Mc.
Norbrygg-medlem
32 liter vann og 5.35 kg malt blir 6 liter pr kg malt. Da ligger jeg under ser jeg.Hva er innstillinga på kverna? Jeg fikk dårligere utbytte når jeg brygga hveteøl inntil jeg blei klar over at hveten krever trangere innstilling enn bygg; helst maks1.00 mm. Da er problemet selvfølgelig ikke meskeeffektiviteten, som inkluderer hvor effektivt du skyller, men bare sjølve konversjonseffektiviteten.
Men dette er du antaklig klar over, så om kverninga ikke er årsaken, er nok 67% litt i underkant. Hvor god konversjonseffektiviteten er, kan du jo sjekke i denne tabellen over max konversjonseffektivitet:
Vis vedlegget 48608
Table 1 - Extract content or gravity of the first wort based on the mash thickness. 100% mash efficiency, 80% fine grind extract and 4% moisture content of the malt were assumed for the grist
Kilde: https://braukaiser.com/wiki/index.php/Understanding_Efficiency
Kverna er stilt på 1.27 mm så der har jeg kanskje forklaringen. Hveten burde vært kvernet for seg selv. Det visste jeg egentlig.
Men så var det det der med spontanbrygging da. Gikk på med lykkelig dødsforakt og peiset på. Måtte jo bruke den topphøstete gjæra. Får tilsette litt sukkerlake om en 3 dagers tid så blir det bra.