Tråden for dumme spørsmål.

@Anders90 Denne posten fikk oppmerksomheten min da jeg har en batch stående nå med nettopp S04. Første gang jeg bruker S04, den har nå har stått en liten uke… Har det løst seg for deg på de foregående bryggene med å gi de litt ekstra tid, svirvle flaskene etc? Eller har du løst problemet på annen måte?

Hvis man tilsetter karboneringsgjær, vil dette påvirke utgjæringen (FG) eller kun spise det tilsatte sukkeret?
Jeg har brukt S-04 flere ganger, og kan ikke huske problemer med karbonering.

Anyway - bruk av karboneringsgjær påvirker ikke FG, og karboneringsgjær er flink til å bruke oxygen du blander i ølet under flaskinga.

Har du mulighet til å få tak i CBC-1, eller F2, er det bare å prøve :).

Jeg har en pose med kalsiumklorid, som har fått fuktighet i seg, og er blitt som en murstein. Ta en hammer og knuse i småbiter og så legge i en tett boks? Eller bare å kaste?

Lit usikker på denne her Vlad. Du kan teste Fermentis sin "Refermentation - tool" i deres App. Da øker ABV noe prosent poeng ved bruk av F2 og sukker, self. Nics
ABV øker, fordi F2 spiser karboneringssukker, og produserer alkohol og kullsyre.

Poenget mitt var at SG til selve ølet forblir det samme. Karboneringsgjær klarer ikke å spise komplekst sukker, og derfor er det ingen risiko for at karboneringsgjær spiser noe annet enn karboneringsukkeret:).

Kan denne da rehydreres i sukkerlaken?
Tror ikke det er en bra løsning. Sukkerlaken har jo veldig høy OG - noe som betyr mye stress for gjæren.

CBC-1 skal rehydreres i 2% sukkeroppløsning. Usikker på F2 (har aldri brukt den).

Min metode er å rehydrere gjæren, og dosere med sprøyte. Å strø noen korn i hver flaske, som @erikraude sier, funker sikker fint det også.

Kokt og avkjølt vann kan brukes. Det er ikke store skvetten som skal til.
Bruker du ny bøtte når du flasker kan du tømme den rehydreter gjæren i når noe av ølet
er kommet i den bøtta. Og evt røre litt forsiktig til slutt hvis du er usikker på om at det er blandet
godt nok.
-Det forutsetter at du ikke frykter oksidasjonstrollet da :)
Selv er jeg ikke så redd det i et sterkt mørkt øl.

@Anders90 Denne posten fikk oppmerksomheten min da jeg har en batch stående nå med nettopp S04. Første gang jeg bruker S04, den har nå har stått en liten uke… Har det løst seg for deg på de foregående bryggene med å gi de litt ekstra tid, svirvle flaskene etc? Eller har du løst problemet på annen måte?

Hvis man tilsetter karboneringsgjær, vil dette påvirke utgjæringen (FG) eller kun spise det tilsatte sukkeret?
Bruker du Lallemands CBC-1 vil det ikke påvirke. Siden den ikke eter maltotriose, har den lavere utgjæringsgrad enn de aller fleste andre vanlige gjærtyper. (Unntaket er vel Windsor.) Det samme gjelder nok for Fermentis' F-2, også. ("This yeast assimilates very little amount of maltotriose but assimilates basic sugars (glucose, fructose, saccharose, maltose)".)

Jeg syntes egentlig det var litt synd du ikke gjennomførte idéen din
Testet denne i dag. 5 kg malt og 25 l vann. Mesket 1 time 68C med 15 liter, tilsatte så 10 liter til for 72C i 30. Resultatet ble noen små % lavere utbytte enn da jeg mesket alt vannet med en gang. Greit å prøve, kommer ikke til å gjenta denne metoden. Palmer og @Finn Berger er i nærheten av fasit her…

Når man skal flaske eller fylle fat fra gjæringskar, er det en fordel å ta av gjærlås, eller ikke? Eventuelt hvorfor?
Fyll fatet ditt med starsan blanding og trykk det over i et annet med CO2. Da har du et tomt fat, fyllt med CO2. Slipp ut trykket, koble gass på fat til gjærlås pakningen på karet, så erstattes headspace med CO2 når du tapper. Luftfri tapping.

Når man skal flaske eller fylle fat fra gjæringskar, er det en fordel å ta av gjærlås, eller ikke? Eventuelt hvorfor?
Gjør helst som @Steinar Huneide sier over her. Men om du ikke gjør det, skal du ta den av. Du risikerer å suge væske fra gjærlåsen ned i ølet, sammen med eventuelle forurensninger som kan ha lagt seg der. Erstatt den med en bomullsdott eller lgn., så drar du ikke ned noe som svever rundt i lufta som du ikke vil ha i ølet ditt.

Kjære 1318 London Ale:
Nå har du holdt på i timesvis/Hvor mye har du tenkt å presse ut av blowoffen egentlig? Husk at det er noen dager igjen med jobb.

