Tråden for dumme spørsmål.

Når man skal flaske eller fylle fat fra gjæringskar, er det en fordel å ta av gjærlås, eller ikke? Eventuelt hvorfor?
Gjør helst som @Steinar Huneide sier over her. Men om du ikke gjør det, skal du ta den av. Du risikerer å suge væske fra gjærlåsen ned i ølet, sammen med eventuelle forurensninger som kan ha lagt seg der. Erstatt den med en bomullsdott eller lgn., så drar du ikke ned noe som svever rundt i lufta som du ikke vil ha i ølet ditt.
 
Kjære 1318 London Ale:
Nå har du holdt på i timesvis/Hvor mye har du tenkt å presse ut av blowoffen egentlig? Husk at det er noen dager igjen med jobb.

Før har du roet deg når jeg har rugget på deg litt men ikke denne gang, har jeg gjort eller sagt noe galt?

Vanskelig å konsentrere seg når gjærlåsen høres ut som tiurlek...
(Forventer ingen svar, måtte bare få det ut et sted)
 
Kjære 1318 London Ale:
Nå har du holdt på i timesvis/Hvor mye har du tenkt å presse ut av blowoffen egentlig? Husk at det er noen dager igjen med jobb.

Før har du roet deg når jeg har rugget på deg litt men ikke denne gang, har jeg gjort eller sagt noe galt?

Vanskelig å konsentrere seg når gjærlåsen høres ut som tiurlek...
(Forventer ingen svar, måtte bare få det ut et sted)
Håper du tar godt vare på den utstøtte gjæren, for det kan være en ide å resirkulere den når alt har roa seg.

Jeg har forøvrig erfaring for at denne lystige krabaten gjerne får et andre anfall av utferdstrang. Det har jeg opplevd når jeg har forsøkt å stimulere den til fornya innsats gjennom å rugge godt på den når jeg synes den har gitt seg litt for tidlig, sånn litt under 1.020. Da har den gjerne gulpa opp en ny ladning tjukk og fin gjær neste morgen:(.
 
Håper du tar godt vare på den utstøtte gjæren, for det kan være en ide å resirkulere den når alt har roa seg.

Jeg har forøvrig erfaring for at denne lystige krabaten gjerne får et andre anfall av utferdstrang. Det har jeg opplevd når jeg har forsøkt å stimulere den til fornya innsats gjennom å rugge godt på den når jeg synes den har gitt seg litt for tidlig, sånn litt under 1.020. Da har den gjerne gulpa opp en ny ladning tjukk og fin gjær neste morgen:(.
De utstøtte blir desverre svært dårlig behandlet her i huset, i form av et starsanbad...
Uten starsan ville vel denne funket som en oppsamler? Denne gangen er jeg redd 5 liter kommer til kort dog...

20211014_161209.jpg
 
De utstøtte blir desverre svært dårlig behandlet her i huset, i form av et starsanbad...
Uten starsan ville vel denne funket som en oppsamler? Denne gangen er jeg redd 5 liter kommer til kort dog...

Vis vedlegget 53953
OJ!

Jeg har laga et hull i korken på ei godt vaska og desinfisert juiceflaske. Silikonslangen passer akkurat nedi der, og jeg dytter den bare så vidt ned. Korken må jeg så klart passe på å ikke skru helt til. Da får jeg fin og tjukk gjær som kan brukes direkte, om ønskelig.

Men systemet ditt ser jo helt perfekt ut; mye bedre enn mitt. Bare dropp starsanbadet.

Noen ganger presses det ut så mye gjær at jeg tenker det blir litt lite igjen til å gjøre jobben ferdig - ogda er det jo greit å kunne helle tilbake en del. Jeg frisker den gjerne opp litt først. Det går jo gjerne et par dager før jeg tør å sende den tilbake.
 
OJ!

Jeg har laga et hull i korken på ei godt vaska og desinfisert juiceflaske. Silikonslangen passer akkurat nedi der, og jeg dytter den bare så vidt ned. Korken må jeg så klart passe på å ikke skru helt til. Da får jeg fin og tjukk gjær som kan brukes direkte, om ønskelig.

Men systemet ditt ser jo helt perfekt ut; mye bedre enn mitt. Bare dropp starsanbadet.

Noen ganger presses det ut så mye gjær at jeg tenker det blir litt lite igjen til å gjøre jobben ferdig - ogda er det jo greit å kunne helle tilbake en del. Jeg frisker den gjerne opp litt først. Det går jo gjerne et par dager før jeg tør å sende den tilbake.
Her går det så mye ut nå at jeg må ta vare på noe tror jeg, hvordan frisker du opp? På rører?
 
Her går det så mye ut nå at jeg må ta vare på noe tror jeg, hvordan frisker du opp? På rører?
Du kan bare tilsette noe vørter, riste godt og la det stå til det når full kräusen, men det aller beste - og en del mer styr - er kanskje å lage en vitality starter som beskrevet her: https://brulosophy.com/2015/06/29/y...e-cell-count-vs-vitality-exbeeriment-results/

Nå er denne topphøsta gjæren temmelig sprek, så kanskje er det anstaltmakeri å gjøre noe ekstra når den bare får stå kaldt noen dager.
 
