Aner ikke hva det hvite er, men ser nesten ut som at det er spindelvev/noe på den?
Jo, det er det det er ja. Klarte ikke å koble hvorfor du kikket på maltet gjennom et plastlag..Du tenker ikke på gjenskinn fra plast/vakumposen?
Til det siste: Det spiller ingen rolle hvilket du velger, men jeg ville valgt spraymalt, fordi holdbarheten er bedre - så vidt jeg veit, da.Ekstraktsett øl - IPA, Pale Ale m.m. | Brewshop.no
Hos Brewshop finner du ekstraktsett i alle varianter, fra IPA til ciderekstrakt. Finn dine smaker og kjøp her!www.bryggselv.no
I oppskriften står det "Til dette ekstraktsettet vil du også trenge i tillegg 1kg spraymalt for å oppnå ønsket alkoholprosent."
To spørsmål som sikkert er komplett idiotiske, men første er.
Spraymalten de selger er i 0,45 kg poser, det tislvarer 0,9 og ikke 1. Har det noe å si?
Litt lengre ned står det: "
Betyr det at man enten velger spraymalten eller maltekstrakten som er linket? Eller begge?
- Spraymalt/maltekstrakt erstatter Mangrove Jack's Pure Malt Enhancer og Mangrove Jack's Brew Enhancer"
edit: fant oppskriften på nett og er enten eller ja. Dog, spørsmålet om man MÅ ha 1 kilo står forøvrig, samt hvilke type spraymalt som egentlig bør brukes.
Mer sukker => mer alkohol. Men også en viss fare for produksjon av fuselalkoholer. Dog; det er et komplisert ema.Så ikke ut som den jeg linket til inneholdt noe sukker av noe slag? Hva skjer hvis man bruker mer? Høyere alkoprosent?
Alle "Brew Enhancer" er blanding av dekstrose (druesukker) og spraymalt.Så ikke ut som den jeg linket til inneholdt noe sukker av noe slag? Hva skjer hvis man bruker mer? Høyere alkoprosent?
Kanskje visst du tar et par steg med en starter?Har en pose W-34/70 med utløpsdato 05/2020. Har vært oppbevart i kjøleskapet hele tiden. Håp om at det står til liv?
Hei
Slenger innom tråden for dummies. Har fått gjentatte lave OG målinger på all grain settene mine. Har nå meska iht veiledning fra bla Finn og Miguel, men selv da fikk jeg 1055 mot target 1066. Ble berget av litt sukker..endte på 1064, lever godt med det Jeg brygger 25 ltrs all grain på en enkel BB60 med maltrør, utover det ingen automatikk etc. Brygget var en India Pale Ale og tror det skal gå bra. Men, jeg følte jeg tok godt i mht meskevann , dog var ikke hele maltsenga under vann til enhver tid. Gikk litt på akkord mht skyllemengde for å bløte malten, men er det sånn å forstå at malten under mesking til enhver tid skal stå under vann?
For ordens skyld, jeg målte SG / OG med både refraktometer og hydrometer hvorav begge er " kalibrert" iht standard.
Skal til med en Belgisk Tripe ( all grain) i morgen. Mer vann i mesk og mindre til skylling?
Endte forøvrig opp med target mengde, 25 ltr til vørter etter å ha tatt høyde for trub, avkok og det som blir igjen i malten.
Ha en fin aften
Mvh
Terje H.
Maltsenga ska alltid være under vann, også under skyllinga, helt fram til væskenivået synker under fordi det ikke er mer vann igjen å tilføre.Hei
Slenger innom tråden for dummies. Har fått gjentatte lave OG målinger på all grain settene mine. Har nå meska iht veiledning fra bla Finn og Miguel, men selv da fikk jeg 1055 mot target 1066. Ble berget av litt sukker..endte på 1064, lever godt med det Jeg brygger 25 ltrs all grain på en enkel BB60 med maltrør, utover det ingen automatikk etc. Brygget var en India Pale Ale og tror det skal gå bra. Men, jeg følte jeg tok godt i mht meskevann , dog var ikke hele maltsenga under vann til enhver tid. Gikk litt på akkord mht skyllemengde for å bløte malten, men er det sånn å forstå at malten under mesking til enhver tid skal stå under vann?
For ordens skyld, jeg målte SG / OG med både refraktometer og hydrometer hvorav begge er " kalibrert" iht standard.
Skal til med en Belgisk Tripe ( all grain) i morgen. Mer vann i mesk og mindre til skylling?
Endte forøvrig opp med target mengde, 25 ltr til vørter etter å ha tatt høyde for trub, avkok og det som blir igjen i malten.
Ha en fin aften
Mvh
Terje H.
Du får dårligere utbytte ved kontinuerlig skylling når du brygger 25 liter batcher på ei maskin dimensjonert for 50 liter. Prøv å brygge femti liter og se om samme avviket er der.Hei
Ha en fin aften
Mvh
Terje H.