Før har du roet deg når jeg har rugget på deg litt men ikke denne gang, har jeg gjort eller sagt noe galt?

Vanskelig å konsentrere seg når gjærlåsen høres ut som tiurlek...
(Forventer ingen svar, måtte bare få det ut et sted)

Kjære 1318 London Ale:
Nå har du holdt på i timesvis/Hvor mye har du tenkt å presse ut av blowoffen egentlig? Husk at det er noen dager igjen med jobb.

Før har du roet deg når jeg har rugget på deg litt men ikke denne gang, har jeg gjort eller sagt noe galt?

Vanskelig å konsentrere seg når gjærlåsen høres ut som tiurlek...
(Forventer ingen svar, måtte bare få det ut et sted)
Håper du tar godt vare på den utstøtte gjæren, for det kan være en ide å resirkulere den når alt har roa seg.

Jeg har forøvrig erfaring for at denne lystige krabaten gjerne får et andre anfall av utferdstrang. Det har jeg opplevd når jeg har forsøkt å stimulere den til fornya innsats gjennom å rugge godt på den når jeg synes den har gitt seg litt for tidlig, sånn litt under 1.020. Da har den gjerne gulpa opp en ny ladning tjukk og fin gjær neste morgen:(.

Håper du tar godt vare på den utstøtte gjæren, for det kan være en ide å resirkulere den når alt har roa seg.

Jeg har forøvrig erfaring for at denne lystige krabaten gjerne får et andre anfall av utferdstrang. Det har jeg opplevd når jeg har forsøkt å stimulere den til fornya innsats gjennom å rugge godt på den når jeg synes den har gitt seg litt for tidlig, sånn litt under 1.020. Da har den gjerne gulpa opp en ny ladning tjukk og fin gjær neste morgen:(.
De utstøtte blir desverre svært dårlig behandlet her i huset, i form av et starsanbad...
Uten starsan ville vel denne funket som en oppsamler? Denne gangen er jeg redd 5 liter kommer til kort dog...

20211014_161209.jpg

De utstøtte blir desverre svært dårlig behandlet her i huset, i form av et starsanbad...
Uten starsan ville vel denne funket som en oppsamler? Denne gangen er jeg redd 5 liter kommer til kort dog...

Vis vedlegget 53953
OJ!

Jeg har laga et hull i korken på ei godt vaska og desinfisert juiceflaske. Silikonslangen passer akkurat nedi der, og jeg dytter den bare så vidt ned. Korken må jeg så klart passe på å ikke skru helt til. Da får jeg fin og tjukk gjær som kan brukes direkte, om ønskelig.

Men systemet ditt ser jo helt perfekt ut; mye bedre enn mitt. Bare dropp starsanbadet.

Noen ganger presses det ut så mye gjær at jeg tenker det blir litt lite igjen til å gjøre jobben ferdig - ogda er det jo greit å kunne helle tilbake en del. Jeg frisker den gjerne opp litt først. Det går jo gjerne et par dager før jeg tør å sende den tilbake.

OJ!

Jeg har laga et hull i korken på ei godt vaska og desinfisert juiceflaske. Silikonslangen passer akkurat nedi der, og jeg dytter den bare så vidt ned. Korken må jeg så klart passe på å ikke skru helt til. Da får jeg fin og tjukk gjær som kan brukes direkte, om ønskelig.

Men systemet ditt ser jo helt perfekt ut; mye bedre enn mitt. Bare dropp starsanbadet.

Noen ganger presses det ut så mye gjær at jeg tenker det blir litt lite igjen til å gjøre jobben ferdig - ogda er det jo greit å kunne helle tilbake en del. Jeg frisker den gjerne opp litt først. Det går jo gjerne et par dager før jeg tør å sende den tilbake.
Her går det så mye ut nå at jeg må ta vare på noe tror jeg, hvordan frisker du opp? På rører?

Her går det så mye ut nå at jeg må ta vare på noe tror jeg, hvordan frisker du opp? På rører?
Du kan bare tilsette noe vørter, riste godt og la det stå til det når full kräusen, men det aller beste - og en del mer styr - er kanskje å lage en vitality starter som beskrevet her: https://brulosophy.com/2015/06/29/y...e-cell-count-vs-vitality-exbeeriment-results/

Nå er denne topphøsta gjæren temmelig sprek, så kanskje er det anstaltmakeri å gjøre noe ekstra når den bare får stå kaldt noen dager.

Du kan bare tilsette noe vørter, riste godt og la det stå til det når full kräusen, men det aller beste - og en del mer styr - er kanskje å lage en vitality starter som beskrevet her: https://brulosophy.com/2015/06/29/y...e-cell-count-vs-vitality-exbeeriment-results/

Nå er denne topphøsta gjæren temmelig sprek, så kanskje er det anstaltmakeri å gjøre noe ekstra når den bare får stå kaldt noen dager.
Fikk samlet opp litt...
Er det ok å tilbakeføre alt som har kommet ut eller bør det dekanteres først?
20211015_113439.jpg

Tilbake
Topp