Tråden for dumme spørsmål.

Ok :) men er det behov for å heve maltrøret i det hele tatt? Jeg ser jo at det er plenty plass til alt vannet i en 1gang, men får jeg skylt ut alt sukkeret da? Rådet var å meske som normalt, ikke heve røret, tappe av litt, eller alt tilsette skyllevann iht beregning , røre godt om , vorlaufe litt og la det stå 20 min før siste avtapping. Deretter helle alt tilbake i BB60 for kok m.m. :)
Jeg brygger mye småbatcher (12-15 liter) på min Grainfather, og det er en utfordring at skyllevannet renner for raskt gjennom. Jeg hever ikke maltrøret under skyllingen (kun når alt skyllevannet er tilsatt). Istedenfor pumper jeg gradvis ut vørter til et eksternt kar/bøtte og tilsetter tilsvarende mengde skyllevann slik at det alltid er ca 1 cm skyllevann over maltsengen. På den måten styrer jeg hastigheten på skyllingen og er sikker på at skyllevannet ikke kun renner gjennom på ett bestemt sted i maltsengen.

Jeg bruker denne, den virker fint:
Ja kikka på den også, ser at det i alle fall er mulig å bytte sonde uten for mye stress :) Selv om det er dobbel pris på sonden i forhold til kegland sin, men kegland sin og 0,05 nøyaktighet, mens milwaukee sin er 0,01 :)

Ja kikka på den også, ser at det i alle fall er mulig å bytte sonde uten for mye stress :) Selv om det er dobbel pris på sonden i forhold til kegland sin, men kegland sin og 0,05 nøyaktighet, mens milwaukee sin er 0,01 :)
Jeg bruker også Milwaukee sin, ikke noen klager ennå

Virkelig ingen som bruker ph-meter av noe slag :p
Huff, jeg har et pH-meter liggende, men må innrømme at jeg aldri bruker det lenger. Var ivrig en stund for noen år siden, men etterhvert som jeg så at beregnet pH stemte godt med målt pH har det forsvunnet lenger og lenger av syne. Noen synes sikkert at det er et viktig redskap, men vi har jo ulike preferanser.

Jeg har et MW102, godt fornøyd. Etter sist kurs med @AndyHagen kalibrerte jeg før brygging i går (har ikke gjort det på en stund), og avviket var lite. Du får også med et "gratis" termometer på kjøpet.

Sist redigert:
Joda det skulle gå bra det å bytte ut røret vil jeg tro:)
Men det hjalp på å høre at maltsenga alltid skal være under vann...det har den til dags dato aldri vært hos meg, men i morgon i morgon:)
Gjør et forsøk med Triple Belgisk imorgen. Ser også poenget med batcher dimensjonert for kokeren:) Fruen er på gli og ser gleden slekta har av at jeg brygger litt, ny koker står på lista etterhvert;)
Du har fått mange gode svar her. Men jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor du trenger å skylle når du brygger et 25 liters sett på en BB60. Du vil i ethvert fall spare mye tid ved å bare meske i tilstrekkelig meskevann, så heve maltrøret og la det renne av seg. I den prosessen er det viktig og ikke starte oppvarming til kok før hele maltrøret er over væskenivået i kokern for å unngå astringens.

Huff, jeg har et pH-meter liggende, men må innrømme at jeg aldri bruker det lenger. Var ivrig en stund for noen år siden, men etterhvert som jeg så at beregnet pH stemte godt med målt pH har det forsvunnet lenger og lenger av syne. Noen synes sikkert at det er et viktig redskap, men vi har jo ulike preferanser.
Ja, det er jo godt mulig det blir en ting jeg kun bruker i perioder, men jeg har borehull og er litt betenkt på om ph kan forandre seg i løpet av årstidene. Jeg er redd for at den bitterheten jeg har slitt endel med når jeg bruker mitt eget vann kan være tanniner pga høy ph.

Jeg har hentet vann hos min mor i det siste, men det er 3 timer tur/retur og er noe tungvindt så jeg vurderer som sagt å se om jeg kan bruke mitt vann ved hjelp av salter og målinger o_O

Du har fått mange gode svar her. Men jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor du trenger å skylle når du brygger et 25 liters sett på en BB60. Du vil i ethvert fall spare mye tid ved å bare meske i tilstrekkelig meskevann, så heve maltrøret og la det renne av seg. I den prosessen er det viktig og ikke starte oppvarming til kok før hele maltrøret er over væskenivået i kokern for å unngå astringens.
Man skyller vel for å få ut mer av den sukkerholdige vørteren som ellers blir liggende igjen i masken som helles ut.

Har to småbatcher med mjød stående. Er på sjette uka, og SG er 0.996 på en med blåbær, og 1.002 på en rein honningmjød. Begynner å tenke på hva jeg må gjøre for å enten racke til ny bøtte eller når den tid kommer flaske. Bestilte to 12 liter Cornelius fat, som jeg likevel skulle ha. Planen er å tappe til purget fat, og riste ut CO2, før mottrykksfylling til flasker. Føler meg tryggere med denne metoden enn å kjøre en bryggespade og drill nedi for å degasse.

Noen med erfaring på hva som er best practice?

Heisan:)
Det er slik du sier jeg ser for meg neste brygg. Bergne alt vann, deadspace 3 ltr, dampavkok 5 ltr/t samt det som blir igjen i malten slik at det ( dette tatt i betraktning) ender opp med ca 25 ltr til gjæring. Blir fort opp mot 40 liter i vann da...så langt har jeg da stort sett brukt 32 ltr....Godt med gode bryggevenner lærer noe hele tiden:)

Jeg har et MW102, godt fornøyd. Etter sist kurs med @AndyHagen kalibrerte jeg før brygging i går (har ikke gjort det på en stund), og avviket var lite. Du får også med et "gratis" termometer på kjøpet.
Så snasent ut, men tungvindt å skaffe kanskje? Amazon vil ikke sendte til meg og bestille noe fra USA nå tar vel laaaang tid antar jeg.

Det slo meg litt på etterskudd, men "har et pH-meter liggende", tenkt på å selge det? ;)

Ja DET, er lettvindt det :D
Er jo det?

Bare å bestille seg flybillett, hvis man finner, til dyre dommer. Bli sodomert av immigration-folkene på flyplassen i usa. Så på veien til hotellet blir du skutt.. Tur nummer en på sykehuset. Frem med reiseforsikringen.
Når du endelig kommer frem så mangler hotellet bestillingen din, så du tar inn på Four Seasons Landscaping i steden for hotellet Four Seasons.
Siden de tror du er innvandrerarbeidskraft så må du jobbe med andre til å legge steiner i hagen til en rik fyr, blir smittet av corona der, hoster litt så du tar en sjekk på sykehuset og får en regning på flere hundre tusen som reiseforsikringen din heldigvis dekker, blir lei av det hele og flyr så tilbake.
Når du så sitter i karantenehotell et sted i Ullensaker på et rom sammen med en villt fremmed så kom du på at du glemte å bestille det du skulle kjøpe i unaiten, så når du er ute derfra så venter pakka på deg i posten hjemme :)

Mange takk, jeg ser at hanna'en er litt dyrere men marginalt, hvordan er tilgjengelighet og pris på ny sonde på disse?
Sonden er dyr, men steller du pent med den - som jeg ikke gjorde - varer den nok en del år. Jeg tynte min til tre år (minst), til tross for mishandlinga.

Tilbake
Topp