Du kan bare tilsette noe vørter, riste godt og la det stå til det når full kräusen, men det aller beste - og en del mer styr - er kanskje å lage en vitality starter som beskrevet her: https://brulosophy.com/2015/06/29/y...e-cell-count-vs-vitality-exbeeriment-results/

Nå er denne topphøsta gjæren temmelig sprek, så kanskje er det anstaltmakeri å gjøre noe ekstra når den bare får stå kaldt noen dager.
Fikk samlet opp litt...
Er det ok å tilbakeføre alt som har kommet ut eller bør det dekanteres først?
20211015_113439.jpg
 
Bruker maskinoppvaskpulver uten glansemiddel som varmes opp til 60 grader og går en times tid i kjelene etter brygging. Bruker dette også til fat og annet som trenger en skuring. Er det noen klare grunner til å ikke bruke dette?
 
Bruker maskinoppvaskpulver uten glansemiddel som varmes opp til 60 grader og går en times tid i kjelene etter brygging. Bruker dette også til fat og annet som trenger en skuring. Er det noen klare grunner til å ikke bruke dette?
Ikke som jeg veit om. Jeg bruker maskinoppvaskmiddel (billigste sort) til reingjøring av det meste, og det er det vel mange andre som gjør, også.

Det er riktignok sjelden jeg går løs på kjelene mine med vaskemiddel; stort sett bare skyller jeg dem godt. Og så tar jeg dem heller en gang i blant med kaustisk soda, som er det eneste jeg opplever får dem virkelig helt reine. (Kranene demonterer jeg og koker før bruk.)
 
Bommet grovt (fint) på kverningen i dag (også) og det minner mest om sammalt hvete grov...
Hva kan jeg forvente?

Har mesket i nesten en time nå, jeg rørte relativt mye det første kvarteret før jeg startet pumpen. Vørten som renner fra pumpen er nå klar og fin, og jeg regner med effektiviteten er grei siden det var såpass knust, så hva er ulempen med finknust malt?
 
Bommet grovt (fint) på kverningen i dag (også) og det minner mest om sammalt hvete grov...
Hva kan jeg forvente?

Har mesket i nesten en time nå, jeg rørte relativt mye det første kvarteret før jeg startet pumpen. Vørten som renner fra pumpen er nå klar og fin, og jeg regner med effektiviteten er grei siden det var såpass knust, så hva er ulempen med finknust malt?
Risiko for «stuck sparge», dvs at vesken ikke trekker ned gjennom maltrøret.
BIAB-brukere kverner ofte maltet finmalt, fordi de gir høy effektivitet, og det er mindre risiko for stuck sparge.
 
Bommet grovt (fint) på kverningen i dag (også) og det minner mest om sammalt hvete grov...
Hva kan jeg forvente?

Har mesket i nesten en time nå, jeg rørte relativt mye det første kvarteret før jeg startet pumpen. Vørten som renner fra pumpen er nå klar og fin, og jeg regner med effektiviteten er grei siden det var såpass knust, så hva er ulempen med finknust malt?
I tillegg til risikoen for en tett mesk har du en økt risiko for å få for stor tanninekstraksjon, og dermed merkbar astringens (snerpende munnfølelse) i ølet, hvis du har revet opp skallene mye. Noe tannin er nødvendig for at ølet skal smake riktig, så det er ikke et enten/eller, men et spørsmål om grad.

Risikoen øker betraktelig hvis du driver skyllinga veldig langt, og særlig hvis du samtidig har for høy pH. Det kan forøvrig være en god grunn til å holde styr på pH i skyllevannet, uansett.

Har du fått revet opp skallene mye, ville jeg ikke gjentatt dette, men du har jo ellers kanskje oppdaga en vei til litt høyere effektivitet. Det kan gjerne være et prosentpoeng eller to å hente, særlig hvis du har malt litt grovt tidligere.
 
Så sålenge vørten renner fint gjennom mesken er det en fordel å kverne fint?
Med forbehold - se over - : ja:).

Du kan få finere knusing uten å ødelegge skallene hvis du fukter maltet før kverning. 2% vann blandes godt inn, så venter du i minst 10 min, og kverner. Jeg gjør det. Da kan du også kjøre maltet gjennom på høy hastighet.
 
Fikk noe stuck sparge ja, men det renner nå sakte gjennom...

Hva mener du med å dra skyllingen langt?
Hvis du driver med kontinuerlig skylling, altså tilfører vannet samtidig som du tapper ut, kan du jo holde på i nær sagt det uendelige for å få med så mye av sukkeret som mulig. Men du bør stoppe når det som kommer ut, er nede på en SG på rundt 1.010.

Men som sagt; pH er også en faktor i bildet. Risikoen for for stor tanninekstraksjon øker under meskinga, også, hvis pH går over 5,8. Men så høy pH vil vi uansett ikke ha i mesken.
 
Tilbake
Topp