Tråden for dumme spørsmål.

Er det bare meg, eller ser denne malten litt "grå og trist" ut?
Grist til IPA (Golden Promise, hvete, Naked Oat og syremalt)

DSC071841211.jpg
 

I oppskriften står det "Til dette ekstraktsettet vil du også trenge i tillegg 1kg spraymalt for å oppnå ønsket alkoholprosent."

To spørsmål som sikkert er komplett idiotiske, men første er.
Spraymalten de selger er i 0,45 kg poser, det tislvarer 0,9 og ikke 1. Har det noe å si?

Litt lengre ned står det: "
Betyr det at man enten velger spraymalten eller maltekstrakten som er linket? Eller begge?


edit: fant oppskriften på nett og er enten eller ja. Dog, spørsmålet om man MÅ ha 1 kilo står forøvrig, samt hvilke type spraymalt som egentlig bør brukes.
 
Sist redigert:

I oppskriften står det "Til dette ekstraktsettet vil du også trenge i tillegg 1kg spraymalt for å oppnå ønsket alkoholprosent."

To spørsmål som sikkert er komplett idiotiske, men første er.
Spraymalten de selger er i 0,45 kg poser, det tislvarer 0,9 og ikke 1. Har det noe å si?

Litt lengre ned står det: "
Betyr det at man enten velger spraymalten eller maltekstrakten som er linket? Eller begge?


edit: fant oppskriften på nett og er enten eller ja. Dog, spørsmålet om man MÅ ha 1 kilo står forøvrig, samt hvilke type spraymalt som egentlig bør brukes.
Til det siste: Det spiller ingen rolle hvilket du velger, men jeg ville valgt spraymalt, fordi holdbarheten er bedre - så vidt jeg veit, da.

Så vidt jeg veit (igjen) er "enhancere" en blanding (50/50) av druesukker og spraymalt. Jeg ville slengt i 100 gram vanlig sukker for å komme opp i 1 kg, om det er viktig for deg å være nøyaktig. Men ellers spiller egentlig den forskjellen på 100 gr fint liten rolle. Du vil ikke merke det på ølet.

Reint spraymalt (eller maltekstrakt) er forøvrig bedre enn enhancer i de fleste tilfeller, bl.a. fordi det gir smak, og mer næring til gjæren. Bruker du enhancer, bør du i alle fall bruke gjærnæring.

Å bruke enhancer vil jo egentlig si at du erstatter noe av maltet med druesukker, og i noen øltyper kan det være ønskelig. Da er jo enhancer et greit valg. (Om du bruker druesukker eller vanlig farin spiller forøvrig etter de flestes mening ingen rolle, bare så det er sagt, også.)

Weissbier er ikke en av de øltypene jeg ville brukt sukker til.

Siden jeg holder på :1 kg spraymalt gir ikke like mye alkohol som 1 kg enhancer, fordi druesukkeret i enhanceren er 100% gjærbart. Spraymalt inneholder ulike sukkerarter, og ikke alt er gjærbart. Men det trenger du ikke bekymre deg om her, om jeg forstår det BS skriver, rett.
 
Sist redigert:
Har en pose W-34/70 med utløpsdato 05/2020. Har vært oppbevart i kjøleskapet hele tiden. Håp om at det står til liv?
 
Jeg blir omsider nødt å skaffe meg en ph-måler, jeg ser kegland har et med ATC og 3.punkts kalibrering pluss billig probe om man trenger ny, menne så er det jo det samme gamle om at man får det man betaler for..

Noen som bruker kegland sitt eller som har en ph-måler de vil anbefale?
 
Hei:)
Slenger innom tråden for dummies. Har fått gjentatte lave OG målinger på all grain settene mine. Har nå meska iht veiledning fra bla Finn og Miguel, men selv da fikk jeg 1055 mot target 1066. Ble berget av litt sukker..endte på 1064, lever godt med det:) Jeg brygger 25 ltrs all grain på en enkel BB60 med maltrør, utover det ingen automatikk etc. Brygget var en India Pale Ale og tror det skal gå bra. Men, jeg følte jeg tok godt i mht meskevann , dog var ikke hele maltsenga under vann til enhver tid. Gikk litt på akkord mht skyllemengde for å bløte malten, men er det sånn å forstå at malten under mesking til enhver tid skal stå under vann?
For ordens skyld, jeg målte SG / OG med både refraktometer og hydrometer hvorav begge er " kalibrert" iht standard.
Skal til med en Belgisk Tripe ( all grain) i morgen. Mer vann i mesk og mindre til skylling?
Endte forøvrig opp med target mengde, 25 ltr til vørter etter å ha tatt høyde for trub, avkok og det som blir igjen i malten.
Ha en fin aften:)
Mvh
Terje H.
 
Hei:)
Slenger innom tråden for dummies. Har fått gjentatte lave OG målinger på all grain settene mine. Har nå meska iht veiledning fra bla Finn og Miguel, men selv da fikk jeg 1055 mot target 1066. Ble berget av litt sukker..endte på 1064, lever godt med det:) Jeg brygger 25 ltrs all grain på en enkel BB60 med maltrør, utover det ingen automatikk etc. Brygget var en India Pale Ale og tror det skal gå bra. Men, jeg følte jeg tok godt i mht meskevann , dog var ikke hele maltsenga under vann til enhver tid. Gikk litt på akkord mht skyllemengde for å bløte malten, men er det sånn å forstå at malten under mesking til enhver tid skal stå under vann?
For ordens skyld, jeg målte SG / OG med både refraktometer og hydrometer hvorav begge er " kalibrert" iht standard.
Skal til med en Belgisk Tripe ( all grain) i morgen. Mer vann i mesk og mindre til skylling?
Endte forøvrig opp med target mengde, 25 ltr til vørter etter å ha tatt høyde for trub, avkok og det som blir igjen i malten.
Ha en fin aften:)
Mvh
Terje H.

