Tråden for dumme spørsmål.

Hender det at hydrometer er veldig unøyaktige?

Når jeg brygget Viennaen over her så var SG lav etter mesking målt med Alla france refraktometer som skal være veldig nøyaktig, og jeg holdt tilbake 6 liter skyllevann samt kokte en halvtime ekstra for å komme opp på 1.046 som var estimert preboil.
Etter kok fikk jeg 1.050 på refraktometeret og fant ut at det fikk holde, men oppdaget etter kjøling at hydrometerprøven viste den estimerte OGen på 1.054.

Dette er et billig hydrometer, er det rimelig å anta at det er det som er feil, og ikke det dyre refraktometeret?

Begge deler viser 1.000 i rent vann.
 
Jeg brygger en «gullpils» på en bb60. Den første humlen skal i fwh. Er det rett før kok, eller med en gang jeg setter på kok? Det tar tid på en bb60 å komme opp til kok.
 
Hender det at hydrometer er veldig unøyaktige?

Når jeg brygget Viennaen over her så var SG lav etter mesking målt med Alla france refraktometer som skal være veldig nøyaktig, og jeg holdt tilbake 6 liter skyllevann samt kokte en halvtime ekstra for å komme opp på 1.046 som var estimert preboil.
Etter kok fikk jeg 1.050 på refraktometeret og fant ut at det fikk holde, men oppdaget etter kjøling at hydrometerprøven viste den estimerte OGen på 1.054.

Dette er et billig hydrometer, er det rimelig å anta at det er det som er feil, og ikke det dyre refraktometeret?

Begge deler viser 1.000 i rent vann.
passa på å ta hydrometermålingene av både vørter og vann ved 20 grader?
 

Hmm...dersom ikke hydrometeret er helt på trynet feilmerka og leser 1.000 i 20 graders vann så stoler jeg mer på slike gamle analoge patenter enn noe som involverer elektrisitet...

Jeg har to hydrometere; 1 billig Europrishydrometer som viser 1.002 i vann og et noe dyrere fra bryggesjappe som er spot on..1.000... kjører jeg begge i en vørter på 1.050 vise det billigste 1.052, ergo er målefeilen konstant over skalaen...
 
Jeg så i frysa at det lå litt gammel humle der. Det jeg lurer på er om det kan brukes. Er det bare smaken som blir mindre, eller kan det rett og slett bli dårlig smak av det?
 
Jeg så i frysa at det lå litt gammel humle der. Det jeg lurer på er om det kan brukes. Er det bare smaken som blir mindre, eller kan det rett og slett bli dårlig smak av det?

Du får lukte og gjøre det opp en mening
Hvis du mener den har ligget lenge ville jeg kanskje brukt 10% hvis du tenker den kun egner seg som bitterhumle
 
Har eg drept gjæra?
Hei, eg har sett mitt første brygg med Lallemand voss kveik, 22g tørr til 20 liter. Eg har eit gammalt kjøleskap, varmebelte på 25w og inkbird til gjeringsskap. Planen var å gjære på 37C.

Men varmebeltet står på heile tida for å holde den tempen, eg er redd det blir for varmt i nærheita av belte, 45-50C uten å ha noke godt å måle det med. Temp i skapet er no 32C.
OG 1.074, SG 1.042 to daga seinare. No er det ingen aktivitet i gjærlåsen

Skal eg skru ned tempen for å få jamnare temp i bøtta? Burde eg ha i ny gjær? Eller ha is i magen og la det stå
 
Inkbird 308wifi eller 310

jeg kjøpte plutselig et kjøleskap jeg tenkte å bruke til gjæring. Endelig få kontroll på den parameteren. Det jeg lurer på er hvilken temperaturstyringsenhet jeg bør kjøpe. 308 har wifi, som gjør at alt kan styres på app. 310 kan forhåndsprogrammeres. Hvilke anbefaler du?

hva brukes som varmekilde?
 
Inkbird 308wifi eller 310

jeg kjøpte plutselig et kjøleskap jeg tenkte å bruke til gjæring. Endelig få kontroll på den parameteren. Det jeg lurer på er hvilken temperaturstyringsenhet jeg bør kjøpe. 308 har wifi, som gjør at alt kan styres på app. 310 kan forhåndsprogrammeres. Hvilke anbefaler du?

hva brukes som varmekilde?
Jeg hadde gått for wifi, men har tilt og det har lært meg at gjæringsforløp vil avvike noe så å kunne følge med å stille deretter er bedre enn å stole på forhåndsinnstillinger, det var mine 10 øre i alle fall.
 
Inkbird 308wifi eller 310

jeg kjøpte plutselig et kjøleskap jeg tenkte å bruke til gjæring. Endelig få kontroll på den parameteren. Det jeg lurer på er hvilken temperaturstyringsenhet jeg bør kjøpe. 308 har wifi, som gjør at alt kan styres på app. 310 kan forhåndsprogrammeres. Hvilke anbefaler du?

hva brukes som varmekilde?
Helt enig med @Kloakk her. Jeg kjøpte før den med wifi kom, og det er flere ganger jeg gjerne skulle hatt muligheten til å fjernstyre.
 
hva brukes som varmekilde?

Jeg vil ikke anbefale bruk av både kjøle- og varmekilde samtidig. La romtemperatur styre temperaturen opp (eller ned). Da unngår du "jojo-effekten."

Jeg, som aldri trenger å øke temperaturen over romtemperatur med den gjæren jeg bruker, har pensjonert varmebeltet mitt.
 
Jeg vil ikke anbefale bruk av både kjøle- og varmekilde samtidig. La romtemperatur styre temperaturen opp (eller ned). Da unngår du "jojo-effekten."

Jeg, som aldri trenger å øke temperaturen over romtemperatur med den gjæren jeg bruker, har pensjonert varmebeltet mitt.

hvordan funker dette i praksis. Bare ikke koble til noe varmekilde? Kjøleskapet skal stå i garasjen. Nå er det 11 grader der.
 
hvordan funker dette i praksis. Bare ikke koble til noe varmekilde? Kjøleskapet skal stå i garasjen. Nå er det 11 grader der.
Jeg bruker en av disse Varmerør, 45w - 30 cm - Marineshop AS i bunnen av gjæringsskapet, ingen jojo effekt her så lenge temperaturføleren til inkbirden er mot karet og isolert for lufttemperatur :) Jeg har vifte, så tør ikke si hvordan det vil fungere uten.

received_354008162551956.jpeg
 
hvordan funker dette i praksis. Bare ikke koble til noe varmekilde? Kjøleskapet skal stå i garasjen. Nå er det 11 grader der.
Du stiller ønsket temp på ink.bird, f.eks 18 grader for en ale. Så kan du stille hvor mange grader over og under temperaturen du har valgt den får gå før kjøling kobler inn og eventuelt varme slår seg på. Jeg har 0,3 grader over og under. I tilfellet med 18 grader, vil kjøleskapet slå seg på ved 18,3. Når den når 17,7 slår kjøleskapet seg av og ev. Varmen på. Står kjøleskapet i garasjen trenger du også varme. Søk på varmeplate, de fleste bryggebutikker selger det.
 
Tilbake
Topp