøler av kobber, burde vel vært noe mer å finne om spiralkjølere av kobber var dårlig for ølet?
 
"Copper is a necessary trace ion in brewing. Insufficient copper can manifest itself as sulfurous odors in the finished beer and poor yeast health. Copper is not typically a problem in brewing since yeast uptake virtually all copper and little to none make it into the beer."


Jeg har ingen kobber i utstyret og bruker ofte flaskevann, som ikke har noe som helst, og lurer på om det kan være noe av grunnen til H2S når jeg brygger undergjæret.

Maltet burde bidra med det som trengs. Men jeg sliter med det samme problemet, og nå blei jeg nysgjerrig. Vannet mitt har 0,0016 mg/l kobber; jeg aner ikke om det er unormalt. Noen som har tall for Oslo eller Oppegård, som er steder der det brygges mye god pils:)?
 
Sist redigert:
"For copper, a reduction of concentration was observed during wort boiling and wort treatment, as well as during fermentation. Only copper addition to the cold wort led to a slightly higher content in the final beer."
"Beer with the addition of iron or copper to cold wort showed similar flavour stability to the reference beer." Sitat fra artikelen Finn Berger la ut link til sier det samme som jeg har lest tidligere at kobber ikke er noe problem i bryggingen.
 
"For copper, a reduction of concentration was observed during wort boiling and wort treatment, as well as during fermentation. Only copper addition to the cold wort led to a slightly higher content in the final beer."
"Beer with the addition of iron or copper to cold wort showed similar flavour stability to the reference beer." Sitat fra artikelen Finn Berger la ut link til sier det samme som jeg har lest tidligere at kobber ikke er noe problem i bryggingen.
Helt enig der, jeg spør om det motsatte, vil vørter med svært lite kobber være uheldig for gjær og dermed gjæringa?
 
Jeg forstår at kobber på kald side er uønsket av mange grunner, og jeg leser at gjæra bruker det alle meste som kommer av kobber under kok, altså, vi snakker jo om mindre mengder enn ved bruk av spiralkjøler av kobber, burde vel vært noe mer å finne om spiralkjølere av kobber var dårlig for ølet?

Jeg har ikke noen begrunna mening om det; jeg bare veit at det er en del av lodo-konseptet å hive ut alt av kobber: "Copper, Brass and Aluminum can introduce potential for oxidation reactions". Og det dreier seg om den varme sida.

Gjærnæring inneholder muligens noe kobber?

Jeg er villig til å prøve det meste for å bli kvitt svovellukt og -smak, inkludert en bit kobberrør i kjelen.
 
Jeg bruker vørterkjøler av kobber og merker skjeldent svovelforbindelser under gjæring untatt når jeg lager sider. Om det er på grunn av kobber eller at jeg stort sett gjærer forholdsvis varmt når jeg lager pils ag andre lagerøl kan jo være litt usikert. Ble plutslig fristet til å gjøre en test ved anledning.
 
Jeg har ikke noen begrunna mening om det; jeg bare veit at det er en del av lodo-konseptet å hive ut alt av kobber: "Copper, Brass and Aluminum can introduce potential for oxidation reactions". Og det dreier seg om den varme sida.

Gjærnæring inneholder muligens noe kobber?

Jeg er villig til å prøve det meste for å bli kvitt svovellukt og -smak, inkludert en bit kobberrør i kjelen.
Jeg har prøvd å finne ut om wyeast sin gjærnæring har det, men finner ingenting så jeg tviler. Altså jeg vet ikke hvorfor det er et gjentagende problem hos meg, men jeg er villig til å prøve hva som helst på dette punktet, men om det skal være tilstrekkelig i malten så er det vel neppe der problemet ligger:(
 
Jeg bruker vørterkjøler av kobber og merker skjeldent svovelforbindelser under gjæring untatt når jeg lager sider. Om det er på grunn av kobber eller at jeg stort sett gjærer forholdsvis varmt når jeg lager pils og andre lagerøl kan jo være litt usikkert. Ble plutslig fristet til å gjøre en test ved anledning.
Gjør du det er vi i alle fall 2 som ville satt veldig pris på det :) Jeg må nok gå over andre ting i prosessen min enn bare dette med kobber, men jeg leser og leser og prøver å finne løsninger som vil forbedre prosessen og kanskje til slutt finne ut av det.
 
Vetta katten om jeg har noe kobber liggende og slenge:( - får tenke meg om litt. Jeg har fundert på å sette en liten batch helles - det hadde jo passa bra. Jeg har ikke noe tru på at det skader, så jeg skal prøve.
Bor ikke du på landet? Du har sikkert noe kobber på låven.
 
Vetta katten om jeg har noe kobber liggende og slenge:( - får tenke meg om litt. Jeg har fundert på å sette en liten batch helles - det hadde jo passa bra. Jeg har ikke noe tru på at det skader, så jeg skal prøve.
En 50 øring er 97% kobber, 2,5% sink og 0,5% tinn, en skulle jo tro at det vil gjøre susen?

Hva du uansett ender opp med å bruke ville jeg vasket det godt:D
 
En 50 øring er 97% kobber, 2,5% sink og 0,5% tinn, en skulle jo tro at det vil gjøre susen?

Hva du uansett ender opp med å bruke ville jeg vasket det godt:D

50-øringer gikk av bruk for så lenge sida at de sikkert kan være bærere av yersinia pestis, men i og med at de skal i kok, skal vel det gå bra. Vi har sikkert liggende noen her.

Skal jeg være gjerrig, eller skal jeg spandere et par kroner?

Pokker heller, folk hiver jo digre kjølere nedi. @PetterL Den kjøler'n din må da bestå av et halvt tonn kobber; hvordan har du det med H2S i pilsen din?
 
50-øringer gikk av bruk for så lenge sida at de sikkert kan være bærere av yersinia pestis, men i og med at de skal i kok, skal vel det gå bra. Vi har sikkert liggende noen her.

Skal jeg være gjerrig, eller skal jeg spandere et par kroner?

Pokker heller, folk hiver jo digre kjølere nedi. @PetterL Den kjøler'n din må da bestå av et halvt tonn kobber; hvordan har du det med H2S i pilsen din?
Joda det er jo en stund siden, men jeg vet jeg har noen liggende å slenge, jeg er ikke uforsiktig med pengene mine, ja bortsett fra en viss hobby, men jeg leverer ikke inn 50 øringer for å få smør på brødskiva heller:D
 
Tilbake
Topp