Tråden for dumme spørsmål.

Du har fått mange gode svar her. Men jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor du trenger å skylle når du brygger et 25 liters sett på en BB60. Du vil i ethvert fall spare mye tid ved å bare meske i tilstrekkelig meskevann, så heve maltrøret og la det renne av seg. I den prosessen er det viktig og ikke starte oppvarming til kok før hele maltrøret er over væskenivået i kokern for å unngå astringens.
Man skyller vel for å få ut mer av den sukkerholdige vørteren som ellers blir liggende igjen i masken som helles ut.
 
Har to småbatcher med mjød stående. Er på sjette uka, og SG er 0.996 på en med blåbær, og 1.002 på en rein honningmjød. Begynner å tenke på hva jeg må gjøre for å enten racke til ny bøtte eller når den tid kommer flaske. Bestilte to 12 liter Cornelius fat, som jeg likevel skulle ha. Planen er å tappe til purget fat, og riste ut CO2, før mottrykksfylling til flasker. Føler meg tryggere med denne metoden enn å kjøre en bryggespade og drill nedi for å degasse.

Noen med erfaring på hva som er best practice?
 
Du har fått mange gode svar her. Men jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor du trenger å skylle når du brygger et 25 liters sett på en BB60. Du vil i ethvert fall spare mye tid ved å bare meske i tilstrekkelig meskevann, så heve maltrøret og la det renne av seg. I den prosessen er det viktig og ikke starte oppvarming til kok før hele maltrøret er over væskenivået i kokern for å unngå astringens.
Heisan:)
Det er slik du sier jeg ser for meg neste brygg. Bergne alt vann, deadspace 3 ltr, dampavkok 5 ltr/t samt det som blir igjen i malten slik at det ( dette tatt i betraktning) ender opp med ca 25 ltr til gjæring. Blir fort opp mot 40 liter i vann da...så langt har jeg da stort sett brukt 32 ltr....Godt med gode bryggevenner lærer noe hele tiden:)
 
Jeg har et MW102, godt fornøyd. Etter sist kurs med @AndyHagen kalibrerte jeg før brygging i går (har ikke gjort det på en stund), og avviket var lite. Du får også med et "gratis" termometer på kjøpet.
Så snasent ut, men tungvindt å skaffe kanskje? Amazon vil ikke sendte til meg og bestille noe fra USA nå tar vel laaaang tid antar jeg.
 
Huff, jeg har et pH-meter liggende, men må innrømme at jeg aldri bruker det lenger. Var ivrig en stund for noen år siden, men etterhvert som jeg så at beregnet pH stemte godt med målt pH har det forsvunnet lenger og lenger av syne. Noen synes sikkert at det er et viktig redskap, men vi har jo ulike preferanser.
Det slo meg litt på etterskudd, men "har et pH-meter liggende", tenkt på å selge det? ;)
 
Ja DET, er lettvindt det :D
Er jo det?

Bare å bestille seg flybillett, hvis man finner, til dyre dommer. Bli sodomert av immigration-folkene på flyplassen i usa. Så på veien til hotellet blir du skutt.. Tur nummer en på sykehuset. Frem med reiseforsikringen.
Når du endelig kommer frem så mangler hotellet bestillingen din, så du tar inn på Four Seasons Landscaping i steden for hotellet Four Seasons.
Siden de tror du er innvandrerarbeidskraft så må du jobbe med andre til å legge steiner i hagen til en rik fyr, blir smittet av corona der, hoster litt så du tar en sjekk på sykehuset og får en regning på flere hundre tusen som reiseforsikringen din heldigvis dekker, blir lei av det hele og flyr så tilbake.
Når du så sitter i karantenehotell et sted i Ullensaker på et rom sammen med en villt fremmed så kom du på at du glemte å bestille det du skulle kjøpe i unaiten, så når du er ute derfra så venter pakka på deg i posten hjemme :)
 
Mange takk, jeg ser at hanna'en er litt dyrere men marginalt, hvordan er tilgjengelighet og pris på ny sonde på disse?
Sonden er dyr, men steller du pent med den - som jeg ikke gjorde - varer den nok en del år. Jeg tynte min til tre år (minst), til tross for mishandlinga.
 
Sonden er dyr, men steller du pent med den - som jeg ikke gjorde - varer den nok en del år. Jeg tynte min til tre år (minst), til tross for mishandlinga.
En liten avsporing, men sjekket litt hos BS.


Dette er vel ran? Er ikke dette sånn ca noe av det aller dårligste man finner, og til den prisen?

Man får ADWA AD12 til 599, der kan man også bytte ut proben, om de er topunkts med slope er jeg dog usikker på.
 
Sist redigert:
En liten avsporing, men sjekket litt hos BS.


Dette er vel ran? Er ikke dette sånn ca noe av det aller dårligste man finner, og til den prisen?
Som sagt, så mener jeg det var det meteret Andy hadde i pH-kurset, og at han sa det ga gode målinger. Jeg veit ikke hvor billige pH-metere du kan få, men det er i alle fall en god del billigere enn Hanna-meteret mitt.
 
Kom i karet for rundt 4 timer siden, og jeg er redd dette ikke går bra i løpet av natten. Tips?
Legg lokket løst på dunken, evt sett dunken i badekaret eller dusjen eller et sted hvor det er lett å vaske etterpå.. Kanskje en gummislange for blowoff funker bedre enn gjærlås, men går skummet i lokket så spørs det om det holder.
 
For øvrig er blow off tube er satt på, den jobber på spreng, men ser ikke ut til å "ta unna" kjapt nok.

Nøgne Ø's Nordic Noir, 2 pakker lallemand voss kveik, OG .070. Hjelper det å rolig avlaste trykket ved å pushe lokket ned litt?
 
De der gule målerene må kalibreres nesten hver gang er min erfaring, og ja de koster langt mindre rett fra Kina :p

Milwaukee måleren fra Bryggselv er langt mer kalibreringsstabil, bruker den mest ved surølsbrygging, sjekker aldri vanlige brygg for vannkalkulatorene er presise nok.
 
Legg lokket løst på dunken, evt sett dunken i badekaret eller dusjen eller et sted hvor det er lett å vaske etterpå.. Kanskje en gummislange for blowoff funker bedre enn gjærlås, men går skummet i lokket så spørs det om det holder.

Takk, setter den i dusjen for i natt i alle fall. Åpna lokket litt og slapp ut litt gass, men er allerde godt på tur tilbake.

Aldri vært borti maken.
 
Tilbake
Topp