Det er vel ingen grunn til å skylle når du brygger 25 liter på en BB60? BB60 med maltrør har mye dødplass (dead-space). Jeg pleier å sirkulere vekselvis gjennom maltrøret og på utsiden, for å være sikker på at du ikke blander inn "rent" vann når du hever maltrøret.
 
Ok :) men er det behov for å heve maltrøret i det hele tatt? Jeg ser jo at det er plenty plass til alt vannet i en 1gang, men får jeg skylt ut alt sukkeret da? Rådet var å meske som normalt, ikke heve røret, tappe av litt, eller alt tilsette skyllevann iht beregning , røre godt om , vorlaufe litt og la det stå 20 min før siste avtapping. Deretter helle alt tilbake i BB60 for kok m.m. :)
 
Hei:)
Slenger innom tråden for dummies. Har fått gjentatte lave OG målinger på all grain settene mine. Har nå meska iht veiledning fra bla Finn og Miguel, men selv da fikk jeg 1055 mot target 1066. Ble berget av litt sukker..endte på 1064, lever godt med det:) Jeg brygger 25 ltrs all grain på en enkel BB60 med maltrør, utover det ingen automatikk etc. Brygget var en India Pale Ale og tror det skal gå bra. Men, jeg følte jeg tok godt i mht meskevann , dog var ikke hele maltsenga under vann til enhver tid. Gikk litt på akkord mht skyllemengde for å bløte malten, men er det sånn å forstå at malten under mesking til enhver tid skal stå under vann?
For ordens skyld, jeg målte SG / OG med både refraktometer og hydrometer hvorav begge er " kalibrert" iht standard.
Skal til med en Belgisk Tripe ( all grain) i morgen. Mer vann i mesk og mindre til skylling?
Endte forøvrig opp med target mengde, 25 ltr til vørter etter å ha tatt høyde for trub, avkok og det som blir igjen i malten.
Ha en fin aften:)
Mvh
Terje H.
Maltsenga ska alltid være under vann, også under skyllinga, helt fram til væskenivået synker under fordi det ikke er mer vann igjen å tilføre.

Nå har jeg som sagt aldri brukt maltrør, men jeg lurer på om 3:1 gir deg en for tjukk mesk? Normalt er 3:1 et veldig greit forhold mellom vann og malt, men her blir det jo mye væske som ikke er blanda med maltet.Og kommer du i praksis under 2,5:1, sier teorien at du får et noe dårligere utbytte. men jeg veit ikke om det er sånn det funker.

Uansett; det kan nesten ikke forklare det store avviket, så jeg regner med at det er skyllinga som ikke har fungert godt.

Det er fristende å foreslå å bytte ut maltrøret med en vanlig falskbunn, men jeg veit ikke hvor lett det er å koble den til kraninntaket. Jeg husker ikke hvordan det ser ut på BB60'n. Har krana gjenger på innsida? I så fall skal det jo gå greit.
 
Hei:)
Slenger innom tråden for dummies. Har fått gjentatte lave OG målinger på all grain settene mine. Har nå meska iht veiledning fra bla Finn og Miguel, men selv da fikk jeg 1055 mot target 1066. Ble berget av litt sukker..endte på 1064, lever godt med det:) Jeg brygger 25 ltrs all grain på en enkel BB60 med maltrør, utover det ingen automatikk etc. Brygget var en India Pale Ale og tror det skal gå bra. Men, jeg følte jeg tok godt i mht meskevann , dog var ikke hele maltsenga under vann til enhver tid. Gikk litt på akkord mht skyllemengde for å bløte malten, men er det sånn å forstå at malten under mesking til enhver tid skal stå under vann?
For ordens skyld, jeg målte SG / OG med både refraktometer og hydrometer hvorav begge er " kalibrert" iht standard.
Skal til med en Belgisk Tripe ( all grain) i morgen. Mer vann i mesk og mindre til skylling?
Endte forøvrig opp med target mengde, 25 ltr til vørter etter å ha tatt høyde for trub, avkok og det som blir igjen i malten.
Ha en fin aften:)
Mvh
Terje H.
Du får dårligere utbytte ved kontinuerlig skylling når du brygger 25 liter batcher på ei maskin dimensjonert for 50 liter. Prøv å brygge femti liter og se om samme avviket er der.
 
Joda det skulle gå bra det å bytte ut røret vil jeg tro:)
Men det hjalp på å høre at maltsenga alltid skal være under vann...det har den til dags dato aldri vært hos meg, men i morgon i morgon:)
Gjør et forsøk med Triple Belgisk imorgen. Ser også poenget med batcher dimensjonert for kokeren:) Fruen er på gli og ser gleden slekta har av at jeg brygger litt, ny koker står på lista etterhvert;)
 
Tilbake
Topp