Tråden for dumme spørsmål.

Så sålenge vørten renner fint gjennom mesken er det en fordel å kverne fint?
Med forbehold - se over - : ja:).

Du kan få finere knusing uten å ødelegge skallene hvis du fukter maltet før kverning. 2% vann blandes godt inn, så venter du i minst 10 min, og kverner. Jeg gjør det. Da kan du også kjøre maltet gjennom på høy hastighet.

Fikk noe stuck sparge ja, men det renner nå sakte gjennom...

Hva mener du med å dra skyllingen langt?
Hvis du driver med kontinuerlig skylling, altså tilfører vannet samtidig som du tapper ut, kan du jo holde på i nær sagt det uendelige for å få med så mye av sukkeret som mulig. Men du bør stoppe når det som kommer ut, er nede på en SG på rundt 1.010.

Men som sagt; pH er også en faktor i bildet. Risikoen for for stor tanninekstraksjon øker under meskinga, også, hvis pH går over 5,8. Men så høy pH vil vi uansett ikke ha i mesken.

Fikk iallefall en "ok" effektivitet, pre-boil på 1.051 mot estimert 1.044 med rett vannmengde. Får nok en OG rundt 1.058 som vel er i høyeste laget for en pils...
Vanne ned til 1.050?

Vet ikke om det er noen bestemt grense. 4,7 prosent har vel med norske avgifter å gjøre.
-Du kan jo døpe den om til en lager, så er du kvitt det problemet :)
Husk evt justering av humla.

Har ikke mer humle, eller gjær, så det er kanskje likegreit å la det være?

Har Perle da, kanskje den kan erstatte Northern Brewer?

Vet ikke om den kan erstatte NB, har ikke brukt den.
Men Perle i lagere har jeg brukt flere ganger med ok resultat.

Erstatte blir vel forresten feil ord.

Jeg hadde 33g NB i på 60min, og skal ha resten av pakken i på 5min. Det jeg kan gjøre for å kompensere for mer vørt blir å tilsette Perle i tillegg, jeg har litt over 30g av den.

Har ikke mer humle, eller gjær, så det er kanskje likegreit å la det være?

Har Perle da, kanskje den kan erstatte Northern Brewer?
Den er til og med bedre:) - synes jeg, da.

Jeg for min del ville ha vannet ut. For det første synes jeg lyse lagere er best omkring 5%, og for det andre blir det fort litt alkoholsmak når styrken er høyere. Men det er jo ikke noe i veien for å brygge sterkere lyse lagere. Festbier, som det serveres på Oktoberfesten i München, er jo et sånt øl. Ca. 6%. Det skal ikke være veldig bittert, heller.

Nå endte jeg opp med OG på 1.054 og 45 liter, 5 over estimert. Jeg gjorde ingenting med humla.
34/70 har en tendens til å gi seg tidlig her i huset, så får satse på at den gjør det denne gangen også.

Nå endte jeg opp med OG på 1.054 og 45 liter, 5 over estimert. Jeg gjorde ingenting med humla.
34/70 har en tendens til å gi seg tidlig her i huset, så får satse på at den gjør det denne gangen også.
Hva slags meskeregime har du? 34/70 er jo den lagergjæren som har høyest utgjæring; gjerne godt opp på 80-tallet. Men det forutsetter sjølsagt at du mesker for høy gjærbarhet, også.

Hva slags meskeregime har du? 34/70 er jo den lagergjæren som har høyest utgjæring; gjerne godt opp på 80-tallet. Men det forutsetter sjølsagt at du mesker for høy gjærbarhet, også.
Jeg kjørte en time på 65°, 25-30min på 72° og 10min på 78°

Effektivitet på 93,3% :O
Visste ikke det var mulig en gang...

Er du sikker på det? Jeg har aldri lest noe sted at man ikke skal ta en OG-prøve fra krana etter kok og nedkjøling.
Her var det vel pre-boil SG han målte. Mener å huske han brygger på en Robobrew, med silkar og skylling fra hevet posisjon vil den tynneste vørteren være øverst, og det tar noen minutter med røring/sirkulering/koking før det er godt blanda.

Har sirkulert en god stund før måling, venter på at en hydrometerprøve skal bli kald nok nå.
Det burde jo være riktig, men ser du har målt en høy OG uansett, som ikke samsvarer med den pre-boil du hadde (veit ikke avkoket ditt men antar 4-5 liter). Så en av målingene er vel feil da. Du må tynne ut med 4.5 liter for å treffe 1.049.

Effektivitet på 93,3% :O
93% er mulig å få til, har hatt flere batcher med utbytte i det området, men normalen ligger på 82-85% for meg. Som Holmentoppen og har vært inne på, er batcher på den størrelsen der "sweet-spot" på utbytte i maltrør-maskiner. Som Finn sier får du dekstriner (ikke-gjærbare komplekse sukkerbindinger) fra øvre temperaturområdet, her henter du et par "pynte-poeng" på OG'en din. Selv om dette er sukkerbindinger, smaker ikke dekstriner søtt. En gjær med genet var. diastaticus vil derimot kunne konvertere bindingene til alkohol.

Tilbake
Topp